mai 06, 2025, 09:51:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T2 i nød, manglende motordrift ved lite gass samt hengende bremser  (Lest 2486 ganger)
GeirW
Medlem

Vis profil
« på: desember 08, 2010, 09:20:15 am »

Jeg hadde rett og slett en forferdelig kjøretur hjem fra jobb i dag!  Blunker

T2`n går ikke dersom ikke gassen er ca halvt eller mere inn. Ved ca halv gass eller mer trekker den jevnt og fint over hele registeret, men under halv gass dør motoren simpelthen ut. Den går følgelig heller ikke på tomgang. Umiddelbart går tankene mine til forgasserne, det kan virke som om det første spjeldet ikke åpner...? Har ikke god kjennskap til de forgasserne som sitter der, men antar de har to spjeld, og ved mer gasspådrag åpnes de andre spjeldene og derved går den fint...? Et annet symptom er at når jeg slipper opp gassen og tråkker inn clutchen, går turtallet først litt opp, før det går ned og motoren stanser - om jeg da ikke kliner gassen inn og holder turtallet latterlig høyt oppe, eller kommer i etterkant og røsker motoren i gang igjen ved bruk av moment og gir.  Osteaktig

Setter pris på betraktninger rundt dette.  Glad

Og med den problematikken blir kjøringen og motoren hva man kan beskrive som "av og på."

Når da venstre forhjul i tillegg henger på bremsen en god stund etter bremsing, slik at det lukter småsvidd og bilen sladder på glatta simpelthen fordi den må ha såpass dytt bakfra for å skyve forhjulene i gang igjen - er det ikke veldig gøy å kjøre folkevognbuss. Ikke i det hele tatt med god køkjøring fra E18 gjennom rundkjøringene i Asker og endelig - hjem!  Gliser

Bremseproblematikken er grei nok, jeg har bestilt nye klosser, skiver, slanger og kaliptere til forbremsene. Stort flere bremsedeler er det ikke foran der, og dersom været bedrer seg i England bør de være her om få dager.

Motorfuskingen bekymrer meg litt mer, har ikke råd til de store utbedringene nå før jul. Vil virkelig verdsette innspill ift både diagnose og utbedring. Bilen blir iallefall (dessverre) stående til bremsegreiene er fikset. Glad
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 08, 2010, 09:24:05 am »

Det er vell choke på disse gasserne dine Geir!
Åpner chokespjeldet? Kan jo være at ledningen fra coilen til chokelementene har løsnet!

Skudd i blinde!
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
GeirW
Medlem

Vis profil
« Svar #2 på: desember 08, 2010, 09:51:21 am »

Det er vell choke på disse gasserne dine Geir!
Åpner chokespjeldet? Kan jo være at ledningen fra coilen til chokelementene har løsnet!

Skudd i blinde!

Det ville jo være genialt om det hele er så enkelt!  Gliser
Hvor sitter dette choke-elementet? Sitter det et ved hver gasser?
Er litt overrasket over at det overhodet er en ledning fra coilen som kontrollerer det.
Trodde jeg ved å kjøre klassisk bil ville slippe slikt elektro-tull.  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 08, 2010, 10:18:23 am »

De sitter på hver side av gasserne antar jeg! Og jeg går også ut ifra at det er samme prinsippet som på type 1, at det går en ledning fra + på coil som sørger for at chokeelementene varmes opp Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: desember 08, 2010, 13:24:14 pm »

sjekk om det kommer /er batterispenning på chocene når dden går.Sjekk forvarminga på luftfilteret + alle vacumslanger som er koblet til du ser fort etter en liten kjøretur om innsugene er kvite av is.Du må og sjekke vakumslangen som går til bremsekraftforsterkeren kan være is i den og enveisventilen som sitter på den slangen.Foran på bremsekraftforsterkeren er det en form for utlufting er en slange på der en plass kan jo og være is i den.Se i hains boka di så ser du virkemåte og du finner kansje ut av det.
Per
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
GeirW
Medlem

Vis profil
« Svar #5 på: desember 08, 2010, 21:33:34 pm »

sjekk om det kommer /er batterispenning på chocene når dden går.Sjekk forvarminga på luftfilteret + alle vacumslanger som er koblet til du ser fort etter en liten kjøretur om innsugene er kvite av is.Du må og sjekke vakumslangen som går til bremsekraftforsterkeren kan være is i den og enveisventilen som sitter på den slangen.Foran på bremsekraftforsterkeren er det en form for utlufting er en slange på der en plass kan jo og være is i den.Se i hains boka di så ser du virkemåte og du finner kansje ut av det.
Per

Har lokalisert chokene i Haynesboka, ser ut som det er greit å komme til for å inspisere og måle. Må motoren gå for at det skal komme strøm til chokene, eller holder det at tenningen er på? Spør fordi det ikke er helt enkelt å måle samtidig som jeg holder motoren i gang, så om den faktisk må gå får jeg skaffe meg litt assistanse.  Glad

Hvordan sjekker jeg forvarmingen på luftfilteret? Hva ser jeg etter, simpelthen om slangen er på? Vacumslange her også? Evt fra hvor?

Har videre sjekket Haynes som beskriver hvordan man sjekker den enveisventilen på masterpumpa; Vacum check valve, men sliter litt ift hvor denne faktisk befinner seg etter illustrasjonene i Haynes. Bremsekraftforsterkeren sitter under bremsepedalen og man kommer til fra under bilen? Mulig dette lser seg selv og jeg får lokalisert det når jeg først får tid til å komme meg under der. Har en særdeles hektisk uke, så har ikke hatt tid til å se på selve bilen enda.

Tusen takk for alle innspill, gir meg definitivt et sted å begynne!  Osteaktig
« Siste redigering: desember 08, 2010, 21:38:17 pm av GeirW » Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 08, 2010, 21:38:54 pm »

Choken(e) burde være grei skuring Blunker Det skal holde å ta tenning på, for da går det jo strøm i coil Blunker Så er det bare å måle Blunker
Forvarmingen vet jeg ikke åssen ser ut på type 4! Men det skal vi jo alltids greie å finne ut av Blunker Vakumslange går fra fordeler tror jeg? Fra den klokka som sitter utenfra fordeler Blunker

Vi får nok til å se på dette en dag Geir Blunker
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
Martin
Supermedlem

Vis profil

« Svar #7 på: desember 08, 2010, 21:46:24 pm »

det er vel 3 stk ledninger på høyre gasser og 2 stk på venstre gasser. de er koblet sammen og går til + på coil Blunker dette er til tomgang og choken
Loggført
GeirW
Medlem

Vis profil
« Svar #8 på: desember 08, 2010, 22:03:52 pm »

Choken(e) burde være grei skuring Blunker Det skal holde å ta tenning på, for da går det jo strøm i coil Blunker Så er det bare å måle Blunker
Forvarmingen vet jeg ikke åssen ser ut på type 4! Men det skal vi jo alltids greie å finne ut av Blunker Vakumslange går fra fordeler tror jeg? Fra den klokka som sitter utenfra fordeler Blunker

Vi får nok til å se på dette en dag Geir Blunker

Får nok tatt noen kjappe smugtitter sånn innimellom denne uken også.  Blunker
Finnes det noen mulighet for å låne plass i det varme mekkestedet ditt noen timer når bremsedelene mine har ankommet?
Atskillig mer fristende enn å stå ute i kulden.
Så...eh, jeg bare spør, jeg!  Gliser  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 08, 2010, 22:11:56 pm »

Hadde det nå enda bare vært mitt! Jeg står der på nåde! Rekker tunge
Men sikkert ingen umulighet! Men ring meg i kveld, eller i morgen så finner vi sikkert ut av no Blunker
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: desember 09, 2010, 23:36:42 pm »

det sitter en slange som er på koplet ett rør som sitter i mellom forgasserne en tynn slange som går opp på termo ventilen som sitter i inntaket på luftfilteret så går det en slange opp på vacuumklokka som styrer spjeldet i filter innsuget det går ett tykkt rør ned i en kanal foran sylinder 1 som skal være varmluft du mangler en gummiring der du men det trur eg ikke har så masse å bety.sjekk att alle strømtilkoblingene er på på den venstre forgasseren der er det en avstengningsventil for tomg.system og en tomg.dyse +en som sitter helt nfremme på fenstre forgasser som er en tilluft ventil til tomgang kalld motor alle disse skal ha batterispenning når motoren går.Står du helt fast får du ta en tlf.
Per
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
GeirW
Medlem

Vis profil
« Svar #11 på: desember 30, 2010, 21:03:24 pm »

Det er ubeskrivelig herlig å kunne si problemene er lokalisert og eliminert!  Gliser
Bussen er back in business.  Blunker

Kaliptere, slanger og skiver skiftet foran, og i dag hostet og harket jeg bussen til Rikard, som i løpet av noen få minutter lokaliserte en vakumslange (omtrent seende ut som en plugghette av gummi) som hadde løsnet litt sånn langt bak og nede på høyresiden av motoren. Når denne var på igjen malte den som en kattunge!  Gliser

På et vis litt flaut at jeg ikke hadde observert dette selv - men pokker heller, det samme kan det være. Alt virker nå og luftboxer meg inn i 2011, vidunderlig!!  Osteaktig

Takk Rikard!  Glad
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Singelport Mafia'n

Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 30, 2010, 21:35:02 pm »

Bare hyggelig Geir Gliser Man må jo hjelpe Blunker
Til informasjon så var det en vakumslange som sitter nederst på innsuget på ene gasseren Blunker
Loggført

Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

45632450
Medlemsansvarlig
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!