mai 05, 2025, 18:45:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69 1300 boble "grøfterensern" Tak bytte?  (Lest 1573 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem

Vis profil
« på: desember 14, 2010, 02:16:11 am »

Hei:)

Har et stort spørsmål til dere litt mer erfarene her på forumet Glad

Har som sagt en 69 mod boble, som je kjørte av veien med i høst uheldigvis, men har bestemt meg for at den skal på veien igjen"koste hva det koste vil"Denne gangen som orginlalbil tror jeg, men har ikke helt bestemt meg for stilen.
Det jeg lurer på er hvordan det er og bytte taket? Har sett på youtube: vw beetle the shape of quality, og der sveiser dem sammen dørstolpene og deretter legger de på takplate..lurte på om det kanskje er best og bytte ramme som er blitt skjev i taket for så og punkte på ny takplate?
Eller er det beste og kappe hele taket og deretter finne et nytt og skjøte i dørstolpene?

Hugging kommer ikke på tale, ei heller finne et nytt karoseri, syns det er for bra for og bytte bort mot et annet rustette, som man må sveise rust på i et halvt år...

Noen som har en formeining om hvordan jeg skal få til dette?
setter stor pris på alle svar:)

Anders
Loggført

VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: desember 14, 2010, 17:34:28 pm »

Eg veit ikkje kva som er best men eg ville ivertfall ha skifta det over dørstolpane. Lag deg ei ramma innvendig i bilen som du sveiser mellom alle stolpar, i ca litt over dashbord høgd, sånn att stolpane ikkje flytter på seg. So bestemmer du deg for ein plass å kappa(må jo sjølvsagt forbi der det er skjeivt) Mål opp og noter høgda opp til eit fast punkt, kapp av og finn eit nytt tak, som du merker opp dei samme måla på, kapper og sveiser på plass. Lurt å beholda dørene på så du får kontrolert passform med ein gong. Du burde og laga ein mal så du får sjekka att rute opninga vert lik. Der kan du laga ein pappmal som passar i orginale opningar som du bruker til sjekk etter på.
Det vert nok sikkert litt kødd i bakerste stolpen attmed bakruta, der er det vel noko byggskum aktig inni stolpen så det er ikje heilt godt å sveisa i det, men krav vekk eindel av det i området nermast der sveisen vil komma. Det kan ogso henda du må kappa ut litt av innvendige forsterkingen på nye taket så du kjem til å sveisa på baksida, deretter på med forsterkinga igjen
Men no hugsar eg ikkje heilt kor krølla bilen din er men er den veldig krølla so er det ikkje dumt å ta ein grovoppretting fyrst, sånn att stolpar som evt har flytta seg kjem tilbake der dei skal vera før du låser med ei ramma og kappar taket av
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Røsåsen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: desember 14, 2010, 18:00:25 pm »

Ja enig, jeg må i alle fall ha en avstiningsramme.
Taket på bilen er bøyd over førerdøra men ellers fin Glad Skjermer og slikt gikk med, men de skulle byttes allikevel og ble kjøpt nye på scc.

Jeg vurderer også og bare bytte den biten over døra i taket der det ble bulk, da selve takplate ikke fikk den store smellen pga takgrinda, takramma fikk det meste da kanten på taket treff ei buske den la rett i bakken Gliser

I alle fall, så lurer jeg litt på hvordan det er og sveise tak plate butt i butt da den er såpass stor i areal og rundt i form?

Har fått med en på jobben som har drivet med biloppretting og driver med oppusing av gamle mopeder og lettsykler som hobby, han blir med og tinnsparklar når det trengs, vil helst gjøre det skikkelig og gå for tinn i stedet for fibersparkel.
Loggført

VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #3 på: desember 14, 2010, 18:25:57 pm »

Du kan jo då muligens kappe over bakruteramma og la den stå igjen, så slepp du allt kødde med å kappa over c stolpen, so sveiser du butt i butt rett over bakruto. Det skal vel fint gå an å sveisa i taket, det er jo ikkje veng stål heller. Ei heller flatt stål så det vil ikkje krølla seg so mykje, men det er jo ein viss fare for å få eit søkk i sveisen, men det kan ordnast etterpå.
 Du kan jo evt høyra med Thoresen, han har sveist litt i tak før Glad

Men uansett so må du få på ei dør som ikkje er skada då, før du sveiser på taket, sånn att du passer på døropningen
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem

SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!

Vis profil
« Svar #4 på: desember 14, 2010, 19:19:29 pm »

vi har et tak fra en 1300s liggende ( med tak luke )  det kan fungere hvis du skjøter over bakvinduet og på A+B stolpene
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!