Raymond
Medlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« på: mars 18, 2008, 22:52:40 pm » |
|
Kom over denne: http://www.vw-resource.com/additives.html#leadStår en hel del rundt dette med blyfri bensin og blytilsetninger. Hva gjør folket her egentlig? Bruker dere blytilsetning? Og når fikk toppene ventilseter som tåler blyfritt?
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
1302R
Seniormedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #1 på: mars 18, 2008, 23:59:26 pm » |
|
Eg hadde bly erstatning i min 72 mod 1600 motor men den var på veien, har sitt i engelske vw blad at du får kjøpt nye topper som er tilpasset blyfri bensin. Korleis det er med nye topper du får kjøpte her i landet, aner eg ikkje... Nokon som veit om "Trim-topper" du får kjøpt i dag er laget for blyholdig eller blyfri bensin...?
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #2 på: mars 19, 2008, 07:41:24 am » |
|
De aller fleste nye topper, trim eller ikke er beregnet for blyfri bensin.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #3 på: mars 19, 2008, 08:19:48 am » |
|
de toppene vi selger er for blyfri
det gjelder både std. topper og ''trim'' topper
vi seler også Castrol Valvemaster plus som er både bly tilsetning og oktan boost
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Raymond
Medlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #4 på: mars 19, 2008, 08:58:22 am » |
|
Jada, klar over at man får topper til blyfri bensin ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif) Det jeg lurer på er om en original motor fra begynnelsen av 70-tallet SKAL ha blytilsetning? Og isåfall, ved hver eneste tankfylling, eller bare i ny og ne?
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #5 på: mars 19, 2008, 09:31:17 am » |
|
Vist du har ein orginal 1300 motor, og vil ha slutt på blytilsettning, er det berre til å bytta toppene til nye??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
52split
Seniormedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #6 på: mars 19, 2008, 09:40:31 am » |
|
Vist du har ein orginal 1300 motor, og vil ha slutt på blytilsettning, er det berre til å bytta toppene til nye??
Ja. Jeg har nye topper og stempelringer fra unneberg, virker som motoren ble ny ,kjapp respons og "kruttet" kom på plass igjen! ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif) Anbefales Dette er 1600 da!
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
wonderboy
Medlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #7 på: mars 19, 2008, 09:46:19 am » |
|
er litt usikker på om du trenger det. men jeg bruker det på min 1600. skader jo ingenting å bruke det.. så dyrt er det heller ikke. hvis ikke får du gjøre som alle foreslår. bytt topper..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #8 på: mars 19, 2008, 11:30:06 am » |
|
Kjørte over 6000km i fjor med standard 1600, og jeg brukte aldri tilsetning. Motoren går like fint fortsatt.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
EspenX
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #9 på: mars 19, 2008, 12:24:08 pm » |
|
Jeg bruker blyerstatning i Bayen min med original motor. I Ghian er det en ombygd motor og da er vel sjansen stor for at den er bygget om med topper som tåler blyfri bensin. Har gått bra så langt ![Glad](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/smiley.gif)
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss ![](http://atomica.tysland.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=13498&g2_serialNumber=2)
|
|
|
wonderboy
Medlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #10 på: mars 19, 2008, 12:42:26 pm » |
|
er det ikke litt sånn at, hvis du er i tvil er det bedre å bruke det , enn at noe skjer med ventiler og topper.. eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #11 på: mars 19, 2008, 16:48:41 pm » |
|
Absolutt. En billig forsikring hvis du er i tvil.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss ![](http://atomica.tysland.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=13498&g2_serialNumber=2)
|
|
|
Pan
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #12 på: mars 19, 2008, 20:23:04 pm » |
|
Billig forsikring hvis du er i tvil, ja. Koster ikke mange kronene for ei doseringsflaske som holder til 500 liter bensin - fåes kjøt på de fleste bensinstasjoner.
Mener det går et skille rundt 1974 eller deromkring - motorer etter dette er visstnok laga spesifikt for blyfri bensin, blant annet fordi blybensin ble forbudt i California.
Det er forresten ikke bare ventilene man skal tenke på i denne forbindelse - også ventilstyringene kan få det tøft. Lønner seg heller neppe å bruke blyerstatning bare nå og da, ettersom det beskyttende belegget dette skaper, raskt blir borte når det ikke vedlikeholdes.
Som Unneberg Bil også skriver er det verdt å skille mellom oktanforhøyende tilsetninger, og blyerstatning. Det de selger er begge deler, men oktanforhøyende tilsetning er ikke automatisk også blyerstatning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #13 på: mars 19, 2008, 22:10:25 pm » |
|
Shell er billigst mener jeg, de har flaske som holder til 500 liter og jeg tror den koster mellom 50 og 100 kr.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Pan
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #14 på: mars 23, 2008, 19:59:58 pm » |
|
Shell er billigst mener jeg, de har flaske som holder til 500 liter og jeg tror den koster mellom 50 og 100 kr.
49 kroner for å være nøyaktig - kjøpte en idag.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Paasan
Supermedlem
![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif) ![*](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/star.gif)
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
![](http://www.vwnorge.no/Themes/default/images/post/xx.gif) |
« Svar #15 på: mars 27, 2008, 10:07:51 am » |
|
Behøver ikke erstatning hver gang du fyller, men en skvett innimellom skal holde. (Hilsen motorguru her, ikke meg) ![Blunker](http://www.vwnorge.no/Smileys/default/wink.gif)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|