Seven
Supermedlem
    
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
 |
« Svar #90 på: januar 04, 2009, 00:58:18 am » |
|
Er det et stellebord du har satt inn 
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2009, 01:02:16 am av T2-15w »
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #91 på: februar 10, 2009, 09:25:13 am » |
|
Er det et stellebord du har satt inn  Jepp, alt er tilrettelagt for at familien Ulstad skal få vært med på treff i år 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #92 på: februar 10, 2009, 09:37:03 am » |
|
Har skjedd litt med bussen i det siste også. Foreløpig sitter det en 1950ccm motor i den, slik at den er kjørbar frem til den nye motoren er klar (blir egen prosjekttråd på den motoren). Det er denne motoren som sitter der nå: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.90.html (I Ghia`n sitter det nå en frisk 1500  ) Laget en ny lyddemper til bussen også. Har hatt bussen ute på en liten testtur en dag det var bart på veien og motor og girkasse fungerte fint. Utvekslingen i girkassen kommer til å fungere superbra tror jeg, 4. gir ga 5. gir følelse og det blir flott på motorveien. Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #93 på: februar 10, 2009, 10:01:59 am » |
|
Har skjedd litt med bussen i det siste også. Foreløpig sitter det en 1950ccm motor i den, slik at den er kjørbar frem til den nye motoren er klar (blir egen prosjekttråd på den motoren). Det er denne motoren som sitter der nå: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.90.html (I Ghia`n sitter det nå en frisk 1500  ) Laget en ny lyddemper til bussen også. Har hatt bussen ute på en liten testtur en dag det var bart på veien og motor og girkasse fungerte fint. Utvekslingen i girkassen kommer til å fungere superbra tror jeg, 4. gir ga 5. gir følelse og det blir flott på motorveien. Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre. nei og nei, stakkars ghia...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #94 på: februar 15, 2009, 12:49:54 pm » |
|
Stemningsbilde 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Seven
Supermedlem
    
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
 |
« Svar #95 på: februar 15, 2009, 13:14:44 pm » |
|
Har skjedd litt med bussen i det siste også..........
Sliter fortsatt med å få tak i riktig hengerfeste til bilen desverre.
Blir man desperat nok, og er klar for tuuung forsendelse så kan man kjøpe nytt fra UK (se på side 24 i prislista) http://www.watling-towbars.co.uk/docs/pricelist.pdf
|
|
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #96 på: april 07, 2009, 22:02:46 pm » |
|
Byttet ratt  Og prøvemontert litt instrumenter...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #97 på: april 10, 2009, 09:25:24 am » |
|
KJøpte et av settene med senkespindler fra Wagenswest som Jøran tok inn til landet. Målet for min del var ikke å få bussen lavere forran, men samme høyde og bedre kjørekomfort. Her kommer en kort beskrivelse av hvordan man monterer senkespindler på en bay 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #98 på: april 10, 2009, 09:32:13 am » |
|
Sett bilen forsvarlig på bukker, en bay er tung og ikke god å få i hodet... Ta av hjulene og vi er klare til å begynne  Begynner med å fjerne klipsen som holder bremserøret til kalipperen.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #99 på: april 10, 2009, 09:36:45 am » |
|
Demonterer så kalipperen ved å skru ut de to store boltene som holder den. Plasserer så kalipperen på trygt underlag uten at bremseslanger og rør belastes. Fjerner så koppen som sitter i senter av trommelen med litt lett banking.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #100 på: april 10, 2009, 09:41:17 am » |
|
Husker du line lock i samme slengen også 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #101 på: april 10, 2009, 09:42:03 am » |
|
Så av med låsemutteren som holder skiven. Denne er låst med en umbraco skrue. Deretter er det bare å dra av bremseskiven fra spindelen. Pass på at ikke lagrene faller ut og havner i møkka på gulvet  Demonterer så bremseskjoldet som sitter med tre bolter.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #102 på: april 10, 2009, 09:43:26 am » |
|
Husker du line lock i samme slengen også  Hehe, ja burde vel montert det samtidig ja
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #103 på: april 10, 2009, 09:46:11 am » |
|
Så demontering av styrestaget fra spindelen. Veldig kjekt med rett avdrager, for disse sitter som regel godt.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #104 på: april 10, 2009, 09:52:14 am » |
|
Så skrur jeg av de to store mutterene som holder spindelen til bærearmene. Etter det var det bare noen vellrettede slag med hammeren på spindelen som skulle til for å få den av kuleleddene.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #105 på: april 10, 2009, 09:55:44 am » |
|
Innererst på spindelen sitter det en ring som må av og flyttes til den nye spindelen. Denne er det to spor i slik at man kan banke den av med en skrutrekker og hammer.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #106 på: april 10, 2009, 10:11:42 am » |
|
Kan vel nevnes at denne ringen er den indre lagerbanen på det innerste lageret. Toppers med en "how too" gjenomgang med masse bilder!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #107 på: april 10, 2009, 10:25:00 am » |
|
Så er det bare å huke på den nye spindelen. Flytter over gummiproppen til speedometervaieren og trer i vaieren med det samme så det ikke blir glemt. På med begge de store mutterene og skivene, pluss holderen til bremseslangen.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #108 på: april 10, 2009, 10:31:50 am » |
|
Når mutterene til spindelene skal strammes er det fint å bruke jekken for å lage spenn i opphenget. Jekker opp spindelen og armene litt slik at alt presses sammen. Så er det bare å skru til. Den øvre kula har justering. Jeg pleier å sette denne slik at spindelen står loddrett. Resten tas på forstillingskontrollen etterpå 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #109 på: april 10, 2009, 10:33:20 am » |
|
Så på med denne ringen som skal sitte innerst på spindelen. Banker den forsiktig på plass.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #110 på: april 10, 2009, 10:36:49 am » |
|
Bremsekjoldet må tilpasses ørlittegran. Første bildet her viser at det ikke passer helt nederst på spindlene. Mine skjold er ikke vakkre fra før av, så jeg tar den enkle løsningen og banker de til rett passform "on site" 
|
|
« Siste redigering: april 10, 2009, 10:53:38 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #111 på: april 10, 2009, 10:41:29 am » |
|
Så er det montering av bremseskive (hvis du ikke har byttet hjullager på bilen din før, er dette en fin anledning å gjøre det også nå), styrestag og kalipper. Tok ikke bilder av dette, siden det er stort sett motsatt av å ta det av.. Og vips er en side ferdig  Dette tok meg ca 1 og en halv time, så på tre timer kan jobben være gjort.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #112 på: april 10, 2009, 10:44:10 am » |
|
Justerte "puma" justeringene en god del opp og kjørt ut for en testtur. Det ble i laveste laget for mine dekk. De subbet i hjulkassene titt og ofte  Men det så unektelig tøfft ut da 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #113 på: april 10, 2009, 10:49:38 am » |
|
Etter ytterligere et par timers kamp med super harde "puma" justeringer, fikk jeg justert den opp til den høyden den var før jeg monterte senkespindlene. Er meget fornøyd etter å ha kjørt noen testturer! Fin kjørekomfort! Har også fått hjulene litt lenger ut i hjulhusene, så nå synes jeg det ser sånn akuratt passe ut  Eneste minuset med senkespindlene som jeg har oppdaget så langt, er at hjulet kommer litt lenger bak i hjulhuset enn ved tradisjonell senking. Dette gjør at dekket subber litt i hjulkassen ved fullt rattutslag, men det kan jeg leve med 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #115 på: april 14, 2009, 20:11:26 pm » |
|
Her er et bilde etter siste justering av høyde. Støtfanger forran har fått seg en lite makeover også 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Anders
Seniormedlem
   
Innlegg: 341
Bosted: Oslo
Hårda Tider
|
 |
« Svar #116 på: april 14, 2009, 22:09:44 pm » |
|
tommel opp altså! 
|
|
|
Loggført
|
 Christmas only comes once a year... Unless you have a time machine!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #117 på: april 14, 2009, 22:54:41 pm » |
|
Eneste minuset med senkespindlene som jeg har oppdaget så langt, er at hjulet kommer litt lenger bak i hjulhuset enn ved tradisjonell senking. Dette gjør at dekket subber litt i hjulkassen ved fullt rattutslag, men det kan jeg leve med  står ikke hjul lager tappen på spindelen på samme plass som på de origianle spindlene ?? siden hjulet kommer lenger bakover.??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #118 på: april 14, 2009, 23:03:31 pm » |
|
Vil ikke tro hjulet kommer lenger bak enn originalt (usenket), men at man ved å senke mye med bare senkesatser flytter hjulet fremover siden bærearmene blir pekende skrått oppover, noe man unngår med senkespindler. Ved nærmere ettertanke så kanskje hjulet kommer litt lenger bak enn originalt her som det brukes både senkesatser og spindler hvis bærearmene står rett bakover.. 
|
|
« Siste redigering: april 14, 2009, 23:05:13 pm av Rocket-Racing »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #119 på: april 14, 2009, 23:09:30 pm » |
|
ja det jeg mener er att hvis man bare bytter spindler, slik att armene står i samme posisjon, skal vel ikke hjulet komme lenger bakover i hjulkassa
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|