BERGER
|
 |
« Svar #90 på: desember 03, 2007, 09:43:41 am » |
|
Dato: 19-02-2007 on 08:38
Grenrør som skal benyttes var naturlig nok litt smalt for denne motoren som er 13mm bredere enn orginalt. Løste dette ved å tvinge på grenrøret og så varme opp noen av bøyene på røra slik at spenningen slapp.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #91 på: desember 03, 2007, 09:46:16 am » |
|
Dato: 11-03-2007 on 13:50 I dag ble motoren ferdig  Nå gleder jeg meg veldig til oppstart, må sprengjobbe for å få bilen ferdig nå tror jeg... Noen bilder:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #92 på: desember 03, 2007, 09:49:51 am » |
|
Her følger en kostnadsoversikt for hva denne motoren har kostet meg. Alle priser på nye deler er med frakt og mva. Basismotor T-1 1600 AD...........................1500,- Sylindersett 87mm (kjøpt priv, men nytt).....1300,- Veiv og svinghjul, brukt (anntatt verdi)........2500,- Løftere....................................................523,- Rådelager.................................................105,- Kam........................................................680,- Kamlager..................................................157,- Sylindershims............................................428,- Støtstenger chromoly.................................680,- Simring svinghjul..........................................73,- Låseklips til krysspinner.................................42,- Oljepumpe.................................................523,- Equalizer reimhjul........................................500,- Uni-Tech råder.........................................1200,- Bærelager..................................................400,- Linjeborring av blokk..................................1125,- Nye std 1600 Mexico topper m/stivere fjører..2000,- Forgassersett 2x34mm Solex.......................3071,- Sandblåsing deksler.....................................400,- Lakk.........................................................200,- Oljefilterholder, brakett og filter.....................463,- Div tenningsdeler, deksler, slanger................1037,- ---------------------------------------------------- Sum ......................................................18907,- Jeg er godt fornøyd med motoren.  Jeg har fått den torquen og hestene jeg ønsket meg. Motoren går pent, har en jevn fin effektkurve (føles i alle fall slik) og er også rask hvis en girer ofte. Ikke noe problem å ligge på 4. gir i 50 km/t og komme raskt opp i fart uten å gire ned. Men som forventet er det ikke noe særlig å hente på høyt turtall. Har ikke forsøkt noe særlig over 4000omdr, for jeg merker at effekten flater ut. Det er selvsagt pga forgasserene. Har planer om å teste med dobble 44mm gassere, bare for å sammenligne, men kommer nok til å kjøre med de som sitter der nå. Mye pga lavt lydnivå. Ellers høres det godt ved motorbremsing at det ikke er en 1600. Er sånn dyp herlig lyd 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #93 på: desember 03, 2007, 09:56:42 am » |
|
Dato: 13-03-2007 on 20:26
Motoren til Ghia`n er snart ferdig, så nå har jeg begynnt på jobben som skal gjøres i motorrommet. Det skal pusses ned, fikses litt på motorbrønnen og lakkes. Har også noen aluplater som skal inn. Her følger bilder fra det arbeidet:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #94 på: desember 03, 2007, 09:58:17 am » |
|
Dato: 10-03-2007 on 21:34
Endelig veteranskilter
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #95 på: desember 03, 2007, 10:03:17 am » |
|
Dato: 25-03-2007 on 17:52 Girkassa har vært ute, fått ny pakning på nesekon, og på disse dekslene som gummi moffene på akslingene er festet til. Nye hjul-lager med tilhørende pakninger og simringer er også installert. Nytt utløselager og nye bakre girkassefester ble det også. Den nye motoren har nå endelig kommet på plass i bilen. Nærmer seg oppstart  Slik ser det ut baki der nå:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #96 på: desember 03, 2007, 10:04:07 am » |
|
Dato: 27-03-2007 on 21:37 Ti på seks fyra`n !!  Ikke noe knot med tenning denne gangen, slik jeg alltid pleier Men tok litt tid å få fram bensin. Innkjøring av kam gikk fint, 25 min på 1800 omdr. Fin lyd, virker frisk og fin, men det er endel justering igjen. Ble en liten prøvetur i gata etter oljeskift. Knot med gasserstag, som alltid problemer med retur. I morgen skal ventilene justeres og så blir det ut å teste litt.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #97 på: desember 03, 2007, 10:05:42 am » |
|
Dato: 29-03-2007 on 10:16
Ble litt testing i går, og den går ikke helt reint. Har en misstanke om at jeg har for mye gap på pluggene. I beskrivelsen fra Berg sto det noe om 1,2 mm eller noe i den duren. Det var i alle fall mer enn det var mulig å få til på pluggene. Tror jeg skal sette de tilbake til standard gap. Har brukt Bosch W7CC, mulig den er for kald i forhold til kompen. Blir litt testing og justering i alle fall. Måtte også flytte oljefilterplasseringen. Vinklen på slangene mellom pumpe og filter ble for brå slik jeg hadde laget det. Så foreløpig henger filteret i fangerfestet. Men det skal flyttes etterhvert, må bare få laget noen rør først.. Potta er jeg heller ikke helt fornøyd med. Skal endre litt på vinklingen av den. Slik den er nå, er den helt klin oppi bakskjermen.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #98 på: desember 03, 2007, 10:06:21 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #99 på: desember 03, 2007, 10:07:42 am » |
|
Dato: 04-04-2007 on 18:24
Ja ja, så kom jeg på det feltet hvor det står "rykk to plasser tilbake" Etter et par prøveturer ble den vanskelig å få inn/ut av gir, fikk en misstanke om hva det kunne være, men håpet i det lengste at det kun var clutch vaier som holdt på å ryke....men nei, den var hel og fin.... Så da var det ut med motor..
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #100 på: desember 03, 2007, 10:08:22 am » |
|
Dato: 04-04-2007 on 18:27
Misstanken ble bekreftet da jeg tok av clutchen, skjært nålelager..... I min iver hadde jeg glemt å smøre det. Glemmer ikke det en gang til, det er helt sikkert! Men nå er bolten byttet, og motoren på plass igjen. I dag har jeg hatt flere fine turer med bilen. Går godt, sterk på bunn, og dyp fin brumming
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #101 på: desember 03, 2007, 10:08:57 am » |
|
Dato: 04-04-2007 on 21:00
Kveldstur...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #102 på: desember 03, 2007, 10:09:44 am » |
|
Dato: 05-04-2007 on 10:30
Det er oljefilteret som synes under venstre bakskjerm. Henger foreløpig i støtfangerfestet. Skal flyttes, mulig det blir der det er, men litt lenger opp, eller så flytter jeg det dit hvor jeg hadde tenkt å ha det, til høyre for eksosen til sylinder fire. Sistnevnte krever noen nipler med 45 grader vinkel eller faste rør som er bøyd i rett vinkel.
Nærmer seg ett år siden jeg kjøpte bilen. Har skjedd LITT siden da
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2007, 11:09:55 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #103 på: desember 03, 2007, 10:11:21 am » |
|
Dato: 20-04-2007 on 16:55
Nå har jeg fått flyttet oljefilteret dit det var tenkt å være. Vinklet det litt for at slangene ikke skulle få for mye knekk. Benytter oljefilter av samme type som i wbx 112i.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #104 på: desember 03, 2007, 10:15:07 am » |
|
Puh!! Da var vi up-to-date Det var litt av en jobb å flytte tråden...er mange morsomme og hyggelige kommentarer i den gamle vw2you tråden fra dere jeg gjerne skulle hatt over også....men da hadde resten av uka gått også  Her står Ghia`n nå, trygt og godt i ny garasje. Venter på vinter og nye forbedringer 
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2007, 10:18:24 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #105 på: desember 03, 2007, 10:20:04 am » |
|
hehe, jeg håper ikke grelland har tenkt å gjøre det samme, da blir det ikke mye sveising på han i ukene fremover :-) Lyst å meddele vinterens planer? :-P
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #106 på: desember 03, 2007, 10:26:29 am » |
|
hehe, nei den jobben misunner jeg han ikke i så fall  Vinterens planer er overhaling og ombygging av girkasse. Ønsker meg en mer motorvei vennlig girkasse nå som det er så bra dreimoment i motoren. Ellers skal bilen på EU kontroll innen utgangen av februar, så litt småfiks må til, vindusspyler, tute, varmepottevaiere, justere lys mm.. Skal også teste motoren med 44mm HPMX forgassere 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #108 på: desember 03, 2007, 21:57:22 pm » |
|
Det blir detaljerte fuchs med piggdekk som "visehjul" Johnny, så da får vi i alla fall sett hvordan det ser ut 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #109 på: desember 03, 2007, 22:28:04 pm » |
|
Dato: 25-03-2007 on 17:52 Girkassa har vært ute, fått ny pakning på nesekon, og på disse dekslene som gummi moffene på akslingene er festet til. Nye hjul-lager med tilhørende pakninger og simringer er også installert. Nytt utløselager og nye bakre girkassefester ble det også. Den nye motoren har nå endelig kommet på plass i bilen. Nærmer seg oppstart  Slik ser det ut baki der nå: Ser meget bra ut! Hvor har du fått tak i alu-platene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #110 på: desember 03, 2007, 22:54:14 pm » |
|
Takk for det  De platene er kjøpt hos Cip1.com, litt dårlig passform, men ble ok etter endel justering.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #111 på: desember 03, 2007, 23:15:58 pm » |
|
Flott å få en komprimert oppsummering!
Setter spesielt pris på å se stegene i motorbyggingen din. Holder på selv, og særlig synes jeg det er mange ting som må anskaffes ifbm. et førstegangsbygge. I tillegg til listen din, så har jeg også notert meg at jeg trenger:
støtstangrør clutch med utløserlager eksos grenrør ventildeksler oljepumpedeksel vifterem maskinering, balansering manifolier vippetøy ventiljusteringsskruer motorpakningssett svinghjulsbolt åndeboks
loctite, pakningsstoff, olje motorbukk spesialverktøy
Blir fort noen tusenlapper ekstra her også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #112 på: desember 04, 2007, 08:51:37 am » |
|
Ja du har rett. Er endel småting som ikke står på listen min. Noe av det hadde jeg, dvs benyttet det som satt på motoren fra før. Mens det var vel et par ting som jeg kjøpte på slutten som ikke har kommet med. Min motor benytter orginale vippearmer, veiv har vært ballansert før og siden min motor ikke skal se høye turtall, så jeg liten grunn til å koste på dette. Ventildeksler ble byttet til orginale når jeg satt motoren i bilen, for de CSP dekslene ble det ikke plass til i bilen 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Lasse
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #113 på: desember 25, 2007, 16:23:54 pm » |
|
Dato: 07-07-2006 on 12:47
Kompressoren min (til høyre) ble litt snau til luftmengden sprøyta trengte...så da kjøpte jeg en liten en til Funka super når de to jobba sammen!
Hei! Hopper litt tilbake i tid her, hehe... Hvordan koblet du kompressorene sammen? Hva blir samlet luftmengde da? Har en liten tullekompressor (ca 120l/min), og vurderer å kjøpe en litt større (230l/min) - kan jeg da koble disse sammen på f.eks et t-stykke? Vil den samlede luftmengden da bli 350l/min, eller hvordan virker dette? En "skikkelig" kompressor koster jo flesk, så genialt hvis det går an å "seriekoble" noen små, hehe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eddi
Seniormedlem
   
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #114 på: desember 25, 2007, 21:35:41 pm » |
|
Puh!! Da var vi up-to-date Det var litt av en jobb å flytte tråden...er mange morsomme og hyggelige kommentarer i den gamle vw2you tråden fra dere jeg gjerne skulle hatt over også....men da hadde resten av uka gått også  Her står Ghia`n nå, trygt og godt i ny garasje. Venter på vinter og nye forbedringer  Kan ikke akkuratt kalle meg noe "ghia fan" men dette er en nydelig bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #115 på: desember 25, 2007, 21:54:04 pm » |
|
Dato: 07-07-2006 on 12:47
Kompressoren min (til høyre) ble litt snau til luftmengden sprøyta trengte...så da kjøpte jeg en liten en til Funka super når de to jobba sammen!
Hei! Hopper litt tilbake i tid her, hehe... Hvordan koblet du kompressorene sammen? Hva blir samlet luftmengde da? Har en liten tullekompressor (ca 120l/min), og vurderer å kjøpe en litt større (230l/min) - kan jeg da koble disse sammen på f.eks et t-stykke? Vil den samlede luftmengden da bli 350l/min, eller hvordan virker dette? En "skikkelig" kompressor koster jo flesk, så genialt hvis det går an å "seriekoble" noen små, hehe  Hei Det er bare å koble de sammen med Y-stykke, og ha reduksjonsventil/vannavskiller til slutt. Samlet luftmengde blir etter hva jeg kan skjønne kompressor+kompressor ja. Fungerte supert synes jeg 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #116 på: desember 26, 2007, 00:03:23 am » |
|
Dato: 05-04-2007 on 10:30
Det er oljefilteret som synes under venstre bakskjerm. Henger foreløpig i støtfangerfestet. Skal flyttes, mulig det blir der det er, men litt lenger opp, eller så flytter jeg det dit hvor jeg hadde tenkt å ha det, til høyre for eksosen til sylinder fire. Sistnevnte krever noen nipler med 45 grader vinkel eller faste rør som er bøyd i rett vinkel.
Nærmer seg ett år siden jeg kjøpte bilen. Har skjedd LITT siden da
Du fikk tid til å legge ny belegningsstein og? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #117 på: januar 30, 2008, 22:24:56 pm » |
|
NOe har skjedd....omsider  Ghia`n skal på EU kontroll, og div småfiks har blitt gjort. Nå har den både horn og spyler som fungerer. Har også fått på visehjula 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 882
Bosted: Horten
|
 |
« Svar #118 på: januar 30, 2008, 22:32:11 pm » |
|
Her følger en kostnadsoversikt for hva denne motoren har kostet meg. Alle priser på nye deler er med frakt og mva. Basismotor T-1 1600 AD...........................1500,- Sylindersett 87mm (kjøpt priv, men nytt).....1300,- Veiv og svinghjul, brukt (anntatt verdi)........2500,- Løftere....................................................523,- Rådelager.................................................105,- Kam........................................................680,- Kamlager..................................................157,- Sylindershims............................................428,- Støtstenger chromoly.................................680,- Simring svinghjul..........................................73,- Låseklips til krysspinner.................................42,- Oljepumpe.................................................523,- Equalizer reimhjul........................................500,- Uni-Tech råder.........................................1200,- Bærelager..................................................400,- Linjeborring av blokk..................................1125,- Nye std 1600 Mexico topper m/stivere fjører..2000,- Forgassersett 2x34mm Solex.......................3071,- Sandblåsing deksler.....................................400,- Lakk.........................................................200,- Oljefilterholder, brakett og filter.....................463,- Div tenningsdeler, deksler, slanger................1037,- ---------------------------------------------------- Sum ......................................................18907,- Jeg er godt fornøyd med motoren.  Jeg har fått den torquen og hestene jeg ønsket meg. Motoren går pent, har en jevn fin effektkurve (føles i alle fall slik) og er også rask hvis en girer ofte. Ikke noe problem å ligge på 4. gir i 50 km/t og komme raskt opp i fart uten å gire ned. Men som forventet er det ikke noe særlig å hente på høyt turtall. Har ikke forsøkt noe særlig over 4000omdr, for jeg merker at effekten flater ut. Det er selvsagt pga forgasserene. Har planer om å teste med dobble 44mm gassere, bare for å sammenligne, men kommer nok til å kjøre med de som sitter der nå. Mye pga lavt lydnivå. Ellers høres det godt ved motorbremsing at det ikke er en 1600. Er sånn dyp herlig lyd  Dette er en motor som en blir misulig på. Veldig fin bil også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #119 på: januar 30, 2008, 22:36:07 pm » |
|
Synes den kledde detaljerte felger utrolig bra!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|