| 
							KnastenradUndKnotenblech
							
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 «  på: januar 30, 2011, 22:52:32 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							snakker vi vekt på beveglige deler?kam?flow i topper? durasjon på kam? slaglengde vs borring, ventilfjører/flyt? er vel en sammensetning av dette , men hva er det "viktigste" mener DU ?
 
 
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							 -71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Kjell Roar
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 4182
								  Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping... 
								
								Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #1 på: januar 30, 2011, 22:54:41 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Stempelhastigheten er en stor begrensende faktor. 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
  Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							spinn-vill
							
								Nybegynner 
								 
								Innlegg: 26
								  Bosted: Lyngdal  Vest-Agder 
								
								Luftkjølt og amerikansk/canadisk... hovedsaken er
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #2 på: januar 30, 2011, 22:55:05 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							magefølelse og forstand er kanskje ikke alternativer?    men spennende  tråd...     
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							-Marius-
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 1794
								  Bosted: Dirdal 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #4 på: januar 30, 2011, 23:15:23 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;) 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Mvh
  Marius 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	| 
		
		
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Kjell Roar
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 4182
								  Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping... 
								
								Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
								
								
								
								
								
								  
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #6 på: januar 31, 2011, 00:33:09 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							76 borring x 55 mm slag på Kawasaki ZX10R med 200 hk ved 13000 omdr: http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/einzeltests/fahrbericht-kawasaki-zx-10r/343900?seite=2PS: Kawa var pionerer med trykksatt luftfilterboks av fartsvinden, med godt resultat. På vanlige mc-er lå ofte luftinntaket i vacuum i høy fart. Kawa's løsning blei kalt luffar-turbo...  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
									« Siste redigering: januar 31, 2011, 00:38:20 am av Kjell Roar »
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
  Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							GeirH
							
								Supermedlem 
								     
								Innlegg: 552
								  Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo. 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #7 på: januar 31, 2011, 09:22:41 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Tja, F-1 motorene varver jo greit. Korte slaglengder, mener jeg har hørt om pnaumatisk styrte ventiler og... Berg snakket for mange år siden om magnetisk (solenoid) styrte ventiler, ala dyse for innsprut, men så klart større. Da er plutselig kamaksel og fjærtrykk historie.  Eller så blir vel 2-takter det neste..... 
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							Har laaang VW-pause. 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							Jens-Ole aka 'Dansken'
							
								Telehiv Jumpers 
								Supermedlem
								      
								Innlegg: 4226
								  Bosted: Tønsberg 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #8 på: januar 31, 2011, 09:32:54 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Handler vel også om hvor højt turtall man søger..
  
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world" 
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						
							GeirW
							
								Medlem 
								   
								Innlegg: 164
								  Bosted: Asker 
								
								
								
								
								
								 
							 
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #9 på: januar 31, 2011, 10:27:46 am »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)
  Samme som på T2!     
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	
		
		
			
				
					
						| 
							Jee
							
						 | 
						
							
								  | 
								
									
									 « Svar #10 på: januar 31, 2011, 13:36:24 pm »  | 
								
								 | 
							  
							 
							Den første begrensningen på en 4takt slik jeg ser det er rådebolter og stempler. Annenhver rotasjon blir stempelet nappet ned.. Mens på en totakt er dette problemet eliminert. Ellers går det på matrialkvalitet og lav roterende masse. Støtstangsmotorer møter seg selv i døra etterhvert og krever enorme krefter bare for å bevege delene kontrollert. 90 slag og 15000 rpm gir mye roterende masse å kontrollere. Ikke store fleksen som skal til før det blir enorm ubalanse. Spesiellt på vw's konstruksjon med to råder per bærelager     
						 | 
					 
					
						
							
								| 
								 | 
							 
								| 
								 | 
								
									 
									Loggført
								 | 
							  
							 
							
						 | 
					 
				 
			 |  
		 
	 | 
	 |