mai 04, 2025, 21:58:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva begrenser turtallet på en motor?  (Lest 2228 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: januar 30, 2011, 22:52:32 pm »

snakker vi vekt på beveglige deler?kam?flow i topper? durasjon på kam? slaglengde vs borring, ventilfjører/flyt?
er vel en sammensetning av dette , men hva er det "viktigste" mener DU ?


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 30, 2011, 22:54:41 pm »

Stempelhastigheten er en stor begrensende faktor.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
spinn-vill
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Lyngdal Vest-Agder


Luftkjølt og amerikansk/canadisk... hovedsaken er


Vis profil
« Svar #2 på: januar 30, 2011, 22:55:05 pm »

magefølelse og forstand er kanskje ikke alternativer? Hæ men spennende  tråd...  Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 30, 2011, 23:10:41 pm »

stempelhastgihet ja.
så da er altså langslag en begrensende faktor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed

hva er typsik slag/borring på en heftig MC motor ??

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: januar 30, 2011, 23:15:23 pm »

Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)
Loggført

Mvh

Marius
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: januar 30, 2011, 23:46:23 pm »

http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: januar 31, 2011, 00:33:09 am »

stempelhastgihet ja.
så da er altså langslag en begrensende faktor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mean_piston_speed

hva er typsik slag/borring på en heftig MC motor ??



76 borring x 55 mm slag på Kawasaki ZX10R med 200 hk ved 13000 omdr:
http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/einzeltests/fahrbericht-kawasaki-zx-10r/343900?seite=2

PS: Kawa var pionerer med trykksatt luftfilterboks av fartsvinden, med godt resultat. På vanlige mc-er lå ofte luftinntaket i vacuum i høy fart.
Kawa's løsning blei kalt luffar-turbo...
« Siste redigering: januar 31, 2011, 00:38:20 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #7 på: januar 31, 2011, 09:22:41 am »

Tja, F-1 motorene varver jo greit.
Korte slaglengder, mener jeg har hørt om pnaumatisk styrte ventiler og...
Berg snakket for mange år siden om magnetisk (solenoid) styrte ventiler, ala dyse for innsprut, men så klart større.
Da er plutselig kamaksel og fjærtrykk historie.
Eller så blir vel 2-takter det neste.....
Loggført

Har laaang VW-pause.
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: januar 31, 2011, 09:32:54 am »

Handler vel også om hvor højt turtall man søger..
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #9 på: januar 31, 2011, 10:27:46 am »

Hemeligheten på en MC motor er at tanken er OVER motoren, da får du mere trykk;)

Samme som på T2!  Gliser
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 31, 2011, 13:36:24 pm »

Den første begrensningen på en 4takt slik jeg ser det er rådebolter og stempler. Annenhver rotasjon blir stempelet nappet ned.. Mens på en totakt er dette problemet eliminert. Ellers går det på matrialkvalitet og lav roterende masse. Støtstangsmotorer møter seg selv i døra etterhvert og krever enorme krefter bare for å bevege delene kontrollert.

90 slag og 15000 rpm gir mye roterende masse å kontrollere. Ikke store fleksen som skal til før det blir enorm ubalanse. Spesiellt på vw's konstruksjon med to råder per bærelager  Gliser
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!