rubenthorsen
Gjest
|
 |
« på: februar 09, 2011, 19:19:15 pm » |
|
Er det noen her som har erfaring med biltilhenger etter bobla. tenker da vis man har tilhengerfeste selvfølgelig, og ny clutch og motor med litt exstra krutt. Må ha murlighet til å hente delebil/annet prosjekt vis jeg kommer over noe. Ønsker ikke kjøpe noe vannsøl av en transporter for å bruke til dette. Noen tanker/ erfaring fra dere 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #1 på: februar 09, 2011, 19:20:49 pm » |
|
kan trekke 650 kilo med bobla mi,så det hadde ikke blitt store bilhengern..... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: februar 09, 2011, 19:22:43 pm » |
|
kan trekke 650 kilo med bobla mi,så det hadde ikke blitt store bilhengern.....  Hvilken størelser har du på motor. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #3 på: februar 09, 2011, 19:24:21 pm » |
|
motor spiller ingen rolle, det er hva bilen er godkjent for og trekke.....................
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: februar 09, 2011, 19:40:31 pm » |
|
motor spiller ingen rolle, det er hva bilen er godkjent for og trekke.....................
Sjekker med biltilsynet, det er ingen ting som er umurlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #5 på: februar 09, 2011, 20:04:40 pm » |
|
motor spiller ingen rolle, det er hva bilen er godkjent for og trekke.....................
Sjekker med biltilsynet, det er ingen ting som er umurlig. Å frakte biltransporthenger med bil på etter ei boble er "umurlig", jo.
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: februar 09, 2011, 20:50:11 pm » |
|
motor spiller ingen rolle, det er hva bilen er godkjent for og trekke.....................
Sjekker med biltilsynet, det er ingen ting som er umurlig. Å frakte biltransporthenger med bil på etter ei boble er "umurlig", jo. bremser å motor er viktig sier en som er pensjonert i fra biltilsynet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #7 på: februar 09, 2011, 20:55:47 pm » |
|
Hjelper ikke, for typegodkjenning følger bil/hengerfeste.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
GeirW
Medlem
  
Innlegg: 164
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #8 på: februar 09, 2011, 21:46:39 pm » |
|
Vi kan vel enes om at det er forskjell på det som er mulig og hva som er lovlig. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #9 på: februar 09, 2011, 22:02:49 pm » |
|
med på den.
"lov" er vel en lett og liten henger med en olabil på? hehe
kommer det ikke an på antall aksler og driftsbrems på hengern også?
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #11 på: februar 09, 2011, 22:21:59 pm » |
|
bremser å motor er viktig sier en som er pensjonert i fra biltilsynet
Kan det være en grunn til at han er pensjonert?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: februar 09, 2011, 22:25:26 pm » |
|
Eg har, etter samme dilemma , komt fram til att einaste akseptable bil til å henta andre bila med er T3 syncro.. vasskjølt jaa.....men regelverket har jo forhindra luftkjølte vw å trekka nok til å ha med seg stor hengar og bil..ergo so vert det nr 2, ein syncro. men eg skal jo henta både bobler og buss og med ein buss + biltralla so kjem vekta på ca 1900kg, ergo må ein ha ein bil som kan dra 2tonn. syncro drar vel 1500 men etter å ha bestilt eit papir hjå møller kan den dra 2tonn og problemet er løyst. hengarfeste må jo stå i stil og. bay kan vel maks dra 1300kg trur eg, og mindre med 1600motor.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #13 på: februar 09, 2011, 22:55:21 pm » |
|
Du kan dra opp til 2000kg lovlig med T3 uten syncro også...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: februar 09, 2011, 23:05:02 pm » |
|
men syncro er syncro 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #15 på: februar 09, 2011, 23:52:22 pm » |
|
...og Tistlo er Tistlo.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: februar 10, 2011, 00:19:12 am » |
|
kva er problemet med syncro då? er det ikkje ein fordel med 4hjulstrekk ? eller er det berre eg so har misforstått noko vesentleg igjen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
mcmad
Medlem
  
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen
RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT
|
 |
« Svar #17 på: februar 10, 2011, 00:19:50 am » |
|
FINNES DA ANDRE BILER EN VW SOM KAN DRA HENGER  MIN DODGEVAN KAN DRA 2720KG ER 9 SETER VETERAN OG UNDER 3,5 TONN. HUSK FORSJELLIGE REGLER MED OG UTEN BEFØRERKORT. MED BARE BE KANN DU DRA TILHENGER MED TILLAT TOTALVEKT PÅ HENGEREN LAVERE EN HENGERVEKT PÅ BIL. TOTALVEKT BIL OG HENGER MÅ VÆRE UNDER 3500 KG , ELERS MÅ HENGERVEKTEN VÆRE UNDER 700 (ELLER VAR DET 750 KG) MED BE ER DET FAKTISK VEKT SOM TELLER MEN PÅ BIL UNDER 3500 KG ELLERS MÅ VI HA C1E. ULOGISK MEN HUSK AT MED EN LETT HENGER MED 1 AKSEL KAN DU OFTE HA MERE LAST PÅ HENGEREN ETTER EN LITEN BIL ENN EN TUNG SOLID 2 AKSLET.
|
|
|
Loggført
|
Member of mandagsklubben CAPSLOCKMONSTERET
1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410) 15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976 7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass..... Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
|
|
|
|
janpotet
Supermedlem
    
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud
"harry" er ett kompliment!!
|
 |
« Svar #19 på: februar 10, 2011, 00:30:28 am » |
|
grei forklart, men tror du er hjemsøkt av caps lock monsteret 
|
|
|
Loggført
|
tlf 90 11 98 33.
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #20 på: februar 10, 2011, 00:36:21 am » |
|
Der begynte det å ligne på den tråen som jeg var ute etter. 
|
|
« Siste redigering: februar 10, 2011, 01:07:29 am av bobleruben »
|
Loggført
|
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #21 på: februar 10, 2011, 00:45:55 am » |
|
kva er problemet med syncro då? er det ikkje ein fordel med 4hjulstrekk ? eller er det berre eg so har misforstått noko vesentleg igjen
T3 er en glimrende bil og dra henger med uansett, men det er klart at 4 hjulstrekken vil være en fordel på Voss skal du dra noe når snøen kommer i den mengden dere har nå. Veldig lavt førstegir er en fordel for start i bakker da en slipper og slure hele tiden. Ulempen er vel høyere bensinforbruk, høyere potensielle vedlikeholdskostnader og lavere hastighet på det som føles naturlig område og ligge i som følge av lav giring. Et alternativ er en T3 bensin med 40% diffbremsgirkasse påmontert hengerfeste fra en Syncro. Da er det mulig og få 2 tonn i vognkortet og fremkommeligheten på snø er ganske så god, om en litt i overkant sidelengs av og til 
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
Snooker
Medlem
  
Innlegg: 217
Bosted: Ullerøy-Skjeberg
Ullerøylaaven
|
 |
« Svar #22 på: februar 10, 2011, 01:02:14 am » |
|
...og Tistlo er Tistlo.
Like this...
|
|
|
Loggført
|
Ullerøylaaven antik og kuriosa Sjekk ut på Facebook og instagram.
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #23 på: februar 10, 2011, 02:14:03 am » |
|
men i praksis er det campingvogn som kan oppnå den utvidede rettighet. Dette syns jeg er genialt formulert av Vegvesenet. Det er i praksis, men vil det da si at det er straffbart eller ikke for de med kun B å trekke en hestehenger med totalvekt 1500, såfremt bilen har lov å trekke det, og totalvekten ikke overstiger 3500kg? Selvfølgelig er det ikke straffbart. Og alle med B førerkort kan fritt trekke akkurat hvilken tilhenger de vil, innen for vektbegrensningen på bilen/henger. Går ikke an å si "i praksis". Enten er det lov, eller så er det ikke. Basta! Vegvesenet har laget en regel, særnorsk campingvognregel, som overstyrer, nesten, alle andre regler vedrørende tilhengerkjøring. Man kan spørre seg, hva er vitsen med det? Hvorfor ikke bare endre regelverket, så det lett kan utøves av lovens lange tarm og folk flest kan forstå det?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #24 på: februar 10, 2011, 03:44:28 am » |
|
FINNES DA ANDRE BILER EN VW SOM KAN DRA HENGER Jada, min 1985 Mercedes 230TE kan dra 1900kg lovlig den  Men med bobla kan jeg ikke dra stort, ikke at jeg har hengerfeste heller da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind E
Supermedlem
    
Innlegg: 529
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #25 på: februar 10, 2011, 04:17:02 am » |
|
FINNES DA ANDRE BILER EN VW SOM KAN DRA HENGER  MIN DODGEVAN KAN DRA 2720KG ER 9 SETER VETERAN OG UNDER 3,5 TONN. HUSK FORSJELLIGE REGLER MED OG UTEN BEFØRERKORT. MED BARE BE KANN DU DRA TILHENGER MED TILLAT TOTALVEKT PÅ HENGEREN LAVERE EN HENGERVEKT PÅ BIL. TOTALVEKT BIL OG HENGER MÅ VÆRE UNDER 3500 KG , ELERS MÅ HENGERVEKTEN VÆRE UNDER 700 (ELLER VAR DET 750 KG) MED BE ER DET FAKTISK VEKT SOM TELLER MEN PÅ BIL UNDER 3500 KG ELLERS MÅ VI HA C1E. ULOGISK MEN HUSK AT MED EN LETT HENGER MED 1 AKSEL KAN DU OFTE HA MERE LAST PÅ HENGEREN ETTER EN LITEN BIL ENN EN TUNG SOLID 2 AKSLET. 
|
|
|
Loggført
|
65 Karmann Ghia @ 2332 66 1300 @ 1914 72 Doka @ 2.4
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #26 på: februar 10, 2011, 07:06:50 am » |
|
Konklusjon, Ruben: kjøp deg enten en (grøss) Dodgevan, eller en T25 til å dra med, og la den stakkars boblekroken få være i fred. -Ellers er du gal.
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #27 på: februar 10, 2011, 09:43:07 am » |
|
Så var det det med sertifikat for tilhenger da  Kan bli en lang tråd dette 
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #28 på: februar 10, 2011, 11:25:06 am » |
|
liker å gjøre ting stikk motsatt av alle andre.  men uansett den e-posten jeg sendte til di store gutt med papir fornuft var lang å grundig. Vis jeg vinner på lotto skal jeg bli den første med boble etter boble. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #29 på: februar 10, 2011, 11:28:36 am » |
|
FINNES DA ANDRE BILER EN VW SOM KAN DRA HENGER Jada, min 1985 Mercedes 230TE kan dra 1900kg lovlig den  Men med bobla kan jeg ikke dra stort, ikke at jeg har hengerfeste heller da  mb 260 e har jeg hatt før, drar godt den.  å så er i det en tysk bil. 
|
|
« Siste redigering: februar 10, 2011, 11:30:45 am av bobleruben »
|
Loggført
|
|
|
|
|