ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« på: februar 26, 2011, 20:38:36 pm » |
|
Etter å ha "storfinnt" besøk i garagen i dag, tente tanken om å sette inn JPM-"raptor" kammen, FØR jeg kompletterer motoren med div pauter oppsett og større turbo  Dette har nok vært tema før, men hvor får man tak i superlette løftere, med tilhørende foringer for T-4 blokka??? Rune.
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2011, 20:45:46 pm av ORANGEBUG »
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: februar 26, 2011, 20:43:43 pm » |
|
regner med det er løftere og foringer du mener  thorsten pieper i tyskland eller Tor Øyvind skinne kan skaffe 56 g verktøystål løftere. EMW i usa har vel noe enda lettere på lur.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #2 på: februar 26, 2011, 20:46:42 pm » |
|
oh yes, takker for super-raskt svar, men hvordan får jeg tak i de da?
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #3 på: februar 26, 2011, 21:25:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Blyfot
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark
|
 |
« Svar #4 på: februar 26, 2011, 22:44:33 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #5 på: februar 27, 2011, 15:11:50 pm » |
|
blir en "søt" liten ordre der ja 
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #6 på: februar 28, 2011, 16:20:26 pm » |
|
Maskråka igjen!!! Noen erfaringer med disse løftera med foringer da? blir det ikke litt lite gods der hvor tallerkenen blir til stav, om dere skjønner???  må blokka maskineres noe i forb. med montasje av disse foringene?
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #7 på: februar 28, 2011, 17:05:24 pm » |
|
Første forsøk ble feil, ser du har fått med føringene også. Blokka må vel freses litt ned, ta eksempel titt på bussbyggetråden til knasten...
|
|
« Siste redigering: februar 28, 2011, 17:07:46 pm av Hulken »
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: februar 28, 2011, 17:08:11 pm » |
|
så må du maskinere / slipe ned løfterborringene pga tallerken . hvor mye er jo avhengig av løft på kam og tykkelese på tallereken.
de ser jo ganske pinglete ut, men tipper de er testet.
ellers har vel thorsten pieper løfterene mer solide stamme
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #9 på: februar 28, 2011, 17:09:54 pm » |
|
Kjell Aaen har løftere som detter rett nedi hullene på type 4, må freses ned som Knasten nevner.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #10 på: februar 28, 2011, 17:21:55 pm » |
|
Var hos Csp for noen år siden dem hadde noen org type 4 løftere fra mahle tror de veide rundt 50-60 gram kostet vel rundt 5000 kr har dere sjekket Tafel han selger deler fra engine plus jeg hadde 38 gram løftere fra engine pluss med alu hylser hadde rundt 330 grader kam og pauter 1,4 funket bra det
Mvh Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #11 på: februar 28, 2011, 18:52:12 pm » |
|
Allright, da er det tid for å skru litt 
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #12 på: februar 28, 2011, 20:24:06 pm » |
|
Det finnes de som har knekt 39grams løftere. Teoretisk er det nok sikrest å kjøre lette T1 dim løftere kontra 39grams. litt usikker på om de 25 gramene er verdt det om du skjønner, og et av argumentene til Raptor kammene er vel at de ikke "trenger" ekstremt lette løftere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #13 på: februar 28, 2011, 20:26:50 pm » |
|
Et av argumentene til Raptor kammene er vel at de ikke "trenger" ekstremt lette løftere.
Hovedargumentet er vel at de blir tilbudt sammen med matchede løftere - problem solved.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #14 på: februar 28, 2011, 20:42:56 pm » |
|
Har ikke lest hele den bibelen  , men som BB sier, ser det ikke ut til at du trenger noe annet enn det som fulgte med kammen. bruk pengene et sted der du trenger de mer.. :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: februar 28, 2011, 23:19:47 pm » |
|
tipper Raptor settet er rimelig bankers, med matchede løftere og kam, men de løfterene er vel ikke spesielt lette. rundt 95g?? løftervekt blir vel ikke uintressant med raptor oppsett.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #16 på: februar 28, 2011, 23:40:10 pm » |
|
Konseptet til JPM er vel at man ikke "trenger" lette løftere pga profildesignet på kammene hans. Har man kjøpt det, så er det vel bare å kjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: februar 28, 2011, 23:51:52 pm » |
|
Konseptet til JPM er vel at man ikke "trenger" lette løftere pga profildesignet på kammene hans. Har man kjøpt det, så er det vel bare å kjøre.
Lettere løftere betyr alltid mindre krefter, og kan strekke strikken litt lengre (på bekostning av?) - men hvis kam-profilen ikke trenger superlette løftere innenfor sitt turtallsområde, så er det "bortkastet".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #18 på: mars 01, 2011, 00:30:12 am » |
|
Et av argumentene til Raptor kammene er vel at de ikke "trenger" ekstremt lette løftere.
Hovedargumentet er vel at de blir tilbudt sammen med matchede løftere - problem solved. I know. men i.o.m. at jeg er såpass sær og bruker t-4 blokk så trenger jeg fortsatt foringene, så skal høre med EMV om ikke de kan selge meg foringene "løse" så maskinerer jeg de for JPM løfterne, de ser solide ut, har sendt JPM "ørten" mail om han ikke kan lage eller skaffe foringer for meg, men han svarer ikke..... Begynner han å få "amerika-syken" mon tro??? Nei må vel finne senga da, takker for innspill.
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #19 på: mars 01, 2011, 08:19:26 am » |
|
Ring Johannes og gjerne på morgenen. Det er virkelig kjedelig å høre om problemene du har med tilgang på deler.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: mars 01, 2011, 10:15:03 am » |
|
EMW foringene passer vel ikke std type 1 løftere!?
ikke de som er på siden det er linket til iallefall.
Hør med skinne om han har på lager , eller thorsten pieper. de er bare å presse inn så slipper du brotsching etterpå!
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #21 på: mars 01, 2011, 10:37:43 am » |
|
Skinne har Pieper foringer på lager. til info.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #22 på: mars 01, 2011, 11:05:54 am » |
|
Jeg råder deg uansett å ringe Johannes(JPM), han lider nok endel under at han bare er én mann. Han tar telefonen mellom 16.00 og 17.00. Det er ikke noe magisk med løfterne han sender med, men de har rett profil til slipingen hans. Det er det nok fler som har, men spør han om hvilke. Jeg vet av tidligere snakk med han at det er pinlig nøyaktig at løfterne treffer rett på kammen. Derfor ser jeg ikke det som noe negativt at man må brosje hullene etter innpressing. I stedet for lette/tynne løftere som har mer tendens for å bikke i hullet så er vel noen trivelige lette støtstenger noe å tenke på. Slikt lager både Skinne og JPM.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #23 på: mars 01, 2011, 11:23:58 am » |
|
brotschingen er jo for å få løfterborringene i rikitg diamter , ikke att de skal treffe riktig på kammen? dette gjelder jo WBX og type4 på type 1 så "putter man" jo bare kam og løfterene bare inn. dessuten er det vel såpass store toleranseforskjeler på hvor løfterboringene kommer i forhold til kam fra blokk til blokk
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: mars 01, 2011, 13:55:51 pm » |
|
Nå var det ikke akkurat bare brosjing jeg mente, jeg mente justeres. At folk ikke sjekker opp blokken er nok riktig, men likefullt er det viktig at løfterne står riktig i forhold til kammen. Skal man ha fullt utbytte av tingene på øverste hylle så er det litt å passe på. Motorer kan bygges på så mange måter, og vi velger alle selv.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #25 på: mars 01, 2011, 14:01:45 pm » |
|
hvordan justerer du det da jhu?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #26 på: mars 01, 2011, 14:29:15 pm » |
|
Ring JPM i firetiden og spør. Jeg gjetter på innpressing av foringer og maskinering.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #27 på: mars 01, 2011, 15:09:52 pm » |
|
99.9999% av alle T1 motorer som bygges, bygges ved at man putter inn løfterene , sjekker klaringer bla mot kam og er ferdig med den saken.
Om man forer opp fra T4 til T1 dim er plassering/retning osv lik som tidligere. det man bør gjøre er eventuelt å brossje hylsene etter montering.
Tro ikke man trenger å gjøre noen større sak ut av det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #28 på: mars 01, 2011, 15:26:24 pm » |
|
jøje meg.... Hvordan får jeg tak i skinne da
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #29 på: mars 01, 2011, 15:27:17 pm » |
|
Ring Johannes og gjerne på morgenen. Det er virkelig kjedelig å høre om problemene du har med tilgang på deler.
Ja f.. holder på å gå i kjelleren her nå...
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
|