mai 05, 2025, 22:13:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: T-4 LØFTERE  (Lest 4268 ganger)
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« på: februar 26, 2011, 20:38:36 pm »

Etter å ha "storfinnt" besøk i garagen i dag, tente tanken om å sette inn JPM-"raptor" kammen, FØR jeg kompletterer motoren med div pauter oppsett og større turbo Gliser Gliser
Dette har nok vært tema før, men hvor får man tak i superlette løftere, med tilhørende foringer for T-4 blokka???

Rune.
« Siste redigering: februar 26, 2011, 20:45:46 pm av ORANGEBUG » Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 26, 2011, 20:43:43 pm »

regner med det er løftere og foringer du mener Glad
thorsten pieper i tyskland eller Tor Øyvind skinne kan skaffe 56 g verktøystål løftere.

EMW i usa har vel noe enda lettere på lur.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #2 på: februar 26, 2011, 20:46:42 pm »

oh yes, takker for super-raskt svar, men hvordan får jeg tak i de da?
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 26, 2011, 21:25:57 pm »

thorsten.pieper@gmx.net
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Blyfot
Medlem
***
Innlegg: 137
Bosted: Våler-Hedmark



Vis profil
« Svar #4 på: februar 26, 2011, 22:44:33 pm »

http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-lifters-pushrods.html
Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #5 på: februar 27, 2011, 15:11:50 pm »

blir en "søt" liten ordre der ja Gliser
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #6 på: februar 28, 2011, 16:20:26 pm »

Maskråka igjen!!! Noen erfaringer med disse løftera med foringer da? blir det ikke litt lite gods der hvor tallerkenen blir til stav, om dere skjønner??? Hæ
må blokka maskineres noe i forb. med montasje av disse foringene?
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 28, 2011, 17:05:24 pm »

Første forsøk ble feil, ser du har fått med føringene også. Blokka må vel freses litt ned, ta eksempel titt på bussbyggetråden til knasten...
« Siste redigering: februar 28, 2011, 17:07:46 pm av Hulken » Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 28, 2011, 17:08:11 pm »

så må du maskinere / slipe ned løfterborringene pga tallerken .
hvor mye er jo avhengig av løft på kam og tykkelese på tallereken.

de ser jo ganske pinglete ut, men tipper de er testet.

ellers har vel thorsten pieper løfterene mer solide stamme
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2011, 17:09:54 pm »

Kjell Aaen har løftere som detter rett nedi hullene på type 4, må freses ned som Knasten nevner.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #10 på: februar 28, 2011, 17:21:55 pm »

Var hos Csp for noen år siden dem hadde noen org type 4 løftere fra mahle tror de veide rundt 50-60 gram
kostet vel rundt 5000 kr
har dere sjekket Tafel han selger deler fra engine plus
jeg hadde 38 gram løftere fra engine pluss med alu hylser hadde rundt 330 grader kam og pauter 1,4 funket bra det


Mvh Andersen Racing
Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #11 på: februar 28, 2011, 18:52:12 pm »

Allright, da er det tid for å skru litt Gliser
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #12 på: februar 28, 2011, 20:24:06 pm »

Det finnes de som har knekt 39grams løftere. Teoretisk er det nok sikrest å kjøre lette T1 dim løftere kontra 39grams. litt usikker på om de 25 gramene er verdt det om du skjønner, og et av argumentene til Raptor kammene er vel at de ikke "trenger" ekstremt lette løftere.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: februar 28, 2011, 20:26:50 pm »

Et av argumentene til Raptor kammene er vel at de ikke "trenger" ekstremt lette løftere.

Hovedargumentet er vel at de blir tilbudt sammen med matchede løftere - problem solved.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #14 på: februar 28, 2011, 20:42:56 pm »

Har ikke lest hele den bibelen  Blunker , men som BB sier, ser det ikke ut til at du trenger noe annet enn det som fulgte med kammen. bruk pengene et sted der du trenger de mer..  :-)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 28, 2011, 23:19:47 pm »

tipper Raptor settet er rimelig bankers, med matchede løftere og kam,
men de løfterene er vel ikke spesielt lette. rundt 95g??
løftervekt blir vel ikke uintressant med raptor oppsett.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #16 på: februar 28, 2011, 23:40:10 pm »

Konseptet til JPM er vel at man ikke "trenger" lette løftere pga profildesignet på kammene hans. Har man kjøpt det, så er det vel bare å kjøre.

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: februar 28, 2011, 23:51:52 pm »

Konseptet til JPM er vel at man ikke "trenger" lette løftere pga profildesignet på kammene hans. Har man kjøpt det, så er det vel bare å kjøre.



Lettere løftere betyr alltid mindre krefter, og kan strekke strikken litt lengre (på bekostning av?) - men hvis kam-profilen ikke trenger superlette løftere innenfor sitt turtallsområde, så er det "bortkastet".

Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #18 på: mars 01, 2011, 00:30:12 am »

Et av argumentene til Raptor kammene er vel at de ikke "trenger" ekstremt lette løftere.

Hovedargumentet er vel at de blir tilbudt sammen med matchede løftere - problem solved.
I know. men i.o.m. at jeg er såpass sær og bruker t-4 blokk så trenger jeg fortsatt foringene, så skal høre med EMV om ikke de kan selge meg foringene "løse" så maskinerer jeg de for JPM løfterne, de ser solide ut, har sendt JPM "ørten" mail om han ikke kan lage eller skaffe foringer for meg, men han svarer ikke..... Begynner han å få "amerika-syken" mon tro???
Nei må vel finne senga da, takker for innspill.
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: mars 01, 2011, 08:19:26 am »

Ring Johannes og gjerne på morgenen. Det er virkelig kjedelig å høre om problemene du har med tilgang på deler.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 01, 2011, 10:15:03 am »

EMW foringene passer vel ikke std type 1 løftere!?

ikke de som er på siden det er linket til iallefall.

Hør med skinne om han har på lager , eller thorsten pieper. de er bare å presse inn så slipper du brotsching etterpå!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #21 på: mars 01, 2011, 10:37:43 am »

Skinne har Pieper foringer på lager.
til info.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: mars 01, 2011, 11:05:54 am »

Jeg råder deg uansett å ringe Johannes(JPM), han lider nok endel under at han bare er én mann. Han tar telefonen mellom 16.00 og 17.00.
Det er ikke noe magisk med løfterne han sender med, men de har rett profil til slipingen hans. Det er det nok fler som har, men spør han om hvilke.
Jeg vet av tidligere snakk med han at det er pinlig nøyaktig at løfterne treffer rett på kammen. Derfor ser jeg ikke det som noe negativt at man må brosje hullene etter innpressing.
I stedet for lette/tynne løftere som har mer tendens for å bikke i hullet så er vel noen trivelige lette støtstenger noe å tenke på. Slikt lager både Skinne og JPM. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 01, 2011, 11:23:58 am »

brotschingen er jo for å få løfterborringene i rikitg diamter , ikke att de skal treffe riktig på kammen?
dette gjelder jo WBX og type4
på type 1 så "putter man" jo bare kam og løfterene bare inn.
dessuten er det vel såpass store toleranseforskjeler på hvor løfterboringene kommer i forhold til kam fra blokk til blokk
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: mars 01, 2011, 13:55:51 pm »

Nå var det ikke akkurat bare brosjing jeg mente, jeg mente justeres.
At folk ikke sjekker opp blokken er nok riktig, men likefullt er det viktig at løfterne står riktig i forhold til kammen. Skal man ha fullt utbytte av tingene på øverste hylle så er det litt å passe på.
Motorer kan bygges på så mange måter, og vi velger alle selv.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 01, 2011, 14:01:45 pm »

hvordan justerer du det da jhu?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #26 på: mars 01, 2011, 14:29:15 pm »

Ring JPM i firetiden og spør. Jeg gjetter på innpressing av foringer og maskinering.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #27 på: mars 01, 2011, 15:09:52 pm »

99.9999% av alle T1 motorer som bygges, bygges ved at man putter inn løfterene , sjekker klaringer bla mot kam og er ferdig med den saken.

Om man forer opp fra T4 til T1 dim er plassering/retning osv lik som tidligere. det man bør gjøre er eventuelt å brossje hylsene etter montering.

Tro ikke man trenger å gjøre noen større sak ut av det.

Loggført
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #28 på: mars 01, 2011, 15:26:24 pm »

jøje meg.... Hvordan får jeg tak i skinne da
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #29 på: mars 01, 2011, 15:27:17 pm »

Ring Johannes og gjerne på morgenen. Det er virkelig kjedelig å høre om problemene du har med tilgang på deler.

Ja f.. holder på å gå i kjelleren her nå...
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!