NilsR
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #60 på: desember 12, 2008, 14:57:04 pm » |
|
På min bil satte jeg en bit firkantrør på høykant i mellom, og tectylerte fint.
Ikke noe som noen legger merke til hvis de ikke vet om det.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1957 T-1 1967 T-2 1969 T-2 1977
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #61 på: mai 22, 2009, 11:13:24 am » |
|
Ai ai ai, gledens dag!!!!
Bilen ble godkjent hos Biltilsynet i Kristiansand (etter en bomtur i Arendal på mandag), og er nå offisiellt en Baja Bug med reg.nr L-50000. Nå gjenstår bare eu-kontroll 26.mai, og så kan stoltheten rulle fritt på veien igjen :-D
Veien frem har vært lang, dyr og til tider jævlig irriterende. Nå er alt glemt, og at selve stasjonen i Kristiansand skulle slippe denne gjennom så lett kom som sendt fra oven :-) At bilen var litt høy (takket være to knepp opp på bakakslingen) kjøpte de glatt, så nå er det plass for 31"erene igjen. Når skiltene er montert på, kan alt gromutstyret igjen monteres. Dette blir en fin fin sommer gitt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #62 på: mai 22, 2009, 12:36:00 pm » |
|
dette unte jeg dere virkelig!!! Har følt med dere gjennom lesningen her.... bare å glede seg nå! Meget tøff denne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #63 på: mai 25, 2009, 14:15:18 pm » |
|
Bilder tatt etter visning.... Dette ser ikke bra ut!!! Originaldimmensjon på dekkene, orignalt eksosanlegg, nesten originale stoler og baksete, og ikke noe bur eller bøttestoler.
Vi måtte også sette inn en avstandshylse på det bakre karosserifestet da det er noe forskjell på 67- og 68-modellen. Teppene må også justeres ettersom girstangen nå står litt lenger frem.
Arbeidslisten er nå: Bygge om til reduksjonsbokser igjen Bøttestoler og sikkerhetsseler tilbake 31" må på så fort som mulig Eksosanlegg byttes Tepper justeres, og nytt teppe bakerst Bur må selvsagt på plass Lyktespyler Bensinvarmer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bøggymæn
Seniormedlem
   
Innlegg: 294
Bosted: Heddal
Heitradal Bublelaug
|
 |
« Svar #64 på: mai 25, 2009, 17:16:07 pm » |
|
Hvordan har du festet reduksjonsboksene dine? Driver på med dette selv. har du noe bilder av innfestingen.
Mvh André
|
|
|
Loggført
|
Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og.. - 1969 Baja Bug - 65-66 T1 Bastard - 1959 Karmann Ghia Lowlight - Fiberfab Aztec gt
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #65 på: mai 25, 2009, 23:29:01 pm » |
|
Når jeg fikk den fra Sverige, så hadde de sveist på flatjern på undersiden av bærearmene. Dette blir neppe godkjent her hjemme, så vi hadde håpet at vi kunne finne en løsning med å sette dem direkte på bærearmene, nå som vi har nok høyde (etter justeringen). Skal ta noen bilder av den gamle rammen og sende dem til deg. Vi begynner ombygningen i neste uke. Det blir hyppige oppdateringer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #66 på: mai 27, 2009, 10:27:00 am » |
|
Og da var også bilen EU godkjent, og skilter bestillt!!!!
BT nektet selvsagt å gi ut litehøyt skilt, og jeg måtte dermed ta til takke med storthøyt foran og bak. Noen som har kontroll på hvor jeg kan få bestillt de små skiltene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo
Fartsblind så langt det går
|
 |
« Svar #67 på: mai 27, 2009, 10:58:52 am » |
|
Jeg ringte Skiltfabrikken for ikke lenge sida om akkurat den saken, de sa det ikke ble gitt ut mer små skilt... Alle MÅ ha store visst... Men om du kan få veteranskilt så er det vel mulig http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3098.0.html
|
|
« Siste redigering: mai 27, 2009, 11:15:52 am av rulator »
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #68 på: juni 10, 2009, 18:18:54 pm » |
|
Takk for tips! BT's nye skiltleverandør kunne faktisk ikke levere stort/høyt skilt med veterannummer... Forstå det den som vil! Bestillte i stedet i Bergen, der prisen var 325 pr stk, mens BT tar 100 for 2!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #69 på: juni 10, 2009, 18:22:46 pm » |
|
Da har vi endelig fått på 31"erene igjen! Merker at reduksjonsboksene ikke står på lenger, og dette vil få høy prioritet fremover. Har lagt ved noen bilder av hvordan svenskene hadde løst dette på den gamle bunnplata. Tror ikke BT kommer til å være spesiellt happy for å se den løsningen...
Hvordan går man frem hvis vi skal få montert reduksjonsboksene igjen? Kan man benytte et komplett sett fra en gammel buss?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #70 på: juni 11, 2009, 10:48:06 am » |
|
Avstemming: Hvilket eksosanlegg skal kjøpes inn??? Dagens anlegg er så rustent at det er på tide å gå til anskaffelse av et nytt. Vi kjører en avstemming om hvilket som skal kjøpes og handler fra Chircoe om 7 dager: http://www.chircoestore.com/catalog/index.php?cPath=182_419_494
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #71 på: juni 11, 2009, 11:26:36 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #72 på: juni 11, 2009, 11:48:36 am » |
|
Foreløpig beholder vi den originale 1300en, men er på utkikk etter noe med mer fres etter hvert.
Tenkte på samme anlegg som deg, eneste bekymring er regnvær. Vi monterte traktorlokk på det gamle anlegget, men det gjør at motoren soter på tomgang....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #73 på: juni 11, 2009, 11:50:09 am » |
|
Nå er jeg på tynn is! Vi to driver vel på i vær vår ende av vw-luft hobbyen  Men pleier ikke disse å se best ut med noe som ligner på en nesten rett-opp-stinger?
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #74 på: juni 11, 2009, 12:00:01 pm » |
|
Nå er jeg på tynn is! Vi to driver vel på i vær vår ende av vw-luft hobbyen  Men pleier ikke disse å se best ut med noe som ligner på en nesten rett-opp-stinger? Vi har hatt stinger på (tror det er noen bilder her av anlegget), og du har helt rett, det det som ER Baja Bug....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #75 på: juni 12, 2009, 14:03:26 pm » |
|
Tror vi velger å gå for et litt enklere eksosanlegg (og temmelig mye billigere frakt). Ser for meg at dette kan ble temmelig heftig!?
Bestillte også ny centerkonsoll for å dekke over hullet i teppet etter at vi byttet bunnplate....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #76 på: august 25, 2010, 10:02:39 am » |
|
Legger ut noen bilder av adapterene vi laget til reduksjonsboksene. Skal få Konstantin til å gi en fyldig beskrivelse av hele prosessen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #77 på: august 27, 2010, 12:56:09 pm » |
|
gledens dag igjen! Bilen er på nytt EU-godkjent uten en eneste anmerkning :-)
Nå må jeg bare få tak i coilovers for å få den et par cm høyere bak. Med reduksjonsboksene på plass tar dekkene borti skjermene når bilen kjøres i revers og ved store ujevnheter når jeg ikke har foten på gassen.
Noen som har gode tips til hvor jeg får tak i coilovers som kan passe til oppsettet med reduksjonsboksene?
|
|
« Siste redigering: august 27, 2010, 13:49:55 pm av Vibrambuggy »
|
Loggført
|
|
|
|
Bøggymæn
Seniormedlem
   
Innlegg: 294
Bosted: Heddal
Heitradal Bublelaug
|
 |
« Svar #78 på: august 27, 2010, 14:53:36 pm » |
|
Når du bruker slike adaptere, så må du heise fjærbladene så mye at du må lage et hakk i dem. Mine støtdempere tok inni boltene.så jeg hadde litt problemer der. Nå har jeg dempere fra nyere Caddy. De var litt rustne så da tok de ikke inni 
|
|
|
Loggført
|
Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og.. - 1969 Baja Bug - 65-66 T1 Bastard - 1959 Karmann Ghia Lowlight - Fiberfab Aztec gt
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #79 på: august 27, 2010, 15:31:08 pm » |
|
Hmmm, er det noe særlig å kappe i bærearmene da? Er det ikke bedre å kappe bort "stopperen" i karosseriet? Bruker du coilovers på din nå, eller har du bare demperene fra Caddy'n? Har nok klaring i massevis når jeg kjører, men det er kun når reduksjonsboksene "trekker" bilen ned at det blir trøbbel. Tenkte derfor at coilovere med litt skikkelig lengde på kunne fikse problemet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #80 på: august 27, 2010, 15:41:45 pm » |
|
steintøff vogn. Hvorfor ikke Elan logo? Vet ikke helt hva jeg synes om camber bak på en Baja, men det er din bil og din stil  Noen planer for den videre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bøggymæn
Seniormedlem
   
Innlegg: 294
Bosted: Heddal
Heitradal Bublelaug
|
 |
« Svar #81 på: august 27, 2010, 17:22:18 pm » |
|
Hvis bærearmen er i orginal posisjon så har du jo ikke en høyere bil, bare resto camber  så du må heve bilen en god del for å få utnytte reduksjonsboksen, ellers er jo litt av poenget borte. Det er sikkert fullt mulig å kutte i chassiet istedenfor. Det bildet er fra thesamba, så det er vel slik de gjør det i junaiten  Jeg har bare demper, ikke coilover, mulig coilover hjelper litt på gyngingen. Men uansett så er det en tøff bil
|
|
|
Loggført
|
Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og.. - 1969 Baja Bug - 65-66 T1 Bastard - 1959 Karmann Ghia Lowlight - Fiberfab Aztec gt
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #82 på: august 27, 2010, 18:07:03 pm » |
|
Vi har skrudd opp så mange hakk som vi klarte, men mulig vi må ta en riunde til for å se om det er mer å gå på. Tror nok det blir coilovers uansett for å stabilisere mer.
Er helt enig i at det er for mye camber på dekkene, men dette vil forhåpentligvis reduseres når vi får hevet den ytterligere. Eneste pluss er at rullebanen er innenfor skjermene med dette oppsettet :-)
Neste post er skivebremser foran og ny motor. Klarer ikke å få den til å gå skikkelig, så nå er vi på utkikk etter en 1915. Hvis noen har en liggende så er det bare å sende en melding!!
Det gjenstår også litt arbeid inni. Vi fikk ikke lakkert i dørkarmene når vi tok utvendig, noe som irriterer helt sinnsykt. Skulle også gjerne ha malt taktrekket som er slitt og ikke særlig pent. Men, økonomien tillater ikke alle investeringene med en gang....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #83 på: august 27, 2010, 18:17:40 pm » |
|
glemte visst å kommentere Elan logoen....
Vi har kuttet ut importen av ski, så nå er det satsing på Vibram FiveFingers i stedet. Alltid greit med en ny sponsor som kan bidra litt ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bøggymæn
Seniormedlem
   
Innlegg: 294
Bosted: Heddal
Heitradal Bublelaug
|
 |
« Svar #84 på: august 28, 2010, 00:12:43 am » |
|
Hvilke håndbrekkwire bruker du? jeg har org boble. men de ligger ikke ordentlig inn i bremseskjoldet. De virker helt bra men.
|
|
|
Loggført
|
Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og.. - 1969 Baja Bug - 65-66 T1 Bastard - 1959 Karmann Ghia Lowlight - Fiberfab Aztec gt
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #85 på: september 01, 2010, 14:51:44 pm » |
|
Hvilke håndbrekkwire bruker du? jeg har org boble. men de ligger ikke ordentlig inn i bremseskjoldet. De virker helt bra men.
Vi brukte wire fra en 1303 som er noe lenger. Den passet helt fint, men vi måtte strekke fjæra 5cm for å få inn returen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #86 på: september 01, 2010, 17:16:28 pm » |
|
Da er coilovers bestillt sammen med ny bremsesylinder fra Hot Shop! Fant ut at maks lengde på demperne slik det er satt opp nå er 36cm senter/senter bolt. Da ligger bærearmene på stopperen. Coiloveren er på 43 cm i esken, og ved å strammen den opp bør den kunne gi noen sårt tiltrengte ekstra cm i høyde. Må nok kappe av og forlenge stopperne et par cm slik at vi får mer vandring nedover.
Ny 1915 motor er under forhandling, så NÅ ser jeg en fullt kjørbar bil i horisonten :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #87 på: september 03, 2010, 16:16:10 pm » |
|
Og da var coiloverene montert!
De gamle demperne kunne vi ta rett av, mens når de nye skulle på så måtte vi bruke jekken for å få komprimert coiloveren gode 7-8 cm. Nå bør høyden være perfekt, og gleder meg til testtur i Hemsedal denne helgen.
Det er forøvrig ingen tvil om at stopperne til bærarmene må kappes, for nå ligger de klistret mot hverandre. Ikke noen bra løsning sånn som det er nå i allefall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Vibrambuggy
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #89 på: september 06, 2010, 10:24:20 am » |
|
Spottet Bajan på henger på E18 rundt 18.40 rett etter avkjørselen til Kragerø i dag  Hyggelig! Var i godt driv på vei mot Hemsedal, og fikk testet coiloverene på litt røfft underlag :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|