mai 04, 2025, 14:33:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Finne riktig TDC-hakk på reimhjul...?  (Lest 2002 ganger)
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« på: april 20, 2011, 21:54:55 pm »

Hei!
Har en 1600-motor med motorkode AD504392, med reimhjul med to hakk. Ett på indre kant (mot motoren) og ett på ytre kant. Etter det jeg har lest meg til skal denne motoren ha tenningen justert 5 grader ATDC, og da vil det jo være logisk at det høyre hakket er TDC og det venstre er tenningsmerket, men da jeg sjekket tenningen med prøvelampe, så hadde forrige eier stillt tenningen på det høyre (innerste) punktet. Noen som kan oppklare for meg hva som er riktig?



* reimhjul krympet.jpg (130.45 KB, 773x580 - vist 235 ganger.)
Loggført
ole-mog
Supermedlem
*****
Innlegg: 651
Bosted: røyken (buskerud )



Vis profil
« Svar #1 på: april 20, 2011, 22:17:29 pm »

Nå er jeg langt fra ekspert i dette, men jeg har stilt inn de motorene jeg har hatt på ca 7`føre TDC altsa det hakket til venstre i bildet ditt.
Bare og korigere med om jeg har feil.

Ole
Loggført

--------------------------------
Røyken & Omegn Aircoolers.
--------------------------------

73`Bay
62`T1 1200 Delux Beryllgrønn
73`1303s
61`råtte
69`original

justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #2 på: april 21, 2011, 13:31:31 pm »

starter motoren?? start opp vri fordeleren å hør om den turtallet stiger/synker. la fordeleren stå der den går "penest" ta lampa å se hvor indre og ytre merke står når motoren går på tomgang.

mener selv at TDC er det innerste merke
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: april 21, 2011, 14:04:59 pm »

mot delinga på blokka er vel litt viktig det også Glad
Loggført
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: april 21, 2011, 21:38:30 pm »

Jepp motoren sviver, men kun på choke. Når bilen blir varm, så dør den på tomgang. En av grunnene til at jeg er begynt å justere tenninga. Vet ikke om jeg kan legge hele skylda på den foræderske 34 pict-3!  Blunker
Motoren sveiv egentlig pent både når den var justert på det venstre og det høyre merket. Hvordan er det med turtallet? Gjelder det å vri fordeleren til turtallet på tomgang er på sitt høyeste, eller er det viktigste at den sviver fint uten ettertenning og fusking?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: april 29, 2011, 00:59:05 am »

TDC er merket til venstre. 7.5 grader FØR TDC er til høgre. det er altso tenningsmerket du må hensyn til.

Ved gefuhlen justering pleier eg å vri fordelaren til den aukar  i turtal og so jobba meg tilbake mens eg gassar "lange drag" heilt til den går ujevnt eller fjusker. då går eg litt tilbake igjen, dvs meir fortenning. då skal det vera greitt i dei fleste tilfeller

dersom da ikkje har vert gjort på lenge ville eg tatt ein tune-up på motoren med kontroll av ventilklaring. inspeksjon og pussing og justering av stift og kontaktar på/i fordelaren + justering av tenning og gassar.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!