mai 05, 2025, 22:15:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor knekker jeg akslingen til vippestellet? (Trenger visst ny motor)  (Lest 5638 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #30 på: april 23, 2011, 10:25:03 am »

Hvis man setter på slike uten å tenke geometri, så blir det så skarpe vinkler på vippearmene at jeg godt kan tor det kan skje ting.

Hvis ikke vinkelen på armen er satt slik at støtstanga jobber fritt, og slik at den vipper ca like mye til hver side av senter ja da blir det harde belastninger.

Denne GROVE tegningen viser ca midtstilling. Man bør ikke komme langt utenom dette.

* Vippearmsgeometri.JPG (8.95 KB. 478x276 - vist 152 ganger.)

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #31 på: april 23, 2011, 18:57:42 pm »

Det er doble ventilfjærer. Og èn ting jeg lurer på.. Betyr det noe hvilken vei (opp/ned) festebraketten til vippearmakslingen står? På originalmotoren står den med sporet opp, og på min med sporet ned.. Jeg spør fordi jeg har satt 3&4 sammen med sporet opp på ene siden, mens på 1&2 siden står den med sporet ned. Regner med hullet i akslingen står i senter så det ikke betyr noe? (Scat 1.25)
Hva kan det skyldes at det plutselig blir 3mm klaring samtidig på eksosventilene til 2 & 4? Går disse på samme "egget" på kammen? Og må ikke det bety at det er "0" siden på kammen som mangler en bit? Eller at begge løfterne har blitt kortere? Noen som forstår hva jeg mener og kan komme med råd?
jeg kan jo justere ventilene og sette den sammen, men kan det skje noe annet galt? Dette er en motor jeg har brukt over 50.000.- på så jeg vil ikke ødelegge mer enn nødvendig.  Øyerulling

Ta bilde av det med vippearmen, hørtes muffins ut men skjønner ikke helt utfra det du skriver..

En "flat kam" har lite/ingenting å si for at plutselig har fått mye klaring siden du måler på baksiden av loben og den blir veldig lite slitt..
Kan eks komme av swivel skiten som er banka flat eller løfter som har kollapsa.
Men sjekk det Gunnar skriver om at det kan slå borti, god ide i alle fall. Glad
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #32 på: april 24, 2011, 01:00:57 am »

Jeg har CSP toppdeksler, ingen merker på innsiden. Tror ikke jeg gidder å ta bilde av 3mm ventilklaring  Blunker
Men ser nå at motor bør plukkes.
Nå må jeg ta en avgjørelse hvorvidt jeg skal sette den likt opp, da fungerte den fint, eller bygge turbobunn og selge alt stasjet.
Fordel med turbobunn er at da er finansen på plass fordi jeg ikke trenger gassere, eksos, tenningsanlegg så da kan dette selges.
Så bruker jeg mopedmotor i formula vee, og har en turbomatet 1915 til å ha i turboroadsteren, som er bygd med rett kam og komp.
Kanskje jeg til og med kan koste på meg en sterkere veiv og vippestell.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!