mai 05, 2025, 07:19:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2110 til Teton av Jee!!  (Lest 7481 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #30 på: juni 05, 2011, 11:19:14 am »

Det ble vel for mye tullprat....

Her modereres det over en lav sko...  Øyerulling
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #31 på: juni 05, 2011, 11:34:34 am »

Han har streng Dyno,flere som har bremset andre steder som får inntil så mye som 20% mindre effekt hos han.

Streng... , snill... , riktig....   Har tenkt på det flere ganger at det ikke går ann å få calibrert disse dyno`ene  ?

Helt fra 20 år tilbake husker jeg en trimma volvo 240 som ble bremset hos to forskjellige uten at NOE ble gjort med henholdsvis 151 hk og 180 hk. Det siste stedet var vel lokalt "kjent" for å ha en "snill" dyno  Øyerulling

Når en først skal bremse motor for å få vite så er det vel greit å få fakta på bordet og ikke svada, da kan en jo likegreit tippe motoreffekt hvis det er slik at en trekker / legger til en viss prosentsats som varierer etter hva den enkelte SYNES er riktig. Måler en i benk , dvs direkte på motor så er det vel den effekten en bør nevne, og skulle en måle på hjula så er det vel det som en må oppgi da.
Det må da gå an å få kalibrert dette?
Blir som å ha et elektrisk multimeter og du måler 200 Volt og så må du liksom tenke at : tja. da er det vel "rundt 200 volt da" sikkert minst 180 volt men antaglig ikke mer enn 220 volt  Øyerulling  Hallo. Skal du måle effekt, så er vel hele vitsen å få det rimelig nøyaktig.

Hadde en bil for mange år siden som ble bremset hos Simco (Sarpsborg), mener å huske at han sa at benken hans var nylig calibrert da jeg var der. Den var ikke "snill" , men bare ærlig  Blunker

Uansett er det jo drivhjulhk som egentlig teller. For å sette det VELDIG på spissen så hjelper det lite å ha 200 hk i motor hvis det er 100 hk på drivhjula.
« Siste redigering: juni 05, 2011, 19:56:06 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #32 på: juni 05, 2011, 15:06:54 pm »

Min 1915 ble bremset hos Ringstad, og UMS i Stavanger. Ganske like resultater. Kan ikke sammenlikne 100%. Rundt 87 på hjula Ringstad, men da var motor bygd dagen før og vi fikk ikke justert den pga dårlige 40 gassere. Monterte på DIS og ny 44 Weber samt Filterking og Facet, målte da 98,7 hos UMS.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #33 på: juni 05, 2011, 15:46:36 pm »

Usj. gikk jeg glipp av tullpratet igjen..  Sint

Mye som spiller inn. Ikke bare dynoen. Lufttrykk, luftfuktighet og temperatur kan skille mye bare det.

Dynapac'ene rundt om i landet ser ut til å være nogenlunde like. Mens alt det andre er all over the place. ...Men sjeldent så strenge som Dynapac.

Alle bremsebenker (Ikke ruller) kan lett calibreres med normal momentnøkkel. Men blir sjeldent gjort det, da det ikke har noen videre hensikt.

Så det vi gjør på bremsen gir en pekepinn. Mens toppfarta på SCC forteller den virkelige effekten  Gliser
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #34 på: juni 05, 2011, 17:05:05 pm »

Får vel håpe og tro at de fleste bremsebenker nå til dags kompanserer for luft trykk osv. Den teknologien er jo relativt gammel.
Hos velrenomerte motorbremsere henger kalibrerings papirene ved bremsen. Slike ting blir kalibrert jevnlig.
Det bremsebenker genererer mest av alt... er unnskydninger... Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #35 på: juni 05, 2011, 18:07:51 pm »

Det er pisspreik JHU..

Ikke engang Statens vegvesen får sertifisert rullene sine. Mulig at de ser bort fra naturkrefter i sverige. Men ikke i Norge.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #36 på: juni 05, 2011, 18:10:30 pm »

Det er kanskje derfor Vegvesenet har kvittet seg med sine rullende landeveier?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #37 på: juni 05, 2011, 18:18:05 pm »

Nei det er ikke pisspreik. Og jeg sa ikke sertifisering, jeg sa kalibreringspapirer. Helt vanlig at bilverksteder får greiene sine kalibrert.

Til og med den gamle Bosch rulla til jpm tar høyde for barometrisk tykk og oksygen innholdet i luften, nytter ikke å bruke en brems til back-to-back testing om samme motor leverer andre tall senere på dagen. Slike verktøy brukes ikke bare til å lage skrytepapirer vet du.  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #38 på: juni 05, 2011, 19:46:59 pm »

Ja, det er en stor forskjell på kalibrering og sertifisering. My bad.

Og det er såklart flott at Johannes, som jeg vet du referer til, har brukt penger på å teste utstyret sitt. Det medfølger enn viss fare med slike hjulruller. Så kontroll er viktig. Vil nødig se en slik trommel kollapse som en Colaboks.

Men når det er sagt så har jeg også kalibreringspapirer på bremsen min. Datert 2010. Med påfølgende barometrisk trykk og temperatur den dagen det ble gjort. Dette papiret fikk jeg på mail. Før jeg mottok bremsen på kaia i Oslo.

Om en brems manipulerer bremsetallene utifra vær. Fremfor bare å logge været den tiden bremsingen blir gjort. Bør dette opplyses høyt om ved bremsing. Og jeg skulle like å se det regnestykket som klarer og ta hensyn til alt dette nøyaktig uten synsing... det ligger isåfall høyt over min fatningsevne.

Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #39 på: juni 05, 2011, 20:22:22 pm »

Det Jee skriver i et innlegg over her at de bruker rulla for å gi en pekepinn er jo selvsagt det viktigste med rulla, nemlig å se i hvilken retning det går med arbeid / justeringer. Men det finnes jo folk som drar bilen på rulla KUN for å vite effekt og da er det jo ingen vits hvis en får et nogenlunde / svada-svar.

Har et litt artig eksempel på bremsing:  Min onkel monterte sammen en lettere trimmet 3,4 turbo porschemotor som ble bremset til 408 hk med original sprut på (dette på en "snill" dyno)  Etter en stund ble det montert data-sprut på samme motor og ble igjen bremset med en effektøkning på kun 12 hk på en annen dyno  (mer seriøs dyno / tuner). Eier synes dette var veldig merkelig da han sa at det føltes som om bilen gikk MYE bedre og tok for moro skyld og bremset den igjen der han først bremsa den uten å røre en skrue. Da ble den bremset til ca 460 hk(mener jeg det var)

Ergo en effektøking på 52 hk og ikke 12 hk...  Et greit eksempel på hvordan en kan bli "misfornøyd" eller "veldiig fornøyd" (i hvertfall teoretisk) med forskjell på dynoer(eventuellt utregninger).

En litt offtopic her er jo også at hvordan en bil "føles" at den går ikke behøver å ha direkte sammenheng med toppeffekt. Det finnes det MAAANGE eksempler på, men da er vi inne på kurver.
« Siste redigering: juni 05, 2011, 20:37:37 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #40 på: juni 06, 2011, 10:20:23 am »

Ble litt nysgjerrig på om det fortsatt var noen som ikke tok med værforholdene i bremsingen, fant ikke noe direkte på det, men det blir sagt at de fleste bremsebenker tar dette til etterretning.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #41 på: juni 06, 2011, 10:30:18 am »

Ble litt nysgjerrig på om det fortsatt var noen som ikke tok med værforholdene i bremsingen, fant ikke noe direkte på det, men det blir sagt at de fleste bremsebenker tar dette til etterretning.

På bremsepapiret så står værkompensasjonene.

En bremsebenk/dyna packs er et glimrende og høyst nødvendig verktøy for å få innjustert maskinisten og når jobben er gjort så kan det være morsomt å se hva man klarer å få ut av den. 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!