Fikk ideen i dag når jeg studerte temperaturstyrt bypassventil for oljekjøling. På min T25 har jeg mulighet for vannkjøling, og alle vet at turboen kan bli rød om du bruker tunge sko. Hva med å kjøre oljen gjennom vannkjølingskappen på turbo, sammen med en bypass med motsatt virkning? All oljen går utenom kjøler og gjennom turbo opp til f.eks. 70 grader. Så stenger oljeløpet gjennom turbo og går gjennom kjøleren.
Ikke så veldig mange fordeler, men for min del hadde dette spart motoren for litt slitasje. Jeg står ikke klokka seks om morgenen og ruser bilen forsiktig i 10 minutter før jeg gir gass. 4 minutt etter jeg har vridd om nøkkelen drikker jeg kaffi på kontoret. (Andre har lagd kaffen)
Og så må det selvfølgelig være overlapping mellom ventilene slik at det aldri kan forekomme at begge er stengt samtidig.. Kanskje med en overtrykkssikring i tillegg... Hmm.. Dette er kanskje bare tull, men hadde vært artig å prøvd.
