mai 05, 2025, 22:07:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljekjøler ja, men hva med oljevarmer?  (Lest 2746 ganger)
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« på: juni 16, 2011, 23:13:20 pm »

Fikk ideen i dag når jeg studerte temperaturstyrt bypassventil for oljekjøling. På min T25 har jeg mulighet for vannkjøling, og alle vet at turboen kan bli rød om du bruker tunge sko. Hva med å kjøre oljen gjennom vannkjølingskappen på turbo, sammen med en bypass med motsatt virkning? All oljen går utenom kjøler og gjennom turbo opp til f.eks. 70 grader. Så stenger oljeløpet gjennom turbo og går gjennom kjøleren.
Ikke så veldig mange fordeler, men for min del hadde dette spart motoren for litt slitasje. Jeg står ikke klokka seks om morgenen og ruser bilen forsiktig i 10 minutter før jeg gir gass. 4 minutt etter jeg har vridd om nøkkelen drikker jeg kaffi på kontoret. (Andre har lagd kaffen)
Og så må det selvfølgelig være overlapping mellom ventilene slik at det aldri kan forekomme at begge er stengt samtidig.. Kanskje med en overtrykkssikring i tillegg... Hmm.. Dette er kanskje bare tull, men hadde vært artig å prøvd.  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juni 16, 2011, 23:23:57 pm »

Veldig god ide!
Men du bør jo kjøre oljekjøling på turboen hele tiden..
Liker sånne ideer. Gliser
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: juni 16, 2011, 23:30:16 pm »

Tipper etter et kvarter med tunge sko vil du trenge flere oljekjølere for å holde nede tempen. Men det går og fint an.
Mens vi først er inne på sprø ideer... Hva med å lage oljebåren gulvvarme i bobla? 10mm kobberrør i mange tette sløyfer under gulvet..  Gliser
Hvis du vet at arealet med rør blir stort nok, (Du kan sikkert regne ut det optimale forholdet) kan du bare bruke den temp.oljebypass ventilen til å styre utenom hvis kjøle effekten blir for stor. Så isolere du under, så du har termostatstyrt 70 grader varmt gulv i bilen. Kanskje du kunne hatt et reserve oljekjøler system med vifte du kunne sjalter over til hvis det ble for varmt i bilen? Hmmm...  Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: juni 16, 2011, 23:46:08 pm »

Vel, blir dyrt med oljebytte... snakker vel en 15 liters oljebytte? Gliser
Hvis du lager en ventil som slepper inn den kalde gulvolja litt etter litt så kan du sikkert kjøre en god stund før all oljen er varm. Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juni 17, 2011, 06:53:30 am »

Ja, om du bruker 16 meter Ø10 rør, blir det 3 liter i motor og 12 liter i oljebåren gulvvarmer/kjøler. Med oljen jeg bruker, vil det koste rundt 3.000.- + filter å skifte olje.. For å gjøre det billigere, kan du lage en vannkappe på en vanlig oljekjøler og bruke vannbåren gulvvarme...
Loggført

mr. dingo
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #5 på: juni 17, 2011, 13:07:21 pm »

Haha.. Mange veier til Rom  Osteaktig
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!