Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« på: juni 21, 2011, 19:33:42 pm » |
|
Som sagt...ved rivstarter hopper bakhjula godt. Hører girkassa griner helt inn i cupe'n. Har stumt feste i neseparti og har gått til innkjøp av stumt bakre feste også (ikke foringer bare en slags brakett.kjøpt på hotshop) Skal dette eliminere hjulhopp eller må man stive opp på andre måter også? Bare komme med erfaringer og forslag. Støy i karossen er ikke farlig
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #1 på: juni 21, 2011, 19:43:39 pm » |
|
csp sine triangelstag vil gjøre susen , men disse er det litt arbeid å montere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #2 på: juni 21, 2011, 20:03:46 pm » |
|
Ja har kikket litt på de, men di støtter fra "girkassekrybba" og opp til støtdempertårnene ikke sant? Blir det tight nok? Hva bruker gutta som kjører rallycross eller drag for eksempel.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: juni 21, 2011, 21:30:16 pm » |
|
Enten triangelstag eller traction bar (stag som støtter opp motoren i bakkant). Eller begge.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #4 på: juni 21, 2011, 22:34:18 pm » |
|
Hvordan ser en sånn traction bar ut?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: juni 21, 2011, 22:37:51 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: juni 21, 2011, 22:49:47 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #7 på: juni 22, 2011, 00:15:22 am » |
|
Riktig. Men begge gjør vel samme jobben men på forskjellige steder? Lurer på om kanskje den varianten som støtter opp fra gearkassefestet til toppen av demper tårna er den jeg synes ser mest aktuell ut. Noen pros/cons på metodene?
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: juni 28, 2011, 21:15:25 pm » |
|
Riktig. Men begge gjør vel samme jobben men på forskjellige steder? Lurer på om kanskje den varianten som støtter opp fra gearkassefestet til toppen av demper tårna er den jeg synes ser mest aktuell ut. Noen pros/cons på metodene?
Du kan komme en tur i verksted en dag i ferien Espen, så kan du se på disse løsningen "live" hos oss Hilsen Finn-Erik
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #9 på: juni 29, 2011, 08:09:00 am » |
|
Hadde vært interessant! Mye ordning før treffet em dagen vel? Akkurat gjort ferdig festene i går, skal mekke et bilde.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #10 på: juni 29, 2011, 09:54:44 am » |
|
Jeg har kun Berg bar under motor og opplever ikke noe hjulhopp. CSP staget hindrer vel i tillegg "flex" i støtdempertårn?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: juni 29, 2011, 10:02:16 am » |
|
Det bakre staget hindrer kun at motoren beveger seg ned når du dumper clutchen. Flott og fint det. Men har du slark torsjonsforingene, rust i dempertårn osv osv så får du hjulhopp både med og uten det bakre staget.
Begynn med en sjekk og ta det steg for steg.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #12 på: juni 29, 2011, 10:55:51 am » |
|
Riktig. Men begge gjør vel samme jobben men på forskjellige steder? Lurer på om kanskje den varianten som støtter opp fra gearkassefestet til toppen av demper tårna er den jeg synes ser mest aktuell ut. Noen pros/cons på metodene?
Jeg kan skrive under på at triangelstaget har mye å si! Kjørte noen mnd uten i våres, og merker stor forskjell.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: juni 29, 2011, 11:55:13 am » |
|
Triangelstag, stivere dempere og mer effekt!  kjør på!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #14 på: juni 29, 2011, 12:39:02 pm » |
|
Hva sier Palle om dette Espen? De folka kjørte jo mye på grus, men mange av startene forgikk jo på asfalt.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #15 på: juni 29, 2011, 14:04:16 pm » |
|
Hva sier Palle om dette Espen? De folka kjørte jo mye på grus, men mange av startene forgikk jo på asfalt.
Tok utgangspunkt i prinsippet han brukte på sine biler, ble et litt mere raffinert produkt men samma saken. Monterte girkasse"krybbe" i solid type uten foringer og to stag fra denne og opp til torpedoveggen. Er mange måter som sikkert er mere riktig i henhold til mange ting, men detta fungerte helt supert. Helt tight og fin hjulholdning ved rivstart og ved sving merker jeg at hekken på bilen ikke slenger etter noe som helst. Skal legge ut bilde i morgen når jeg kommer hjem fra vakt 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #16 på: juni 30, 2011, 09:32:18 am » |
|
Valgte å prøve dette, og det fungerte helt perfekt i forhold til hva jeg var ute etter. Hele bakstillinga er helt stum og nydelig å kjøre med. (Lyd fra motor og girkasse er musikk  ) 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #17 på: juni 30, 2011, 14:07:06 pm » |
|
Ser bra ut! Hvor mange bolter fester du med i torpedoveggen? Har du forsterket torpedoveggen med evt et flattjern mellom boltene på innsiden? Godt å høre at rivstartene går godt! 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #18 på: juni 30, 2011, 14:32:51 pm » |
|
Ser bra ut! Hvor mange bolter fester du med i torpedoveggen? Har du forsterket torpedoveggen med evt et flattjern mellom boltene på innsiden? Godt å høre at rivstartene går godt!  Har festet festene med flattjærn på på baksiden (inne i cupen) så det skal holde trur jeg  kan jo se det nærmere på kongsten om du har lyst  men nå er det til Sverige med frua og barn på harrrrrytur!
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: juli 02, 2011, 22:41:44 pm » |
|
Ser bra ut! Hvor mange bolter fester du med i torpedoveggen? Har du forsterket torpedoveggen med evt et flattjern mellom boltene på innsiden? Godt å høre at rivstartene går godt!  Rivstartene må gå godt om du ikke skal bli dissa av de snørrspisende 14tissene på Spar når du svinger ut av boligfeltet og inn på riksveien.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #20 på: august 22, 2011, 15:13:38 pm » |
|
Update - NÅ har jeg opplevd hjulhopp med Berg bar!
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #21 på: august 22, 2011, 16:05:07 pm » |
|
I bilcross bøyde vi en gjengestang rundt skiftehuset som vi skrudde i et vinkeljern under de to "rørene" som kassa sitter i, også laget vi fester i torpedoveggen som vist ovenfor, da ble alt stumt og fint 
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #22 på: august 22, 2011, 16:36:17 pm » |
|
Valgte å prøve dette, og det fungerte helt perfekt i forhold til hva jeg var ute etter. Hele bakstillinga er helt stum og nydelig å kjøre med. (Lyd fra motor og girkasse er musikk  )  Det du har gjort her fungerer utmerket. Når du fester på denne måten trenger ikke festene være solide og tunge. Bare de ikke slarker. Kan også trygt monteres sammen med orginale og urethan motorfester. Det viktigste er å hindre gaflene fra bevegelse. Normalt legger jeg et 4-kantrør opp-under koffertrommet. Med stag ned til rammegaflene. Og har aldri opplevd problemer. Det såkalte cup-staget har jeg montert, og kikket på. Men vinklene er jo helt feil til dragrace belasting. Og jeg mener det ikke er beste løsning harde starter. Berg staget er en enkel løsning, som funker i de fleste situasjoner. Men jeg synes synd på bilens innerskjermer om det er litt mos i motoren. Og ser ikke på dette som en permanent løsning. Mer midlertidig.. Om man virkelig må. Og det var mine meninger...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #23 på: august 22, 2011, 20:51:47 pm » |
|
Enig med Jee her - kommer til å ta bort igjen denne Berg bar løsningen på min i vinter da jeg ser for meg ennå mer hester baki der og opplevde et par starter med alle mødres hjulhopp...Jeg kommer til å gå for en gatevennlig løsning som består seg i et triangelstag. Det du har gjort her fungerer utmerket. Når du fester på denne måten trenger ikke festene være solide og tunge. Bare de ikke slarker. Kan også trygt monteres sammen med orginale og urethan motorfester. Det viktigste er å hindre gaflene fra bevegelse. Normalt legger jeg et 4-kantrør opp-under koffertrommet. Med stag ned til rammegaflene. Og har aldri opplevd problemer.
Det såkalte cup-staget har jeg montert, og kikket på. Men vinklene er jo helt feil til dragrace belasting. Og jeg mener det ikke er beste løsning harde starter.
Berg staget er en enkel løsning, som funker i de fleste situasjoner. Men jeg synes synd på bilens innerskjermer om det er litt mos i motoren. Og ser ikke på dette som en permanent løsning. Mer midlertidig.. Om man virkelig må.
Og det var mine meninger...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
|