mai 07, 2025, 20:18:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse 1600 AS motor på en 69' 1300  (Lest 2948 ganger)
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: juli 09, 2011, 01:38:06 am »

Hei!


Monterte nylig en 1600 AS motor på min 69' 1300 Boble, for det første så måtte jeg stramme clutch vaier noe hinnsides. (jeg var klar over dette da han jeg kjøpte motor nevnte at det var nødvendig + at jeg måtte også kansje skaffe ny clutch) Jeg har fått clutch til å fungere men det kommer noen ulyder som skjerer inn til margen så fort jeg bruker clutch. Samt det føles som jeg har strammet den i bunn og vaier blir strekt da jeg mått etterstramme 3 ganger i løpet av 2 kjørerturer.


Men det jeg lurer på:

Kan jeg sette over clutch fra en 1300 på min 1600 motor? (jeg skal ligge ved noen bilder av 1300 clutch å prøve å forklare hvordan 1600 ser ut litt senere)



Her ett bilde av hvordan clutch/trykkplate på 1600'en ser ut:




Her er ett bilde som ligner veldig på trykkplaten som står på 1300 motor:






Jeg er klar over at jeg kansje må kjøpe en tykkere clutch, men budsjettet mitt sier at det går ikke med det første da utlegg har kommet i fleng i det siste.


Mvh
j0achim
« Siste redigering: juli 09, 2011, 01:58:36 am av j0achim » Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4148
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juli 09, 2011, 07:41:41 am »

Det her er 2 forskellige typer trykplader som du jo ser. Du må ha trykpladen som passer på gearkassen ellers passer ikke utløserlagret.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: juli 09, 2011, 10:23:46 am »

Ok, dvs at trykkplate går overens med hverandre?
Loggført

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: juli 09, 2011, 10:31:18 am »

Stort sett har 1300 180mm clutch, mens 1600 har 200mm. De passer derfor ikke omhverandre med mindre du bytter svinghjul også.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: juli 09, 2011, 11:09:02 am »

Girkassen din har etter all sansynlighet ikke føringshylse på utløselageret siden det er en 69.
Da må du ha en trykkplate med ring i senter som på bildet under.
Viss ikke du har ringen, er det mulig noen har en løs ring til deg?


* HPIM0094 (Large).JPG (125.66 KB, 1024x768 - vist 297 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #5 på: juli 09, 2011, 16:15:51 pm »

Da må jeg nok se om noen på forumet har en slik ring til overs de kan selge.
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #6 på: juli 09, 2011, 23:16:25 pm »

Tenkte jeg skulle prøve å bytte svinghjul, hehe men fyyyy så bolten sitter på begge motorene, samt har jeg ingen god måte å holde igjen svinghjulet på. Lirket inn noen stenger her og der men uten noen videre hell, laget meg en latarm på halvannen meter med noen rør men bøyde røret før jeg klarte å få løs bolten, har lest Torque-master er hva jeg burde bruke.


Bolten er vel ikke skrudd inn lings?



SveinT vet du om den skiven er mulig å få kjøpt løs? Ser unneberg selger "Kennedy trkkplate" som har en slik skive monter dog de er litt utenfor mitt busjett nå for øyeblikket.
« Siste redigering: juli 09, 2011, 23:22:45 pm av j0achim » Loggført

BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #7 på: juli 09, 2011, 23:31:53 pm »

unneberg har nok det du trenger ,men det er håpløst å komme igjennom der på telefon
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 10, 2011, 02:32:06 am »

Ring Lars! www.vwveterandeler.no
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4148
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: juli 10, 2011, 07:38:05 am »

unneberg har nok det du trenger ,men det er håpløst å komme igjennom der på telefon

Bare å bestille internet eller sende en mail  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4148
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: juli 10, 2011, 08:36:25 am »

Tenkte jeg skulle prøve å bytte svinghjul, hehe men fyyyy så bolten sitter på begge motorene, samt har jeg ingen god måte å holde igjen svinghjulet på. Lirket inn noen stenger her og der men uten noen videre hell, laget meg en latarm på halvannen meter med noen rør men bøyde røret før jeg klarte å få løs bolten, har lest Torque-master er hva jeg burde bruke.


Bolten er vel ikke skrudd inn lings?

Bolten er vel efter bogen strammet med 235nm + mange års rotation  Blunker så de sitter godt fast ja. Men med en sådan torque meister, torque master, mr. Torque er det piece of cake.
Men det skal gå fint med latmannsarmen hvis du finder et vandrør der er stærkt nok.
Og nej det er almindeligt gjenge på bolten.


Husk forresten at shimse rigtig op hvis du bytter svinghjul og byt simmering.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #11 på: juli 10, 2011, 10:57:36 am »

clutchen du trenger : http://www.unneberg-bil.no/product/1470

lås for å holde fast svinghjulet : http://www.unneberg-bil.no/product/9318

sentrings dor for å montere clutch : http://www.unneberg-bil.no/product/9347

vi er desverre ganske håpløse å nå på tellefon  Gråter   men.......... det blir berde når disse ferie tider er over, fra 1 August er vi 3 på jobb i gjenn  Gliser

husk åpnings tider i Juli 10-14 mandag - fredag
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
j0achim
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #12 på: juli 10, 2011, 14:33:48 pm »

Så dvs en får ikke kjøpt "skive" løs som en setter på eksisterende clutch? Lamell/trykkplate som er montert på motoren pr idag er brukt kansje noen par mil da fremdeles tekst som er skrevet over lamell er fullt lesbar. Og generelt ser ut som den har aldri vært brukt før.
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #13 på: juli 10, 2011, 16:21:04 pm »

Prøv en liten annonse under "Deler ønskes kjøpt" her på forumet. Vil tro det er en del som har en slik ring liggende. Jeg fikk min fra en som hadde montert en Kennedy i en nyere girkasse som ikke skulle ha denne ringen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!