TomR
|
 |
« på: juli 17, 2011, 10:05:20 am » |
|
Jeg ser av manualer at anbefalt ring gap på org motor er 0.30 - 0.45mm - målte opp en motor i går som ligger på en rom 0.20mm -> trang 0.25mm 1. ring , 0.40mm andre ring. Er det galemathias å legge seg på 0.25, toppringen er jo den som tetter, og kommer det til ring 2 er det jo bare å ha ring gap nok til at det går ned i motoren.
Hva er erfaringene der ute, har lest litt om temaet - men er mange meninger...
Motoren er en NA og det er Cima/Mahle kombinasjon, motoren får ganske mye kompresjon (midt på 11 tallet).
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juli 17, 2011, 11:11:52 am » |
|
Ville fila til riktig ringgap. Er vanligvis en enkel jobb med ei fin fil. Det hender jo at ringene ryker pga. for lite ringgap, når stempelringene blir utvidet pga varmen. Spesielt ved trimming, som kan gi mer varme enn normalt. Ville også tro at ringgapet må ha mer å gå på/være litt større ved større syl.volum? Dette er min erfaring fra mc-motorer, ikke spesifikt for ditt oppsett.
Oppgir ikke leverandøren av stemplene hva det bør være?
|
|
« Siste redigering: juli 17, 2011, 11:21:45 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #2 på: juli 17, 2011, 11:23:23 am » |
|
Nei, det er vanlig på JE og Wiseco har jeg sett - men ikke Mahle. Du tenker det samme som meg på grunn av økt sylindervolum, jeg vil bare ligge så tett opptil det optimale som mulig - slik at jeg får nyttiggjort meg den høye kompresjonen og ikke blåser den ned i blokka  Ville fila til riktig ringgap. Er vanligvis en enkel jobb med ei fin fil. Det hender jo at ringene ryker pga. for lite ringgap, når stempelringene blir utvidet pga varmen. Spesielt ved trimming. Ville også tro at ringgapet må ha mer å gå på/være litt større ved større syl.volum? Dette er min erfaring fra mc-motorer, ikke spesifikt for ditt oppsett.
Oppgir ikke leverandøren av stemplene hva det bør være?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #3 på: juli 17, 2011, 11:24:43 am » |
|
Normalt på en 94 borring så bruker de fleste 0,43 på toppringen og 0,33 på nr 2
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #4 på: juli 17, 2011, 11:56:32 am » |
|
Jeg får det ikke helt til å stemme at det skal være mindre på ring 2 enn ring 1? Men jeg skal file mer klaring på toppringen, jeg legger meg nok på en 0.35 på toppring, konsekvensene ved å ha for lite er mye større enn å ligge litt over i dette tilfelle vil jeg tro  Normalt på en 94 borring så bruker de fleste 0,43 på toppringen og 0,33 på nr 2
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: juli 17, 2011, 12:02:03 pm » |
|
Jeg får det ikke helt til å stemme at det skal være mindre på ring 2 enn ring 1? Men jeg skal file mer klaring på toppringen, jeg legger meg nok på en 0.35 på toppring, konsekvensene ved å ha for lite er mye større enn å ligge litt over i dette tilfelle vil jeg tro  Normalt på en 94 borring så bruker de fleste 0,43 på toppringen og 0,33 på nr 2
Tror nok toppringen utvider seg mer, pga at den er nærmere varmen fra forbrenninga. Derfor større klaring her. Har lest at det strides om nytten av å ha minimum klaring, kontra litt mer, fordi tapet (blowbyen) visstnok ikke er målbart forskjellig.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #6 på: juli 17, 2011, 12:03:33 pm » |
|
Tusen takk for input - da settes kursen for en lang dag i garasjen 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #7 på: juli 17, 2011, 12:33:20 pm » |
|
Kjell roar har rett,det er mindre på den andre ringen fordi det ikke blir så varmt til den!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: juli 17, 2011, 15:03:53 pm » |
|
Her er det ikke bra å kjøre for lite, bedre med litt for mye. Å ligge på rundt 0.4 på begge ringene er som regel passe, å ha for liten klaring er verst. Ved hard press motbakker, turbo osv så kan du være uheldig å skjære sylinderen. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #9 på: juli 17, 2011, 18:00:36 pm » |
|
Det forumet her er fint gett.. Spør. Og det er alltid noen som har et svar..  Det beste er å ikke har ringer i det hele tatt. For da holder sylinderen mye lenger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #11 på: juli 17, 2011, 21:06:51 pm » |
|
Takker for link JTWE. Det er som sagt veldig forskjellige meninger om dette her - og det var grunnen til at jeg la det ut her på VW forumet, jeg er sikker på at det er mange som har forsket/feilet og seiret. Jeg hadde håpet å slippe de to første
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: juli 18, 2011, 08:53:38 am » |
|
Det forumet her er fint gett.. Spør. Og det er alltid noen som har et svar..  Det beste er å ikke har ringer i det hele tatt. For da holder sylinderen mye lenger. Men hvis du plutselig en dag føler sterkt for å ha ringer, hvilket gap vil du kjøre? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #13 på: juli 18, 2011, 18:07:56 pm » |
|
Det forumet her er fint gett.. Spør. Og det er alltid noen som har et svar..  Det beste er å ikke har ringer i det hele tatt. For da holder sylinderen mye lenger. Men hvis du plutselig en dag føler sterkt for å ha ringer, hvilket gap vil du kjøre?  Like stor gap som slaglengden, da unngår man slitasje på ringene. Har hørt detta av en gammel sjømann som brukte vw motor med propell for å drive seilbåter.
|
|
« Siste redigering: juli 18, 2011, 18:14:43 pm av Gaffel »
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #14 på: juli 18, 2011, 18:12:42 pm » |
|
Kommer helt ann på effektuttak. Turbo, NOS eller NA. Jeg har aldri hatt så høyt effektuttak på en motor at den trenger 0,4mm åpning på 94mm borring.  På 101,6 bor og større derimot er det mer normalt med slike åpninger. Jeg følger stempelring leverandørens anvisninger. Hvor ring nummer to skal ha større gap enn toppringen. Dette grunnlegges normalt i at det ikke skal bli trykk mellom stempelringene. Som vil få toppringen til å klapre i sporet sitt. Jeg velger å tro at de som lager ringene har mer greie på dette enn meg. Men når det er sagt vil jeg ikke tro det er store effekttapet med større ringgap. Men det er jo andre faktorer som spiller inn også. Ånding, sot og belastning av oljeskraperingen er det første som slår meg...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|