mai 05, 2025, 01:36:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skrenser på ett hjul skal på EU Kontroll.  (Lest 2849 ganger)
j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« på: juli 25, 2011, 15:12:29 pm »

Hei,

Skal på EU kontroll imorgen, og har ett lite problem, bilen skrenser bare på ett hjul forran. (puma forstilling med skivebrems)

Har luftet bremsesystem 2 ganger. Kjørt gjennommed veske slik at den har fått skikkelig farge.

Noen gode idèer hva jeg kan gjøre?

Eventuelt tips til hva jeg burde huske til kontrollen?  Tenker da type "reserve hjul", "varsel trekant" osv osv...

Dette er det jeg kommer på i slengen:
*Gå over alle lys.
*Skjekke at alle dekk har skikkelig mønster.
*Reflex vest.
*Varsel trekant.
*Montere ny fløyte da gammel er ødelagt.
*Heves til å møte krav om 11 cm bakke klaring. ( litt tektyl over stramme mutter så jeg slipper å sveise, håper det går bra Blunker )

Mvh
j0achim
Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem

59 T1,64 T1og 65mod 215

Vis profil
« Svar #1 på: juli 25, 2011, 15:25:39 pm »

Hvis det er høyre som låses er ikke dette uvanlig med Puma og kort fjæringsvei. Du som sitter på venstre side blir et lodd som belaster det venstre hjule,t så mye at det bare bremser uten å stå stivt.
Loggført

Seaside VW Klubb
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 25, 2011, 15:30:43 pm »

Fordel å sjekke at bremseklossene ikke sitter fast, da kan dette problemet oppstå.

Ting det er krav til å ha i bilen er varseltrekant, vognkort og refleksvest. Reservehjul, jekk og hjulkryss er ikke et sjekkpunkt. Pass på at batteriet er godt festet. alt for mange som kjører rundt med løse batterier. ;-)
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #3 på: juli 25, 2011, 16:11:25 pm »

Ja det var høyre hjul som skrenset, skal dog nevnes at bilen ikke trekker til noen av sidene under vanlig nedbremsing. Så jeg antar at det ikke er noe problem? Som sagt er planen og heve bilen litt, da hjul tar nå borti lykt på innside av skjerm ved full sving, noe jeg har hørt betyr 2'er feil. Så monterer jeg orginale dempere, siden senke demperene er nå så høyt som de kommer.

God ting at jeg gikk over batteriet her for noen dager siden å fikk laget meg en trebitte som kiler det fast under festet. Var eldre batterier større? Har et nå standard størrelse batteri men det var 1-2cm smalere enn feste anordningen.
Loggført

Dewil
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 25, 2011, 16:34:33 pm »

Uansett lurt å se over bremsene. Hvis det er noe som sitter fast vil man se sette på bremsetesteren. Da vil bremsetrykket være høyere på en side.
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #5 på: juli 26, 2011, 00:11:07 am »

Gikk så vidt over bremsene, og det virker som det hjalp litt.

Men, jeg klarer ikke finne vognkortet! Og jeg klarte heller ikke å få fløyte til å fungere da den bare fløyter konstant når jeg kober den til Trist gikk over all kabling for fløyte uten hell. Klarte å resonere meg frem til at kabel som skal lede strøm har konstant spenning når bilen er i gang (som var svart og gul og gikk inn i sikrings panelet), noen som vet om kabel som skal gå fra rattet er brun, samme som alle gjordings kabler i bilen?
Loggført

Dewil
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 26, 2011, 00:20:39 am »

"fløyta er bare en 1'er. Er jo ikke så nøye, man hører vel at bilen kommer uansett Blunker

Hornet er forøvrig styrt på jordingssiden. Den har konstant + til hornet og jord kobles sammen gjennom rattstammen. Du kan evt sette en bryter et annet sted. Mener å huske at det ikke er noe krav at den skal være på rattet Blunker
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #7 på: juli 26, 2011, 00:32:12 am »

aaah er ganske sikker på hva den flip bryteren er under kontroll panelet kommer av nå ja, en tidligere eier som har lekt elektrikker, som ikke var helt klok og forstå seg på.

Hvor mye har vognkort å si? (forøvrig står ikke bilen i mitt navn enda, noe jeg ga beskjed om når jeg bestilte time)

Må nesten også nevne at en av de tigligere eierne har klar å bøye rattstammen, noe som gjør at trekkspillet nede på stammen tar borti den lille rør tutten under bensin tank som gjør en får en rar "hakking" når bilen står på bukk :/ Har ny stamme liggende men er litt usikker på hvordan jeg trekker den ut, trekkspillet går ikke gjennom røret så slik jeg forstår det må den ut forrfra.
« Siste redigering: juli 26, 2011, 00:37:04 am av j0achim » Loggført

Dewil
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 26, 2011, 00:36:37 am »

Manglende vognkort er en 2'er. Man skal blant annet sjekke chassisnummer opp mot vognkortet. Om bilen står på deg eller ikke er ikke så nøye. Men du må ha vognkort. Ligger sikkert i en konvolutt i en skuff om du har fått det etter at du kjøpte bilen Blunker
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #9 på: juli 26, 2011, 00:39:35 am »

Er ganske sikker på at vognkortet ligger i en kompis sin boble, da han tok med seg alle koffertene "old style stash" da han dro på ferie for noen dager siden.
Loggført

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem

59 T1,64 T1og 65mod 215

Vis profil
« Svar #10 på: juli 26, 2011, 00:54:20 am »

Mener det skal være mulig å få en utskrift fra Biltilsynets Auto-sys som gjør at identiteten kan bekreftes. Evt om den er regga på deg , en kopi av vognkortet
Loggført

Seaside VW Klubb
Dewil
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 26, 2011, 00:57:19 am »

Et midlertidig vognkort er desverre ikke godt nok. Om mannen som tar PKK'en er litt rund i kantene er det ikke sikkert det byr på noen problemer. Uansett er det jo bare å vise bilen når man har fått et vognkort. Man får ikke akkurat kjøreforbud av å mangle vognkort.
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #12 på: juli 26, 2011, 01:08:01 am »

Takker og bukker for svarene så langt, skal uansett ordne seg, har en del kompiser som er mekanikere så en av de skal kunne etter godkjenne den uansett. Har heldigvis ikke noen alvorlige feil på den, forruten at den svetter litt olje, men hva kan en forvente av en dame på 42 Blunker
Loggført

Squareback
Supermedlem

Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!

Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 26, 2011, 01:32:58 am »

Ett nytt vognkort kan skrives ut om det gamle er spist av bikkja eller lignende vil jeg tro. Du får høre med Biltilsynet.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.

Vis profil
« Svar #14 på: juli 26, 2011, 01:39:50 am »

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Vognkort/Tap+av+vognkort
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem

stæsj hore og hard barket senkepøbel

Vis profil
« Svar #15 på: juli 26, 2011, 02:20:18 am »

er ikke så vanskelig å bytte rattstamme. ta ut tanken(husk å ta av bensinslangen, kan ses bak V forhjul.) så er det en bolt på tvers av stammen over dette "trekkspillet" dit, ta vekk denne. løsne litt på bøylen under dashen (rett foran rattet) så er det bare å dra litt i rattet så det løsner fra "trekkspillet" og bytte det.

dette tar ikke så veldig lang tid  Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #16 på: juli 26, 2011, 11:53:14 am »

Om du manglar vognkort og bilen ikkje er registrert so er det null problem. sist eg var på kontroll med ei bobla utan skilt og utan vognkort(og ikkje omregistrert) so noterte kontroløren ned ch.nr som stod på plato framme på karosseriet og skreiv da ned på kontrollseddelen og so skulle han vel kikka under baksetet og sjå nr. der men da trur eg ikkje skjedde.. eg har ivertfall ikkje hatt problem med vognkort, for nesten alle kontrollar eg har på bilar er på bilar som ikkje har hatt vognkort dei siste 25år.. problemene oppstår somregel på biltilsynet fordi dei ikkje gidder å legga bilen inn på nytt i autosys
men gjer noko med rattstammo di, og gjer noko med bremsene dine. sikkerheit e viktig i gamle bilar. kan henda stempela har grodd fast på eine sido. vist du løyser kalipper og pumper ut stempela, demonterar, vaskar og pussar ned/honer sylinderen g stempelet og setter saman igjen so vert da nok sikkert bedre
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #17 på: juli 27, 2011, 09:55:02 am »

Bilen ble kjørt på rulle på verksted hvor jeg var på EU kontroll. Bremser foran var helt i orden. Men bremsens bak bremser den litt for lite på en side, heldigvis trenger jeg da bare å stramme litt på ett bremsebånd.

Og jeg skal bytte ratt stamme, meningen er å få bilen helt på stell, må bare ha den gjennom EU før august da den skulle vært på EU kontroll i Juni. Mtp oblater / klippeliste. Uansett så er det å bytte rattstammen en smal sak, dro den ut av en dele bil i går kveld, var vel gjort på under 5 minutter.

Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!