mai 04, 2025, 22:55:27 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Får ikke justert cambervinkelen nok
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Får ikke justert cambervinkelen nok (Lest 1698 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
Får ikke justert cambervinkelen nok
«
på:
april 28, 2008, 23:55:27 pm »
Tenkte å lufte problemet mitt her.
Problemet er at på den ene siden, etter skifte av bærekuler (byttearmer fra Unneberg) så er cambervinkelen på venstre side positiv selv når jeg har justert eksenter"skiven" maks mot negativ.
Situasjonen er altså:
Standard '71 1300
Trommelen er i overkant av 1mm for langt ute på toppen av trommelen.
Armene, kulene, eksenter"skivene" er likt montert innenfor ca. 1mm.
Bilen står tilnærmet i vater, tromlene er like høyt over bakken (innenfor 0,5cm)
Som dere forstår er det mye øyemål og ca. mål, men grunnen til at jeg er forundret er at jeg skulle kunne ha justert toppen inn 3-4mm (altså nesten 1cm når dekket er på), altså burde det vært en synlig forskjell.
(Ja, jeg vet at camber, o.l. skal justeres med bilen stående på hjulene osv, men andre siden er altså i vater uansett, og med mer justering igjen.)
Noen som har opplevd det samme?
Som for eksempel at bærearmer er forskjellige(står nå montert én av mine gamle, og en fra en annen bil), skjev forstilling, e.l.
Takknemlig for svar!
Magnus.
Loggført
1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel
Panelen Kjell
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
Sv: Får ikke justert cambervinkelen nok
«
Svar #1 på:
april 29, 2008, 08:22:30 am »
er du sikker på at du har fått den bærearmen du bytta helt på ålass før du strammet sett skruen ??
du kan måle om forstillings røret er rett ved å holde en lang stål linjal paralelt med forstillings røra, la den ligge an mot forsillingens fester mot rammehodet og mål mot røra ute ved støt demper tårna
det skal ikke så mye tl for å bøye forstillings røret, men det skal utulig mye til å bøye en bærearm
Loggført
åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Magnus LH
Seniormedlem
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
Sv: Får ikke justert cambervinkelen nok
«
Svar #2 på:
april 30, 2008, 22:17:09 pm »
Du er nok inne på noe der ja!
Viste seg at problemsiden er 4mm lenger inn når en måler ved de nedre boltene.
Oppe er jo styresnekka i veien..?
Altså er forstillingen litt skeiv.
Men at den er dyttet litt bakover, skulle så vidt jeg forstår dytte hjulet en tanke bakover og utover nede. Det hadde jo hjulpet meg..
(Alle bærearmene er forresten montert like langt inn, sjekket nøyere nå.)
Noen andre ideer om løsning annet enn å bytte forstilling?
Loggført
1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel
Panelen Kjell
RE-tek
Juniormedlem
Innlegg: 81
Bosted: Drammen
Re-tek : Rotary engines - Custom auto electrics
Sv: Får ikke justert cambervinkelen nok
«
Svar #3 på:
mai 11, 2008, 04:02:15 am »
Som et alternativ fåes det jo kjøpt eksenter kon hylse / bolt , med mulighet for mere negativ camber , bla CSP fører de -.
Kanskje nok til å rette tilbake til normalen om ønskelig .
Ikke at en bøyd forstilling ramme er noe å samle på men .
Loggført
No Pistons - No valves - No Problems
RE-tek
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...