Tannstag SKAL jeg ha, den jævla snekka skal jeg kaste på havet.
Javel.
Men med fare for å virke belærende: Jeg har to biler, en 1303 76 med tannstang, og en 1302 72 med snekke, så her er noen innspill:
Fordeler med tannstang er at man ikke har noe slark på fullt utslag, og det er en enklere, mer driftsikker løsning (mindre ømfindtlig for slitasje, færre deler). Bilen blir litt lettere på rattet. Tannstang er en forbedring i forhold til styresnekke, bilen får i hvertfall ikke dårligere kjøreegenskaper. En ulempe er at sporvidden øker litt med de sene forstillingene, så man får problemer med brede dekk foran. 185-dekk er siste stopp før dekkene kommer på utsiden, med mindre man bruker felger med annen innpress.
Men gir tannstangen merkbart
bedre kjøreegenskaper, føles bilen bedre på rattet?
Nei.
1302en min liker jeg nesten bedre å kjøre enn 1303en. Den føles litt "fastere i fisken", ligger like supert på veien. Jeg skylder å nevne at begge bilene har nye/gode 185-dekk på 5.5" felger, og begge forstillingene er justert helt riktig. Alle lagre og foringer er i orden, og demperne er gode.
M.a.o.: Det kan jo være et morsomt hobby-prosjekt å bytte til tannstang, men den store gevinsten er det ikke etter min mening. Forutsatt at du har rammehode som er forberedt for det, dvs har en nedsenkning på oppsiden i den bakre/smaleste delen av hodet, så skulle det bare være å skjære opp i bakre del av hjulbuene og sveise inn skikkelige forsterkninger for festeboltene. Greit at dette blir gjort riktig, det er ikke uviktig for helsen at de festene holder. Det er nok ikke valgfritt hvor de fire boltene skal sitte, det ser du når du begynner å jobbe med det.
Lykke til!