mai 06, 2025, 08:32:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som har 1303 med tannstag som kan ta mål og eventuelt bilder???  (Lest 1749 ganger)
Tor_Fredrik
Medlem

Vis profil

« på: september 07, 2011, 21:16:11 pm »

Har vært så heldig å fått tak i komplett tannstag(må dog overhales litt) som jeg skal ha inn i min 73 1303.

MEN skulle ha hatt bilder og mål hvor denne skal stå, er det noen som har mulighet for å fikse noe slikt til meg? eventuellt link på nettet(har søkt i alle himmelrettinger)

mvwh
Tor
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone

Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 07, 2011, 22:49:23 pm »

Kan se om jeg kan ta mål neste gang jeg er i verkstedet.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tor_Fredrik
Medlem

Vis profil

« Svar #2 på: september 08, 2011, 16:04:00 pm »

Kan se om jeg kan ta mål neste gang jeg er i verkstedet.

Det hadde jo vært helt konge bra!! Glad
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
VWdriver
Seniormedlem

VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72

Vis profil
« Svar #3 på: september 08, 2011, 17:28:49 pm »

Hei

Tror du skal sjekke litt på understellet også.
De med tanstang har en ekstra bue ned hvor styrestagene går mellom hjulene.
dette er en ganske heftig mod som må gjøres med karosseriet av om det ikke er slik allerede.
Hadde tenkt å sette en på min 1302 men det blir unødvendig mye arbeid.
Det kan jo  tenkes at bunnplatene på 1303 allerede hadde denne moden self før den fikk tannstang.
Lykke til

Hilsen Marius
Loggført
Tor_Fredrik
Medlem

Vis profil

« Svar #4 på: september 08, 2011, 20:32:09 pm »

Hei

Tror du skal sjekke litt på understellet også.
De med tanstang har en ekstra bue ned hvor styrestagene går mellom hjulene.
dette er en ganske heftig mod som må gjøres med karosseriet av om det ikke er slik allerede.
Hadde tenkt å sette en på min 1302 men det blir unødvendig mye arbeid.
Det kan jo  tenkes at bunnplatene på 1303 allerede hadde denne moden self før den fikk tannstang.
Lykke til

Hilsen Marius

Hallo!

Jo, er sant som du sier ang klaring mellom tannstag og øver del av rammehode. har snakket med flere som har 03 og montert uten problemer men ikke på 02, min ser ut til å ha nok klaring...men kommer litt ann på hvor den skal stå på karosseriet.
Blir det problemer så får vi lage plass hehe, fronten mangler så god plass.
Tannstag SKAL jeg ha, den jævla snekka skal jeg kaste på havet.

Noen som vet om styrestagene må kortes?? er det ikke annen sporvidde på 74 og opp?
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone

Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 08, 2011, 21:21:36 pm »

Tror jeg ville ha byttet alt til 74 modell. Sporvidden er bredere men vinklene i forstillinga er mye bedre.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JFP
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: september 09, 2011, 23:14:01 pm »

Tannstag SKAL jeg ha, den jævla snekka skal jeg kaste på havet.

Javel.

Men med fare for å virke belærende: Jeg har to biler, en 1303 76 med tannstang, og en 1302 72 med snekke, så her er noen innspill:

Fordeler med tannstang er at man ikke har noe slark på fullt utslag, og det er en enklere, mer driftsikker løsning (mindre ømfindtlig for slitasje, færre deler). Bilen blir litt lettere på rattet. Tannstang er en forbedring i forhold til styresnekke, bilen får i hvertfall ikke dårligere kjøreegenskaper. En ulempe er at sporvidden øker litt med de sene forstillingene, så man får problemer med brede dekk foran. 185-dekk er siste stopp før dekkene kommer på utsiden, med mindre man bruker felger med annen innpress.

Men gir tannstangen merkbart bedre kjøreegenskaper, føles bilen bedre på rattet?

Nei.

1302en min liker jeg nesten bedre å kjøre enn 1303en. Den føles litt "fastere i fisken", ligger like supert på veien. Jeg skylder å nevne at begge bilene har nye/gode 185-dekk på 5.5" felger, og begge forstillingene er justert helt riktig. Alle lagre og foringer er i orden, og demperne er gode.

M.a.o.: Det kan jo være et morsomt hobby-prosjekt å bytte til tannstang, men den store gevinsten er det ikke etter min mening. Forutsatt at du har rammehode som er forberedt for det, dvs har en nedsenkning på oppsiden i den bakre/smaleste delen av hodet, så skulle det bare være å skjære opp i bakre del av hjulbuene og sveise inn skikkelige forsterkninger for festeboltene. Greit at dette blir gjort riktig, det er ikke uviktig for helsen at de festene holder. Det er nok ikke valgfritt hvor de fire boltene skal sitte, det ser du når du begynner å jobbe med det.

Lykke til!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!