BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« på: april 19, 2008, 21:14:38 pm » |
|
Jeg får et svakt lys i ladelampa når turtallet øker! Målte ladespenning til 11,3V. Dette er jo alt for lavt. Byttet børster på dynamoen, de som satt der var godt slitt. Får de på plass, og starter opp. Måler ladespenning til 13,7V. Problem ute av verden.... troddde jeg. Tar meg en liten runde, og så begynner det å gløde i lampa igjen. Kjører runden, med lys på, måler ladespenning til 11,2V når jeg kommer hjem. Da kommer spørsmålet, er dette oppførselen til en gåen regulator? Ladespenning synker ved varme og turtall?
|
|
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #1 på: april 19, 2008, 23:52:56 pm » |
|
tviler på att det er regulatoren, tror heller det er ankeret som er slitt ( den akselen børstene går mot )
kikk nedei hullet børstene sitter , ankeret skal være slett ! fjæra som holder børsten inn er selvfølgelig hel ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: april 20, 2008, 19:11:52 pm » |
|
Hadde noe tilsvarende på min egen bil - da var det regulatoren som var gåen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« Svar #3 på: april 20, 2008, 19:25:56 pm » |
|
Har kikka litt. Ankeret ser slett og blankt ut, men det er jo riller i det. Målte rett på dynamoen. Med kald motor så ga dynamoen faktisk 14,4V. Etter at den hadde gått en stund så sank spenningen ned til ca 11V. Ved gass pådrag så sank den ytterligere, til tider så langt ned at multimeteret skiftet skala(4V). Børstene treffer ankeret. Prøvde å trykke litt på de mens motoren gikk, kunne da høre at de var i kontakt med ankeret. Regulatoren ga det samme på sekundær side som den fikk inn på primær side. Også ved 14,4V Er det å bytte dynamo som gjelder, eller er det noe annet.
|
|
« Siste redigering: april 20, 2008, 19:35:11 pm av BKA »
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #4 på: april 20, 2008, 20:49:23 pm » |
|
Hadde dette fenomenet sjøl engang og da var det regulatoren som var gåen. Det viste seg at kontaktflaten i regulatoren var noe dårlig og det ble da varmeutvikling i kontaktbladet. Derfor gikk det fint med en gang motoren ble startet men etter kort tid forsvant ladingen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« Svar #5 på: april 20, 2008, 21:12:57 pm » |
|
det er greit, men jeg måler direkte på dynamoen. er det styrestrømmen som ikke er helt som den skal da? Har selv hatt problemer med dette for 20 år siden, satt da inn ett elektronisk laderele, og det funket veldig bra. Men det var en ac dyamo.
|
|
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #6 på: april 20, 2008, 21:26:11 pm » |
|
Har du regulatoren liggende oppå dynamoen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« Svar #7 på: april 20, 2008, 21:40:52 pm » |
|
Sitter ikke oppe på dynamoen.
|
|
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #8 på: april 20, 2008, 21:50:44 pm » |
|
Høres ut som regulatoren for meg også. Den regulerer spenningen på DF slik at spenningen på D+ blir riktig. Regulerer den feil vil du også måle feil på D+
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« Svar #9 på: april 20, 2008, 22:06:26 pm » |
|
noen som vet hva spenningen på DF typisk skal være. Prøvde å måle denne, men den fluktuerte så jeg fikk ingen fornuftig måling. Men ladespenningen ble lavere ved høyere turtall. Er det sånt skjer?
|
|
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #10 på: april 20, 2008, 22:08:13 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:48:04 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #11 på: april 20, 2008, 23:19:07 pm » |
|
snakker dere om like strøm eller vekselstrøm her  på like strøm reduserer lade regulatoren spenningen til 14,4 , like strøms dynamo lader bare mere og mere ettersom turtallet stiger på veksel strøm så regulerer laderegulatoren hvor mye dynamoen lader
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #12 på: april 20, 2008, 23:31:01 pm » |
|
Etter det eg leser er dette en likestrømsdynamo. Greit å få dette avklart før flere gode råd..... Lån deg en regulator å prøv.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« Svar #13 på: april 22, 2008, 20:21:26 pm » |
|
Regulator på plass. Ladespenning OK!
|
|
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
Endre S
Supermedlem
    
Innlegg: 2113
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
 |
« Svar #14 på: april 22, 2008, 23:54:59 pm » |
|
Då e du klar for crusing..........
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BKA
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: Askim
|
 |
« Svar #15 på: april 23, 2008, 22:15:25 pm » |
|
Jepp, nå ern klar. Er forholdsvis fornøyd.
|
|
|
Loggført
|
1965 VW T1 1200 1998 Audi A4 Avant 2006 Ford Galaxy(VW) 1.9 TDI Trend
|
|
|
|