Jærva
|
 |
« Svar #1650 på: februar 20, 2013, 19:44:16 pm » |
|
enig. man kan ikke bare se på motor men også utveksling i det eksemplet her til jærva er det med en gitt utveksling som har større avstander mellom gira. hadde man giret om girkassa riktig på den varianten med 185hk slik att girene blir tettere hadde jo 185 Hk gått best. så HK snittet i det turtallsområdet motoren jobber i mellom girene er vel så viktig [/quote] Golf Gti 16v har faktisk ganske så tettsteget kasse, men hadde kanskje vært mulig å få den kjappere med 185-hk utgaven med enda tettere steg på kassa, men tipper den da hadde blitt mindre "kjørbar" i trafikken, men det er en helt annen diskusjon. Når det er sagt så vet jo alle som har kjørt boble med std. kasse på 02,03 og 1300S-kasse at spranget fra 2. til 3. gir er mildt sagt LANGT + at første giret er over på no time med litt power i hekken. Så det er nok flere som kunne ha hentet mere tid på stripa her med å dreve om kassa enn å se blindt på hva toppeffekt er i benken. Skal du ikke gjøre noe med kassa så er det nok da bedre å ha en motor med litt flatere kurve, for originalkassa er ikke særlig greit drevet for motorer med "en svær pukkel" på sluten av turtallsregisteret. Spørsmålet blir jo da om man skal bygge kasse etter motor , eller om man skal bygge motor etter kassa  Det ultimate er vel å bygge motor og kasse for hverandre 
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2013, 19:48:40 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1651 på: februar 20, 2013, 19:45:05 pm » |
|
På rullende landevei så måler man effekttapet på girkasse og aksler når man slipper gassen på Max turtall ruller ned til 0 km/t
Tas det da hensyn til motstand i motor?  Setter vel bilen i fri Og da blir det vel målt tap UTEN full belastning på delene
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #1652 på: februar 20, 2013, 19:47:02 pm » |
|
Jee, hva veide bilen din med deg på SCC 2012 målingen?
-BB-
Husker ikke i farten. Lappen ligger hjemme, så kommer sterkere tilbake...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1653 på: februar 20, 2013, 19:50:13 pm » |
|
På rullende landevei så måler man effekttapet på girkasse og aksler når man slipper gassen på Max turtall ruller ned til 0 km/t
Tas det da hensyn til motstand i motor?  Setter vel bilen i fri Og da blir det vel målt tap UTEN full belastning på delene Er litt usikker på om man setter bilen i fri. Men rullendelandevei tar hensyn til effekttap i girkasse og aksler. Mer teknisk vet ikke jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1654 på: februar 20, 2013, 19:52:43 pm » |
|
den måler tap i driverk på en måte. men som nevnt uten belastning på girkassa. en girkasse med fullt belastning vil vel jo høyere tap pga bl.a økst friksjon på lager og drevoverflater som = tap
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1655 på: februar 20, 2013, 19:52:53 pm » |
|
Hvordan du kan si dere får riktige tall er for meg uforståelig og generelt tullprat. Da det ikke finnes noen form for måleorgan for dette i Norge. Ref. Statens vegvesen i Trondheim som måtte avvikle målingene sine da det rett og slett ikke finnes noen dokumentert norm. Så ta heller avlesningene deres som en referanse fremfor hard facts. Det viktigste er som sagt at den viser likt gang på gang.
Jee, jeg kan ikke se at noen sier at noen tall er mer riktige en andre. Jeg fant en tidligere post hvor du opplyser at bilen din, med deg, veier 774 kg og at motoren din bremset 199 hk hos Ringstad (inkl 15% omregning fra drivhjul). På samtlige ET kalkiser så tilsier din ET på 11.71 - 181 kmt en hjuleffekt på 201hk (med automat) og 209hk med manuell. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1656 på: februar 21, 2013, 22:23:19 pm » |
|
Oljetrykkgiver: Check! Oljetempgiver: Check! Rett moment på nedre reimhjul: Check! Skimse øvre reimhjul: Check! Trekke til tennpluggene: Check! Montere tennpluggkabler: Check! Oljeslanger og oljefilter: Check! Montere slange fra åndeboks til "retur til blokka": Check! Montere bensinslanger (AN fitting) med regulator: Check!
Det som nå gjenstår før vi kan dra til Jee er å skaffe en 3/8 NTP til 8 mm slangekobling til regulatoren.
|
|
« Siste redigering: februar 21, 2013, 22:30:43 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1657 på: februar 21, 2013, 22:25:44 pm » |
|
Fy faderrullandei! Dette er så lekkert! Blir nok noen lekre tall i benken au!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1658 på: februar 21, 2013, 23:40:50 pm » |
|
Fy faderrullandei! Dette er så lekkert! Blir nok noen lekre tall i benken au!
Begynner å ligne på en raserbilmotor 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1659 på: februar 21, 2013, 23:46:15 pm » |
|
3/8NPT til 8mm slange har jeg sikkert.  ?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1660 på: februar 21, 2013, 23:46:58 pm » |
|
Retro-reserbilmotor! Ikke rAserbilmotor, men rEserbilmotor. Har vel ingen planer om å rase denna! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1661 på: februar 21, 2013, 23:47:11 pm » |
|
3/8NPT til 8mm slange har jeg sikkert.  ? Skal se om jeg finner en slik hos Swedol i morgen. Ellers så låner jeg gjerne den av deg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1662 på: februar 21, 2013, 23:48:00 pm » |
|
Retro-reserbilmotor! Ikke rAserbilmotor, men rEserbilmotor. Har vel ingen planer om å rase denna!  Håper ikke den raser.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1663 på: februar 21, 2013, 23:50:01 pm » |
|
Swedol/biltema/Jula/Jacob jahnsen må nødt til å ha no sånt. Bare å starte i den ene enden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1664 på: februar 21, 2013, 23:50:47 pm » |
|
Swedol/biltema/Jula/Jacob jahnsen må nødt til å ha no sånt. Bare å starte i den ene enden Skal på jakt i morgen. Starter på Swedol, biltema, Jula og til slutt Jacob Jahnsen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1665 på: februar 21, 2013, 23:53:13 pm » |
|
Sjekker etterpå. Gratis på Grefsen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1666 på: februar 21, 2013, 23:53:50 pm » |
|
Sjekker etterpå. Gratis på Grefsen  Lite som slår gratis 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1667 på: februar 21, 2013, 23:54:51 pm » |
|
Har du forresten bestilt deg torsjonsfjærer enda, Erlend?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1668 på: februar 22, 2013, 00:01:41 am » |
|
Sjekker etterpå. Gratis på Grefsen  Lite som slår gratis  Ja, men dessverre kun 10mm igjen.. 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1669 på: februar 22, 2013, 00:02:10 am » |
|
Har du forresten bestilt deg torsjonsfjærer enda, Erlend?
Nix. Men det er satt litt på vent.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1670 på: februar 22, 2013, 00:02:31 am » |
|
Sjekker etterpå. Gratis på Grefsen  Lite som slår gratis  Ja, men dessverre kun 10mm igjen..  Da blir det safari i morgen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1671 på: februar 22, 2013, 00:03:02 am » |
|
Har du forresten bestilt deg torsjonsfjærer enda, Erlend?
Nix. Men det er satt litt på vent. Si i fra om du kommer i gang igjen da. Begynner å klø litt i fingra igjen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #1672 på: februar 22, 2013, 02:30:37 am » |
|
Får nok lurt på slangene på 10mm nippel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #1673 på: februar 22, 2013, 17:16:28 pm » |
|
Ser veldig bra ut. Jeg velger å sette min 10'er på 211 Jee-hester. Hva blir premien for riktig svar denne gangen?  Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #1674 på: februar 22, 2013, 17:24:59 pm » |
|
Hva med en six pack med Mossepils i premie til den som gjetter rett 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SSRT
Seniormedlem
   
Innlegg: 381
Bosted:
|
 |
« Svar #1675 på: februar 22, 2013, 18:51:16 pm » |
|
237hk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #1676 på: februar 22, 2013, 23:01:54 pm » |
|
230hk med 7300 rpm 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #1677 på: februar 22, 2013, 23:26:22 pm » |
|
193hk 220nm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #1678 på: februar 23, 2013, 00:51:01 am » |
|
221hk, 223nm 
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #1679 på: februar 23, 2013, 12:00:25 pm » |
|
218,4
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|