larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #30 på: desember 22, 2011, 14:40:02 pm » |
|
BB: har du flere bilder av dette oppsettet, eller link til byggetråd?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #31 på: desember 22, 2011, 14:42:48 pm » |
|
Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha luftfilteret inne i motorrommet, men bokse det inn slik at det kun trekker kald, frisk luft. Det blir ganske varmt inni motorrommet også. Regner med at vifta får nok luft ved å sette noe i mellom på låsen sånn at lokket ikke ligger helt inntil. Synes standoffs er litt 80talls.. Hvis ikke så kunne man hatt noe ekstra lufting ut under bakskjermene. Ser for meg at det blir nye filtervasking på meg som bruker bilen regelmessig (også på vinteren) hvis jeg skal ha filteret under bilen.
Med lokket igjen og alle deksler på plass, på en kald høstkveld så målte jeg 50 grader i motorrommet. Stands off oppe slipper kun varm luft ut men tilfører ikke kald luft. Å åpne luka i nedre kant derimot slipper kald luft inn men kun så mye som slipper ut. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #32 på: desember 22, 2011, 14:45:24 pm » |
|
BB: har du flere bilder av dette oppsettet, eller link til byggetråd?
Nei. Var det deg jeg pratet med på SCC som gikk sammen med SveinT?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #33 på: desember 22, 2011, 14:51:00 pm » |
|
BB: har du flere bilder av dette oppsettet, eller link til byggetråd?
Nei. Var det deg jeg pratet med på SCC som gikk sammen med SveinT? Nei, jeg fikk bensintanktrøbbel, så jeg kom meg ikke innover..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #34 på: desember 22, 2011, 15:03:24 pm » |
|
Sånn lagde Porsche grenrøret sitt når dem skulle ta ut mye effekt og ikke kjøre 100 tusenvis av km:
 Porsche.jpg (141.21 KB. 800x600 - vist 379 ganger.) -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #35 på: desember 22, 2011, 15:42:14 pm » |
|
det designet til DRD så jo greit ut (kunne vært interessant med bilde fra undersiden), men hvorvidt de er ok å handle med vet jeg ikke.
Jeg så for meg luftfilter også ved siden av girkassa, evt med noen skjold for å beskytte mot direkte vannsprut
BB: Det er jo snakk om å lage selv her, så hvordan de forskjellige leverandørene skårer i forbrukerundersøkelser er ikke viktig for meg. Men greit å vite. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha luftfilteret inne i motorrommet, men bokse det inn slik at det kun trekker kald, frisk luft. Det blir ganske varmt inni motorrommet også. Regner med at vifta får nok luft ved å sette noe i mellom på låsen sånn at lokket ikke ligger helt inntil. Synes standoffs er litt 80talls.. Hvis ikke så kunne man hatt noe ekstra lufting ut under bakskjermene. Ser for meg at det blir nye filtervasking på meg som bruker bilen regelmessig (også på vinteren) hvis jeg skal ha filteret under bilen. Jeg skal ha motoren inn i en Ghia, så for meg er standoffs helt uaktuelt, men har fundert litt på å lage noen inntak bak skiltet som mer eller mindre blir usynlig, men mesteparten av den lufta blir jo sugd inn i vifta, så det er vel ikke noe problem å bli kvitt den skulle jeg tro. Ang dette med å lage selv, så lurer jeg litt på hva som er beste metoden... Jeg er absolutt ikke noen rev på sveising, men hva slags sveising er det som funker best? Jeg har bare erfaring med MIG, men er skeptisk til om jeg klarer å lage tette/gode nok sveiser. Er det en mulighet å kutte og punkte sammen selv, og så få en ekspert til å gjøre helsveisinga? Hva med rør/bend, hva er planen å bruke ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #36 på: desember 22, 2011, 16:14:47 pm » |
|
Vedlagte bilde viser en fyr som er ca like god til å sveise som meg;) Men jeg har tenkt at hvis jeg kapper opp bendene slik at jeg har mulighet til å slipe på innsiden også, så bør det jo funke. Crappy utseende dekkes jo av bandasjen:) I tillegg bør jeg jo bli flinkere etterhvert  Jeg har også tilgang på rørbøyer som kan ta de bøyene som ikke er altfor skarpe. Håper jeg kan lage et par J-tubes med den. Det går vel evt an å lage/kjøpe en mandrel som passer til røret jeg skal bruke sånn at det ikke kollapser når jeg bøyer. Jeg kommer i alle fall til å forsikre meg om at det ikke ligger sveiseperler inne rørene som kan komme i turboen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #38 på: desember 22, 2011, 20:57:59 pm » |
|
Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle ha luftfilteret inne i motorrommet, men bokse det inn slik at det kun trekker kald, frisk luft. Det blir ganske varmt inni motorrommet også. Regner med at vifta får nok luft ved å sette noe i mellom på låsen sånn at lokket ikke ligger helt inntil. Synes standoffs er litt 80talls.. Hvis ikke så kunne man hatt noe ekstra lufting ut under bakskjermene. Ser for meg at det blir nye filtervasking på meg som bruker bilen regelmessig (også på vinteren) hvis jeg skal ha filteret under bilen.
Med lokket igjen og alle deksler på plass, på en kald høstkveld så målte jeg 50 grader i motorrommet. Stands off oppe slipper kun varm luft ut men tilfører ikke kald luft. Å åpne luka i nedre kant derimot slipper kald luft inn men kun så mye som slipper ut. -BB- Men når motoren går er det vel undertrykk i motorrommet? Så den lufta som er der går inn i vifta og ut varmeboksene og evt inn luftfilteret og ut eksosen? Og i åpningen rundt motorlokket vil det da bare komme luft inn. Hvis ikke så er det vel ikke noe poeng i mere luftinntak. Eller tar jeg feil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #39 på: desember 22, 2011, 21:52:40 pm » |
|
Det her må vel være det ultimate luftkjølte beistet av en bilmotor : 1560 hk og 1620 nm.(hadde vært morsomt og visst hva tallene hadde blitt med datasprut og mer moderne turboer...  ) 0-322 km/t på 9,7 sek er bra tall på en bil i 1973 som kunne kjøres i timesvis, her er lite utklipp : For 1973, the 917 came out of the garage with a new 5.4 Liter turbocharged powerplant, which at mild boost developed 1,100 bhp, and at full boost sprung 1,560 bhp, it was now called the 917/30. The 917 was in fact virtually unbeatable, anywhere, at anytime in the world. It becam so unfair, such an all-out rout on the track, that the 917 was banned for competition in 1974. The "authorities" re-wrote the rule books to effectively bar turbochargers completely from yet another series. With the 917 having no where else it could race, it retired. Eller som testsjåføren til Porsche sa da han kom inn til pit etter første prøverunder : "for´ ett drag.... jeg kjennte ikke forskjell på 3. gir og 5. gir..."
|
|
« Siste redigering: desember 22, 2011, 22:01:05 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #40 på: desember 22, 2011, 21:57:51 pm » |
|
Vedlagte bilde viser en fyr som er ca like god til å sveise som meg;) Men jeg har tenkt at hvis jeg kapper opp bendene slik at jeg har mulighet til å slipe på innsiden også, så bør det jo funke. Crappy utseende dekkes jo av bandasjen:) I tillegg bør jeg jo bli flinkere etterhvert  Jeg har også tilgang på rørbøyer som kan ta de bøyene som ikke er altfor skarpe. Håper jeg kan lage et par J-tubes med den. Det går vel evt an å lage/kjøpe en mandrel som passer til røret jeg skal bruke sånn at det ikke kollapser når jeg bøyer. Jeg kommer i alle fall til å forsikre meg om at det ikke ligger sveiseperler inne rørene som kan komme i turboen. whow det var sveisen sin  er vel en fordel å sveise turbo manifold med gass eller tig ?! ikke mig som legger i gjenn masse ''løse deler'' inni eksos manifolden sveise perler og migg tråd gjør vel kort prosess på en turbo 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #42 på: desember 23, 2011, 00:04:27 am » |
|
så da punkter jeg det sammen, så ordner unneberg resten?  husk god tilpassing, store glipper = ruker på insiden  vi har vel snakket om noe sveising tidligere også  blir nåkk litt i verkstedet i romjula, sammen med jentene, Marte driver å ribber konf. presangen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #43 på: desember 23, 2011, 00:18:51 am » |
|
jepsi pepsi, har noe alu-saker liggende her  Håper jeg får litt Ghia-tid i romjula 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #44 på: desember 23, 2011, 01:38:29 am » |
|
Skal du bygge eksosrør i alu? 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #45 på: desember 23, 2011, 20:13:57 pm » |
|
bakgass er absolutt tingen om du skal få til bra sveiser på eksosrøyrer. og tig er vel å anbefala
Kald luft? kva med eit hol i midten av trekanten mellom taklinja og lista som ledar kald luft inn til motorrommet?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #46 på: desember 28, 2011, 12:31:33 pm » |
|
Da har jeg fått rørbøyer i hus, og erfaringen så langt er at man i alle fall må ha rør som passer til bakkene ellers blir det bare krøll.. Skal få tak i noe 1 1/2 og 1 1/4 rørbiter for å teste. Rørbøyeren var fra biltema. Tilbakemeldingene fra bilformuet.no er at mange har hatt god suksess med å bruke denne rørbøyeren, så det er vel bare å prøve seg frem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #48 på: desember 28, 2011, 16:55:53 pm » |
|
lykke til! Tynnveggede eksosrør og Biltema rørbøyer er ikke beste kombinasjon.... Kjøp deg ferdigbøyde rør, og spar deg for mye tid og  Jeg har tenkt å bruke rør med litt tykkelse på veggene og håper det går bedre, men det er klart det hadde vært bedre å ha en sånn en:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #50 på: desember 31, 2011, 01:09:07 am » |
|
Hvordan blir det å sveise de rørene som "overlapper" sånn? For det bør vel være tett med turbo?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #51 på: desember 31, 2011, 01:34:26 am » |
|
Hvordan blir det å sveise de rørene som "overlapper" sånn? For det bør vel være tett med turbo?
For min del kjøper jeg de som kalles unibend, uten flens. Gode emner i bra kvalitet, samt helsveist med TIG = tett. Tistlo hadde et godt poeng med bakgass ( dvs fylle argongass inne i rørene mens man sveiser på utsiden) for å få sveisen pen også på innsiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #52 på: desember 31, 2011, 02:00:14 am » |
|
og hvor får man tak i gode røremner? Gjennom dere på Norwegian Hammerworks?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #54 på: desember 31, 2011, 16:58:03 pm » |
|
Ahlsell har og da aller mesta av røyrdeler i alle mulige variantar. må vel ha firma for å handla der, men dei fleste kjenner vel nokon..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #55 på: januar 05, 2012, 16:20:52 pm » |
|
Godt nytt år. Hvordan går det med eksosbyggingen? En ting vi ikke har diskutert er pulssplitt eksos. Det mener jeg er noe du burde ta med i planene dine:
 twinscroll_OEM_1.jpg (59.17 KB. 512x1145 - vist 283 ganger.) -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #56 på: januar 05, 2012, 16:49:16 pm » |
|
Det blir mye lettere å lage slikt med mandrell bøyde rør, for da har rørene samme diameter samme hvor du kapper de. Må si jeg stusset på at han kaller bøyeren i videoen for mandrell bøyer for jeg kan ikke se noe tegn til indre støtte der?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
larsstea
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Arendal
Turboprosjekt
|
 |
« Svar #57 på: januar 05, 2012, 23:14:09 pm » |
|
Fant ut at den rørbøyeren fra biltema er lik en billigsak som på diverse forum blir kalt "tube kinker". Den kan bøye tykkveggede rør opp til 15/20 grader ganske greit. Min far brukte den til å bøye dragene på treningssulkier til hester og funket den fint til. Eksos funket den ikke til. Jeg har en kamerat som eier Thomic AS i arendal, de driver og lager tanker og røropplegg i alu og rustfritt stål. Jeg lager mal i tre og får bøyd et der. Da blir det kun sveis i flensene. Jeg kommer til å sveise en firkantet flens der rørene møter hverandre, så kan kollektoren byttes og endres etter behov.
@BB: Må jeg ikke ha et annet eksoshus på turboen for at det skal bli twinscroll? Dette kan jeg ikke noe særlig om..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
    
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
 |
« Svar #58 på: januar 16, 2012, 20:30:54 pm » |
|
¨ finnes de bilder fra dette grenrøre . på under siden av motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|