mai 04, 2025, 22:04:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan få opp trykk på turbo? (justere wastegate)  (Lest 4093 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: desember 21, 2011, 11:31:21 am »

Har prøvd å gi lite grann belastning på motor, uten å ha fått opp noe trykk. Klarer å øke fra vakum til nøytral. Før jeg kjørte inn kammen monterte jeg wastegaten(t25 m/integrert) og skrudde bare akslingen inntil så ventilen i eksoshuset ble stengt. Regner med at for å øke trykket strammer jeg akslingen mer? Noen som vet sånn ca hvor mye? Er det snakk om store forskjeller på et par millimeter? Eller kan jeg stramme en cm å prøve? Vil få litt peiling før jeg begynner, da den er litt vanskelig å komme til.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: desember 21, 2011, 11:37:50 am »

Før du begynner å trykke på så må du ha kontroll på tenningen din. Har du det?

Og ja, du må stramme slik at stempelet slepper ut mindre eksos.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: desember 21, 2011, 17:25:23 pm »

Før du begynner å trykke på så må du ha kontroll på tenningen din. Har du det?

Og ja, du må stramme slik at stempelet slepper ut mindre eksos.

-BB-
har ikke helt kontroll enda, har satt på wbx og koblet vakumslangen til innsuget så trykket skal dra ned tenningen, men vet ikke hvor mye.
Har liggende 6AL med tenningskontroller på fjernkontroll som jeg lurer på å bruke.
Da er planen å låse fordeleren sette tenning på 24grader.
Msd fjernkontrollen kan justere 15 grader, så tenkte å sette den i midtstilling før jeg stiller fordeleren.. tror du det vil fungere?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: desember 21, 2011, 19:14:02 pm »

tror du det vil fungere?

Det er ikke så viktig hva jeg tror, her må man vite. Sjekk og dobbelt sjekk. Flere andre har kjørt med låst tenning og det har fungert til tross for at noen vil hevde at bilen blir mindre gatevennlig. Selv kjører jeg med helt vanlig NA tenning til jeg begynner å trykke på. Ved maks trykk er jeg nede i 22 - 23 gr (E85)

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: desember 21, 2011, 21:05:09 pm »

Hvordan har du løst det?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: desember 21, 2011, 21:25:45 pm »

Hvordan har du løst det?

Ved å kaste forgasser og fordeler i søppla og erstatte det med datasprut og trigger, man leker da ikke butikk  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: desember 21, 2011, 22:04:37 pm »

Ok. Da misforsto jeg deg litt med "vanlig tenning". Du mente jo da vanlig tenningskurve..
Havner nok der jeg og, men ikke enda...
Men: om jeg satser på 10psi - vil ikke det være nok til å dra tenninga så langt ned det går?
Og kan jeg ikke da sette trykkluft på vakumklokka mens jeg stiller tenning på 24 grader på 3000 rpm?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #7 på: desember 22, 2011, 10:55:23 am »

WBX fordeleren kan du ganske enkelt modifisere med tanke på senking ved ladetrykk.
Jeg la ut oppskrift på dette på Shoptalkforums i ca 2000.

Om du ønsker 32* i NA form og 24* ved ladetrykk, er det 8* som skal senkes.
Dette justerer du ved å mekanisk begrense hvor mye vakumklokke-staget kan vandre. På noe WBX klokker er det en skrue med en lobe som gjør dette mulig.
Jeg laget en slik før jeg viste at disse eksisterte. enkelt og greit en skrue du sliper hodet tilsvarende som en lobe på en kam. borr og sveis fast en mutter på vakum klokka der staget går, det er en kant på staget denne skal treffe)
Denne vil da kunne roteres og anleggspunktet mot vakumklokkestaget kan dermed justeres.

Med motoren i gang på ca 3000 rpm (eller turtall der mekanisk fortenning er helt inne):
Still tenning til 32* uten vakumslangen tilkoblet. sett så trykk på vakumklokka, 10 PSI om det er det du skal kjøre med, se så hvor mye tenningen senker. Det er en fordel å være 2 personer på denne jobben, eller ha 3 hender.
Juster kam-skruen til at tenningen senker til 24*
1* pr 1-1,4 psi er vel vanlig

Med en slik løsning kan du "enkelt" justere inn tenning både mekanisk og ved trykk. 34* mekanisk 22* ved trykk?; kun justere fordeleren og så loben.

Dette fungerte for meg både på 1776 turbo og 2276 turbo.

Men selvfølgelig er det enklest med sprut.   Gliser

mvh
C


Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: desember 22, 2011, 12:59:54 pm »

Det var et bra svar. Har lett gjennom artikler i shoptalk men finner ingen eldre enn 2001..
Siden jeg ikke har greie på dette(enda) -må fordeleren låses allikevel? Låsing gjelder vel bare om den skal stå fast på f.eks. 24 grader? Sikkert opplagt, men spør for sikkerhetsskyld.
Så da er poenget her at jeg tar ut fordeleren og ser hvordan tenningsplata beveger seg oppi, og finner en metode for å begrense nedtrekket fordi den trekker for langt ned uten "stopper"?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #9 på: desember 22, 2011, 14:12:09 pm »

Nei, du låser ikke fordeleren. den skal fungere som normalt med mekanisk fortenning samt vakum fortenning. Du kan endre på vektene og fjærene slik at fortenning kommer tidligere / senere samt mengde mekanisk fortenning. "Alle" bosch delere passer.

Jeg lagde meg en wbx 205 fordeler med 009 fjærer og vekter, samt vakum fortenning og senking ved ladetrykk.

Korrekt som du sier, se på tenningsplata og dens bevegelse, finn løsning for å begrense denne, samt justere.

mvh
C
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: desember 22, 2011, 14:57:06 pm »

En annen ting.. regner med at jeg tar ut vakum/trykksignal fra det lille røret på originalinnsuget?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!