mai 05, 2025, 07:49:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trøbbel,trøbbel og atter trøbbel.  (Lest 5369 ganger)
TURBO
Gjest
« på: desember 28, 2011, 22:36:41 pm »

Etter jeg fikk i den nye motoren har det faen ikke vært annet enn problemer Sint
Nå går den bare på 2 sylindre,hva kan årsaken til dette være? Pøs på med forslag,jeg gir snart opp Gråter
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 28, 2011, 23:56:33 pm »

hvilke går den på? samme side eller en på hver;

samme side: gasser / tenning
en på hver: tenning
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: desember 29, 2011, 02:21:38 am »

lettare å hjelpa om du seier kva du har bytta/sjekka/testa på den. singel gassar eller ein på kvar sida?
mange ting som kan kødda seg til, det verste er vel mangel på kompresjon som eg opplevde for ikkje lenge sidan i forbindelse med montering av nokon trimma toppar som viste seg å vera skjeive som folk med skjerf og rosa skjorta.. tydlige blåselydar og bensinlekkasje under sylindarane. gjekk knapt nok på 2syl.
tennkablar, pluggar og stift er jo ein slager, men rotor og fordelarlokk kan og vera utgått på dato
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #3 på: desember 29, 2011, 11:58:01 am »

lettare å hjelpa om du seier kva du har bytta/sjekka/testa på den. singel gassar eller ein på kvar sida?
mange ting som kan kødda seg til, det verste er vel mangel på kompresjon som eg opplevde for ikkje lenge sidan i forbindelse med montering av nokon trimma toppar som viste seg å vera skjeive som folk med skjerf og rosa skjorta.. tydlige blåselydar og bensinlekkasje under sylindarane. gjekk knapt nok på 2syl.
tennkablar, pluggar og stift er jo ein slager, men rotor og fordelarlokk kan og vera utgått på dato

Ventiler er justert,stiftåpning er justert,coilledning er byttet,fordelerlokk er byttet.Skal kjøpe nye plugger idag.Eneste kan vel være rotoren da.
Gasseren er en dobbel 44"hpmx.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 29, 2011, 12:08:28 pm »

hvilke sylindre går den på?

er det innsug med crossover? eller en gasserhalvdel til 1 og 2 og en til 3 og 4

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TURBO
Gjest
« Svar #5 på: desember 29, 2011, 12:39:43 pm »

Går ihvertfall på 2`rn og 3`rn.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 29, 2011, 13:13:18 pm »

tenning
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: desember 29, 2011, 14:07:33 pm »

Sjekk nermare på pluggledningane, at da er god kontakt og ikkje minst byt dei om so dei er antikke. men kan ogso lønna seg å ta ut pluggane der den ikkje går og sjå korleis dei ser ut. kan godt henda dei kun treng ein shining for å komma seg att.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #8 på: desember 29, 2011, 18:00:26 pm »

Bytter alle pluggene å satser på at det gjør susen.At det "putrer" i gasseren,kan det sammsvare med dårlig tenning?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: desember 29, 2011, 18:03:44 pm »

Du har ikkje tilfeldigvis satt tenningen 180grader feil?? då putrar da ivertfall i gassarane og den går som eit defekt treskeverk.. trippelsjekk tenningsrekkefølgen og prøv å byt kabel 1 med 3 på fordelarlokket, eller 4 med 2
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TURBO
Gjest
« Svar #10 på: desember 29, 2011, 18:07:35 pm »

Tenninga er riktig.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: desember 29, 2011, 23:11:24 pm »

Motoren trenger bare tre ting: kompresjon, bensin og gnist. Du sier tenning er riktig. Har du god gnist på alle pluggene? Har du målt kompresjon? Disse to tingene er greie å måle/sjekke. Så har du forgassere og bensintilførselen igjen. Hpmx er kjent for å gi litt mer problemer enn idf, men har den fungert før, eller er den ny ut av esken? Flottørhøyden er viktig, og disse gasserne liker best 3-3,5 psi i trykk, mens standard pumpe gir rundt 2,5. Det kan holde, men det kan og bli for lite om du kjører WOT "lenge".
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: desember 29, 2011, 23:19:09 pm »

Tenninga er riktig.

Sjekk og dobbeltsjekk. Har lest flere tråder her på forumet hvor folk har vært skråsikre på at tenninga er riktig, men så viser det seg at den var 180 grader feil likevel. Dessuten liker vi jo enkle løsninger Glad
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #13 på: desember 29, 2011, 23:54:02 pm »



Maskineriet har fungert før,men jeg er nybegynner i dette gamet,å må vel innrømme at når vi begynte med dette tok jeg meg vann over hodet.
Gasseren er så å si ny,kun prøvemontert,kjøpt her på forumet.
Hadde med meg rutinert hjelp igår,så vi får se om nye plugger gjør susen.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 29, 2011, 23:55:27 pm »

Motor
3 1
4 2

Fordeler
3 2
4 1

Sjekk at alle har gnist først, deretter rekkefølge
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TURBO
Gjest
« Svar #15 på: desember 29, 2011, 23:56:17 pm »

Kjørte forøvrig med bensinpumpe fra Biltema,det fungerte helt til den tok kvelden.
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: desember 30, 2011, 00:15:18 am »

sjekka att det ikke ligger igjen skiver under innsug og topp på ene sida? eller att den suger falsk luft i ett av innsuga?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: desember 30, 2011, 00:19:37 am »

Skjedde problemet under kjøring, eller har du rett og slett bare skrudd deg bort?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
TURBO
Gjest
« Svar #18 på: desember 30, 2011, 00:41:00 am »

Skjedde ikke under kjøring.Men den ble mer å mer tungstarta,har vært slik siden vi måtte åpne blokka for å skifte veiv.Dette var det en tredjepart som gjorde,som skal ha nok av erfaring med boblemotorer etter mange år i rallycross.Skylder overhodet ikke på noen,er bare kjedelig at motoren "ikke har fått en sjanse" i å med at den nesten ikke har vært kjørt.Er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått under byggingen,justering å her inne.
Men som sagt,etter videosnutten her over fungerte den utmerket i forhold til mine krav.
Kan jo være små bagateller for alt jeg vet Glad
Men med min erfaring,eller mangel på sådan har vel dette hittil ikke vært no umiddelbar suksess,selv om jeg ikke har gått på noen dyre smeller ennå.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: desember 30, 2011, 00:57:42 am »

vanskligare å vanskligare å starta seier du...brent stift?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: desember 30, 2011, 09:16:17 am »

Han sier jo nå at motoren fungerer utmerket  Blunker
Har du noe forvarming på gasseren? Kan få problemer med ising slik den står, selv om det er plussgrader i lufta.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TURBO
Gjest
« Svar #21 på: desember 30, 2011, 13:11:13 pm »

Fungerte utmerket,som jeg sa, er nybegynner,åssen ser jeg om jeg har forvarming på gasseren?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 30, 2011, 13:24:14 pm »

det går to små rør fra eksos og opp til innsug

og ja du har forvarming ser det ut til
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TURBO
Gjest
« Svar #23 på: desember 30, 2011, 13:35:00 pm »

Er det de tynne rørene som er under ved innsuget?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 30, 2011, 15:18:38 pm »

ja
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: desember 30, 2011, 16:49:47 pm »

Sjekk om det er fargeforskjell på pluggene v/h side, beste er om du legger ut bilder av dem.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TURBO
Gjest
« Svar #26 på: januar 04, 2012, 23:40:38 pm »

Ser ut som det var selve fordeleren som kødda det til her.Litt småjusteringer nå så er vi nok i mål Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: januar 05, 2012, 09:52:46 am »

Hva var galt med fordeleren?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TURBO
Gjest
« Svar #28 på: januar 05, 2012, 10:32:59 am »

 Under bygging av motoren koblet vi litt feil så den opprinnelige fordeleren brant opp,den som har skapt problemer her,kjøpte jeg brukt for å bli ferdig med motoren,hva som er feil med den vet jeg ikke,men den har vist nok sittet i en buss før med akkurat samme symptomer som jeg har hatt.Så vi prøvde med ny fordeler med det gamle lokket igår,å da var det betydelig mere fart.Skal sette på nytt fordelerlokk og skifte plugger så blir det nok fart å kanskje Fun-run.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: januar 05, 2012, 11:35:34 am »

Men det fine er at du har lært mer, og er bedre rustet til å løse det raskere neste gang  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!