TURBO
Gjest
|
 |
« på: desember 28, 2011, 22:36:41 pm » |
|
Etter jeg fikk i den nye motoren har det faen ikke vært annet enn problemer  Nå går den bare på 2 sylindre,hva kan årsaken til dette være? Pøs på med forslag,jeg gir snart opp 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: desember 28, 2011, 23:56:33 pm » |
|
hvilke går den på? samme side eller en på hver;
samme side: gasser / tenning en på hver: tenning
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: desember 29, 2011, 02:21:38 am » |
|
lettare å hjelpa om du seier kva du har bytta/sjekka/testa på den. singel gassar eller ein på kvar sida? mange ting som kan kødda seg til, det verste er vel mangel på kompresjon som eg opplevde for ikkje lenge sidan i forbindelse med montering av nokon trimma toppar som viste seg å vera skjeive som folk med skjerf og rosa skjorta.. tydlige blåselydar og bensinlekkasje under sylindarane. gjekk knapt nok på 2syl. tennkablar, pluggar og stift er jo ein slager, men rotor og fordelarlokk kan og vera utgått på dato
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #3 på: desember 29, 2011, 11:58:01 am » |
|
lettare å hjelpa om du seier kva du har bytta/sjekka/testa på den. singel gassar eller ein på kvar sida? mange ting som kan kødda seg til, det verste er vel mangel på kompresjon som eg opplevde for ikkje lenge sidan i forbindelse med montering av nokon trimma toppar som viste seg å vera skjeive som folk med skjerf og rosa skjorta.. tydlige blåselydar og bensinlekkasje under sylindarane. gjekk knapt nok på 2syl. tennkablar, pluggar og stift er jo ein slager, men rotor og fordelarlokk kan og vera utgått på dato
Ventiler er justert,stiftåpning er justert,coilledning er byttet,fordelerlokk er byttet.Skal kjøpe nye plugger idag.Eneste kan vel være rotoren da. Gasseren er en dobbel 44"hpmx.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: desember 29, 2011, 12:08:28 pm » |
|
hvilke sylindre går den på?
er det innsug med crossover? eller en gasserhalvdel til 1 og 2 og en til 3 og 4
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #5 på: desember 29, 2011, 12:39:43 pm » |
|
Går ihvertfall på 2`rn og 3`rn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: desember 29, 2011, 13:13:18 pm » |
|
tenning
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: desember 29, 2011, 14:07:33 pm » |
|
Sjekk nermare på pluggledningane, at da er god kontakt og ikkje minst byt dei om so dei er antikke. men kan ogso lønna seg å ta ut pluggane der den ikkje går og sjå korleis dei ser ut. kan godt henda dei kun treng ein shining for å komma seg att.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #8 på: desember 29, 2011, 18:00:26 pm » |
|
Bytter alle pluggene å satser på at det gjør susen.At det "putrer" i gasseren,kan det sammsvare med dårlig tenning?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: desember 29, 2011, 18:03:44 pm » |
|
Du har ikkje tilfeldigvis satt tenningen 180grader feil?? då putrar da ivertfall i gassarane og den går som eit defekt treskeverk.. trippelsjekk tenningsrekkefølgen og prøv å byt kabel 1 med 3 på fordelarlokket, eller 4 med 2
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: desember 29, 2011, 18:07:35 pm » |
|
Tenninga er riktig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: desember 29, 2011, 23:11:24 pm » |
|
Motoren trenger bare tre ting: kompresjon, bensin og gnist. Du sier tenning er riktig. Har du god gnist på alle pluggene? Har du målt kompresjon? Disse to tingene er greie å måle/sjekke. Så har du forgassere og bensintilførselen igjen. Hpmx er kjent for å gi litt mer problemer enn idf, men har den fungert før, eller er den ny ut av esken? Flottørhøyden er viktig, og disse gasserne liker best 3-3,5 psi i trykk, mens standard pumpe gir rundt 2,5. Det kan holde, men det kan og bli for lite om du kjører WOT "lenge".
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #12 på: desember 29, 2011, 23:19:09 pm » |
|
Tenninga er riktig.
Sjekk og dobbeltsjekk. Har lest flere tråder her på forumet hvor folk har vært skråsikre på at tenninga er riktig, men så viser det seg at den var 180 grader feil likevel. Dessuten liker vi jo enkle løsninger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #13 på: desember 29, 2011, 23:54:02 pm » |
|
Maskineriet har fungert før,men jeg er nybegynner i dette gamet,å må vel innrømme at når vi begynte med dette tok jeg meg vann over hodet. Gasseren er så å si ny,kun prøvemontert,kjøpt her på forumet. Hadde med meg rutinert hjelp igår,så vi får se om nye plugger gjør susen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: desember 29, 2011, 23:55:27 pm » |
|
Motor 3 1 4 2
Fordeler 3 2 4 1
Sjekk at alle har gnist først, deretter rekkefølge
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #15 på: desember 29, 2011, 23:56:17 pm » |
|
Kjørte forøvrig med bensinpumpe fra Biltema,det fungerte helt til den tok kvelden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
    
Innlegg: 820
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: desember 30, 2011, 00:15:18 am » |
|
sjekka att det ikke ligger igjen skiver under innsug og topp på ene sida? eller att den suger falsk luft i ett av innsuga?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #17 på: desember 30, 2011, 00:19:37 am » |
|
Skjedde problemet under kjøring, eller har du rett og slett bare skrudd deg bort?
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #18 på: desember 30, 2011, 00:41:00 am » |
|
Skjedde ikke under kjøring.Men den ble mer å mer tungstarta,har vært slik siden vi måtte åpne blokka for å skifte veiv.Dette var det en tredjepart som gjorde,som skal ha nok av erfaring med boblemotorer etter mange år i rallycross.Skylder overhodet ikke på noen,er bare kjedelig at motoren "ikke har fått en sjanse" i å med at den nesten ikke har vært kjørt.Er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått under byggingen,justering å her inne. Men som sagt,etter videosnutten her over fungerte den utmerket i forhold til mine krav. Kan jo være små bagateller for alt jeg vet  Men med min erfaring,eller mangel på sådan har vel dette hittil ikke vært no umiddelbar suksess,selv om jeg ikke har gått på noen dyre smeller ennå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #19 på: desember 30, 2011, 00:57:42 am » |
|
vanskligare å vanskligare å starta seier du...brent stift?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: desember 30, 2011, 09:16:17 am » |
|
Han sier jo nå at motoren fungerer utmerket  Har du noe forvarming på gasseren? Kan få problemer med ising slik den står, selv om det er plussgrader i lufta.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #21 på: desember 30, 2011, 13:11:13 pm » |
|
Fungerte utmerket,som jeg sa, er nybegynner,åssen ser jeg om jeg har forvarming på gasseren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: desember 30, 2011, 13:24:14 pm » |
|
det går to små rør fra eksos og opp til innsug
og ja du har forvarming ser det ut til
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #23 på: desember 30, 2011, 13:35:00 pm » |
|
Er det de tynne rørene som er under ved innsuget?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #24 på: desember 30, 2011, 15:18:38 pm » |
|
ja
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: desember 30, 2011, 16:49:47 pm » |
|
Sjekk om det er fargeforskjell på pluggene v/h side, beste er om du legger ut bilder av dem.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #26 på: januar 04, 2012, 23:40:38 pm » |
|
Ser ut som det var selve fordeleren som kødda det til her.Litt småjusteringer nå så er vi nok i mål 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: januar 05, 2012, 09:52:46 am » |
|
Hva var galt med fordeleren?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #28 på: januar 05, 2012, 10:32:59 am » |
|
Under bygging av motoren koblet vi litt feil så den opprinnelige fordeleren brant opp,den som har skapt problemer her,kjøpte jeg brukt for å bli ferdig med motoren,hva som er feil med den vet jeg ikke,men den har vist nok sittet i en buss før med akkurat samme symptomer som jeg har hatt.Så vi prøvde med ny fordeler med det gamle lokket igår,å da var det betydelig mere fart.Skal sette på nytt fordelerlokk og skifte plugger så blir det nok fart å kanskje Fun-run.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #29 på: januar 05, 2012, 11:35:34 am » |
|
Men det fine er at du har lært mer, og er bedre rustet til å løse det raskere neste gang 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|