EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: april 27, 2008, 11:23:59 am » |
|
Plutselig var jeg eier av luftkjølt nummer tre  Lager en slags prosjekttråd på den, det er greit å ha et sted å kunne stille dumme spørsmål  Det er en 59 Boble jeg kjøpte fra Ernst/98super, kjøpte samtidig en 1300s-kasse (og fikk med masse deler!), men mangler motor. Derfor er den litt lett i rompa på bildene  (bakdekkene på bildet fulgte ikke med kjøpet forresten, den blir stående på standardfelger foreløpig). Det er litt arbeid før den er på veien. Girkassa skal byttes og motor skal kjøpes inn. Bilen er 6V, men siden jeg bytter motor og kasse så er mesteparten av 12V-delene på plass, så da konverterer jeg resten samtidig. Motoren blir - litt avhengig av hva jeg får tak i - trolig en 1600, men jeg har allerede opprettet egen sparebøsse for en skikkelig grom-motor  Hovedbremsesylinderen lekker også, så planen er å bytte til tokrets bremsesystem. Og nei, det er ikke ti-tommeltotter-Espen som skal gjøre alt dette selv  Girkasse og bremsesystem betaler jeg for å få på plass.
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #1 på: april 27, 2008, 11:26:17 am » |
|
ser fin ut den! noe rust eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #2 på: april 27, 2008, 11:26:40 am » |
|
La meg skuffe noen av dere med det samme - denne bilen skal OPP foran  jeg har lyst på å lage en slags patinert pre cal-"gasser". Eller pre-cal -light-resto rat? Den skal bli akkurat sånn jeg vil ha den, en litt blandingsbastard, så dere kan spare "den delen der hører ikke hjemme på en xxx-looker" - dette blir Espen-look  Dette skal være et rullende langtidsprosjekt også, hvor jeg tar ting ettersom lysten og lommeboka vil.
|
|
« Siste redigering: november 09, 2008, 13:06:53 pm av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #3 på: april 27, 2008, 11:27:58 am » |
|
ser fin ut den! noe rust eller?
Den ser nok bedre ut i lakken på bildet enn den er i virkeligheten. Lakken er ganske patinert og det er endel overflaterust, men ikke noe som skal gjøres noe med.
|
|
« Siste redigering: april 27, 2008, 11:37:20 am av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #4 på: april 27, 2008, 11:30:30 am » |
|
perfekt det da.. samme som min matt og fin med en del lakkrust.. du får si fra om du ikke skal ha capsen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: april 27, 2008, 12:09:44 pm » |
|
Fin bil  Den ser no mistenklig bra ut..utvendig 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #6 på: april 27, 2008, 14:40:37 pm » |
|
veldig godt utgangspunkt espen, jeg vet hva jeg ville gjort  Av med fangere, ganstercaps og steinsprutedeksel og noen greie felger.. men det blir spennende å se hva du gjør med den 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #7 på: april 27, 2008, 16:55:30 pm » |
|
Jeg er ikke noe fan av T-bars, så hvis fangerne skal endres, så blir det eventuelt all out US-fangere med towel bars  Steinsprutdekslene blir nok forsøkt tatt av, men det spørs jo hva som befinner seg under der... Gangster-capen, tja... den blir der inntil videre. På dekk- og felgfronten skjer det nok noe så snart jeg får bilen kjørbar. En motor står øverst på ønskelista nå 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #8 på: april 28, 2008, 10:32:12 am » |
|
Litt høyt-tenking: Har lett etter motor i en ukes tid nå uten hell. Har vært for treg på labben i et tilfelle, ellers har jeg fått tilbud om for dyre motorer eller litt ukurante motorer for mitt behov.
Hvis jeg ikke får tak i en 12V 1600 den neste uka, så lurer jeg på om jeg rett og slett må gå til plan B: Å heller prøve å skaffe en billig 6V 1200 motor eller lignende, fikse bremseproblemet og få den på veien og så utsette å montere ny kasse, to-krets bremsesystem etc til jeg finner en 1600.
Det er litt surt, men jeg er redd for at bilen - som står parkert i oppkjørselen til brodern - begynner å tære på ekteskapet hans snart...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #9 på: april 28, 2008, 22:13:06 pm » |
|
...Men som kjent, når nøden er som størst, er hjelpen nærmest... Ser ut til å ordne seg. Phuuuuu!!
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #10 på: april 28, 2008, 23:01:07 pm » |
|
Stein-tøfft med Espen-looker,Espen.  Ser ut som en bra kjerre,dette. Grattis med ny bil da! 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #11 på: april 28, 2008, 23:16:38 pm » |
|
Fin bil! Syns høyden var fin som den er jeg  Blir nok fin slutt regner jeg med 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #12 på: april 29, 2008, 08:31:34 am » |
|
Grattis, Espen! Ser ut som et finfint eksemplar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #13 på: mai 01, 2008, 22:27:32 pm » |
|
Så jo meget flott ut den bilen, da.... Tøft stuk..
Fått inn motoren enda..?
Mvh Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #14 på: mai 01, 2008, 22:41:56 pm » |
|
Takk for handelen, Håvard! Har ikke fått den inn ennå, skal bytte kasse, fikse bremser og konvertere til 12V først. Men i ettermiddag var broder'n så lei av at Jeepen hans "lukta VW" så nå står motoren lagret i brannbilen ihvertfall 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #15 på: mai 01, 2008, 22:50:14 pm » |
|
Har forresten kjøpt deler til 12V-konvertering av pilene, men det kom uten instruksjoner så jeg har ikke peiling hvor og hvordan det skal monteres. Noen som kan opplyse meg? (Bilde av delene under, den i plast er vel selve motstanden) Har også fått råd om å droppe både pil-konvertering og bare bytte til 12V-pærer og bruke de kort tid av gangen. Hvis det er dritvanskelig å konvertere gjør jeg kanskje det, men ser ikke noen ulemper med å konvertere så hvis jeg klarer det, så gjør jeg det gjerne. Kjøpte også motstand til vindusviskermotoren, men ut fra hva som skrives på thesamba og råd jeg har fått, er det bedre å bytte til 12V-viskermotor. Hvis noen vet hva slags 12V-motorer som egner seg til en 59-modell så tips gjerne om det også  Har langhelg fri, så jeg håper jeg får gjort litt på bilen hvis bare regnet gir seg.
|
|
« Siste redigering: mai 01, 2008, 22:54:06 pm av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #16 på: mai 02, 2008, 10:17:34 am » |
|
Leser du MANN??!......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #18 på: mai 02, 2008, 15:52:58 pm » |
|
Leser du MANN??!......
Det er ingen som les MANN. Vi ser berre på bilda..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #20 på: mai 02, 2008, 19:01:41 pm » |
|
det er ingen som leser mann punktum  Oj, er det ukult å lese Mann? Brodern jobber i Hjemmet Mortensen, så det hender jeg får en bunke blader. I den siste bunken var det klassikere som Kamille, Shape-up og Bonytt, så å oute meg selv som Mann-leser på forumet er ikke det verste som kunne skjedd  I ettermiddag når regnet stopa rakk jeg å bytte pærer forresten, bortsett fra frontlys. De Unneberg sendte meg var feil type. Men baklys, interiørlys og skiltlys er nå 12V. Stemmer det at det er pærer inne i pilene forresten? Hvis ja, noen som kan fortelle meg hvordan jeg kan "åpne" pilene manuelt, er det bare å dra dem opp eller ødelegger jeg noe da? Og må jeg bytte pæra i speedometeret (antar at det er en der også)?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Haugan
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #21 på: mai 02, 2008, 21:25:41 pm » |
|
Gratulerer med nok en bil, Espen.
Det med å bruke pilene kort tid av gangen fungerer ikke. Jeg har jo piler på min bil, men kan ikke kontrollere hvor lang tid det tar å komme gjennom et kryss eller å skifte felt. En har gjerne nok å tenke på når en er ute og kjører gammal bil uansett, om en ikke skal være redd for å brenne opp pilene også.
Effektmotstanden for "konvertering" fra 6V til 12V skal bare kobles inn på pluss-ledningen som går til pilene. Denne motstanden blir VARM når pilene er på, så den må festes skikkelig i karosseriet, ellers er det motstanden som brenner opp. Ja, det er pærer inne i pilene, men disse skal du ikke skifte. Motstanden sørger nemlig for at det fremdeles er 6V som kommer til pilene.
Pæra i speedometeret må også skiftes. Du får tak i den fra baksiden. Slike pærer får du f.eks. hos Elfa, dersom du helst vil handle i Oslo.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #22 på: mai 02, 2008, 21:50:16 pm » |
|
Takk for rådene! Gjett om jeg har sikla på bilen din i vinter  Hver gang jeg har parkert brannbilen har jeg måttet ta en tur bort til bilene våre og sjekke at alt står bra til  Hvor på plussledningen/i bilen er det vanlig å montere motstanden egentlig?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
surfer56
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand
+4792817564
|
 |
« Svar #23 på: mai 02, 2008, 22:18:32 pm » |
|
Jeg har en øl og titter, utrolig bra Espen!  Skål. Motor ja, det jo hende noen har no stående å vognskjulet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #24 på: mai 02, 2008, 22:30:11 pm » |
|
Jeg ordna meg en 1300 AB-motor. Håvard hadde motor til salgs på Gjøvik og akkurat den dagen var brodern på møte der, så den kom raskt i hus  Den får duge en stund 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Haugan
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #25 på: mai 02, 2008, 22:33:36 pm » |
|
Takk for det :-) Selv sliter jeg litt med motivasjonen, og fikk ikke gjort noe av det jeg hadde tenkt å gjøre med bilen i vinter. Men, men. Det er vel aldri for sent å begynne.
Jeg vet ikke hvor det er vanlig å montere motstanden - selv kjører jeg jo 6V. Men om du har bare én motstand, og ikke to, så må den inn på ledningen som går fra sikringsboksen til "blinklyshendelen". Da hadde jeg nok satt den rett ved siden av sikringsboksen.
Husk også at alle varsellampene i speedometeret må byttes til 12V bortsett fra varsellampa for pilene. Denne må fremdeles være 6V.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #26 på: juni 16, 2008, 21:28:17 pm » |
|
Da bør bobla være på veien om et par dager  Nå har bilen tokrets-bremser, 1300S-kasse, 12V og 1600-motor. Motoren jeg kjøpte hadde sprekk i begge toppene og holdt like godt på olje som Exxon Valdez, så det endte med at jeg kjøpte en 1600-motor. AB-motoren blir en dobbelt lærepenge, både å sjekke motorer nøye før jeg kjøper og det blir en motor jeg skal ta fra hverandre, bytte pakninger på og lære motor med. Den andre motoren skulle ifølge selger være veldig bra og ha gått veldig lite, men det ble noen overraskelser der også. Men etter en skikkelig overhaling ser den ut til å gå som den skal *krysse fingre*. Har et lite dekk-dilemma foreløpig. Har bestilt felgene jeg skal ha, men det kan drøye en måned eller to før jeg får dem. Målet er 5,5" felger bak med 205/70-dekk og 4,5" foran, trolig med 155/80-dekk (eller kanskje 165/80, er litt usikker hvor høy den blir da). I mellomtiden derimot har jeg standardfelger med 155/80 bak og 145/65 foran... Det blir jo litt smått, men jeg håper det er kjørbart inntil de nye felgene kommer. Kunne ha kjøpt 205/70-dekka nå og byttet felger etterhvert, men den dekkdimensjonen bak passer kanskje ikke en standard-felg?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #27 på: juni 20, 2008, 20:45:29 pm » |
|
Har endelig fått bilen på veien! Blir nok endel mekking i helgen, for det er en fet liste over ting jeg må gjøre - dette er det jeg kommer på i farta. - slipe ned og lakke eksospotte
- borre dreneringshull i pottene
- Bytte returfjær på "gasserarmen"
- Justere bagasjeluka så den går i lås, evt bytte utløser-waier
- Steinharde dempere foran, ene sitter kanskje fast - bytte til gassdempere bak, håpe jeg har oljedempere der nå som jeg kan sette foran
- Justere sway away-forstillingen opp
- Høyre baklys funker bare nå og da
- Bytte reflektorer og innmat/pæreholdere på frontlyktene så jeg får 12V H4-pærer.
- Bytte laderele.
- 6 volt-motstanden til pilene gjør at den ene pila får så lite som 2v så de løser ikke ut. Har ikke peiling på løsningen på problemet, men jeg får vel finne frem multimeteret.
- Det skraper som bare fy i tromler (?) i svinger, trolig kingbolter som er gåen. Må bestilles og byttes
- Bilen er trolig senka et knepp eller to bak, den skal opp igjen, trenger mer klaring på pottene også
- lydisolere
- Legge inn tepper
- Trekke om seter
|
|
« Siste redigering: november 09, 2008, 13:09:31 pm av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #28 på: juni 20, 2008, 20:49:56 pm » |
|
Digg følelse å endelig ha bilen ute av bukkene og rullende ihvertfall. Her et bilde fra i kveld. Grenrør/Doublepack-pottene hadde forresten veldig dårlig "passform" hvis ikke det er noe feil med monteringen da. De var ganske skeive, sto mye lenger bakover på høyresiden enn venstresiden. Litt varming og bøying gjorde at de ser bedre ut nå, men de står overraskende lang nede. Så for meg at pottene ville ligge mer oppunder skjørtet bak også. Noen som har tips for å ordne det, så kom med det 
|
|
« Siste redigering: november 09, 2008, 13:10:32 pm av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Lasse
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #29 på: juni 20, 2008, 20:57:07 pm » |
|
så litt snodig ut den potta ja...hmm her ser du hvordan min står: 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|