Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« på: januar 14, 2012, 14:25:51 pm » |
|
Hei, har en vw 1303s fra 73 som jeg skal pusse opp nå! Har ribba den helt ned innvendig nå, og fant bare et hull nær clutchpedalen. men jeg har ikke lyst å legge på de samme stygge "mattene" i bilen igjen (de som er limet på, ikke gulvmattene) De er beige og flekkete. Er det noen plass de selger nye slike? evt går det an å lakere dem til svart? Taket mitt er også stygt, fordi det er lyst beige/hvitt, har lyst på svart tak også. Er det noe lurt å lakere det, eller vil ikke det vare? Tenkte når jeg først skal pusse opp bobla så lakerer jeg den innvendig også, ikke bare utvendig. Bobla ser ikke så aller værst ut egentlig, da den ble tecktylert under før den ble satt inn. Men noe overflaterust er det. Hva gjør dere når dere skal pusse den ned? Sandblåsing? Negerkuse på vinkelsliper? Takker for alle gode tips til oppussinga til bobla mi, skal prøve å få ut noen bilder senere ikveld. Også kanskje jeg legger ut et prosjekt også Mvh Lars
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tambur4
Seniormedlem
   
Innlegg: 367
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #1 på: januar 14, 2012, 15:08:27 pm » |
|
Deler får du blant annet kjøpet her: vwveterandeler.no www.unneberg-bil.nocip1.com Har god erfaring med alle 3!
|
|
|
Loggført
|
VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #3 på: januar 14, 2012, 18:49:49 pm » |
|
du har nok ikke sånn forstilling  les litt i tråden til putte el scardeep de prøver og få litt kjøre egenskaper osv... el http://www.germanlook.net/html/main.php
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #4 på: januar 15, 2012, 08:07:45 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: januar 15, 2012, 08:51:36 am » |
|
Gratulerer med bil!
Hullet ved clutchpedalen er i kanalen. Der inne skjuler det seg garantert langt mer rust, for kanaler ruster gjerne fra innsiden og ut. Sjekk grundig og nøye. Slettes ikke umulig å fikse, men kan være tidkrevende og må gjøres riktig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #6 på: januar 15, 2012, 09:59:25 am » |
|
Bra start. Lykke til
|
|
« Siste redigering: januar 16, 2012, 07:17:13 am av NOStalgia »
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #7 på: januar 15, 2012, 13:31:04 pm » |
|
Tror dere det går ann å bare sandblåse bobla i første omgang eller, så får vi fjerna lakken, og fått vekk rusta som er på den. (tenker både utvendig og innvendig) Eller blir overflaten for "ru" på utsiden, og jeg må pusse bil i 1000timer for å få den fin til å lakeres? :p Er vell ikke et så gærnt eksemplar av en 1303S dette? Har vært noen å sett på den, og de har sagt at de aldri har sett ei boble med så lite rust før hvertfall :p Edit: Hva er letteste måten å få ut motoren egentlig? Ta den ned? Prøvde å få av eksosen igår, men det var ikke barebare! Kommer jo ikke til alle boltene :/ Hva har han her gjort egentig?, kappa av hele bakenden, eller er den skrudd slik? La ikke merke til at jeg kunne ta av hele ræva igår for å si det sånn :p 
|
|
« Siste redigering: januar 15, 2012, 13:35:39 pm av Larsr »
|
Loggført
|
|
|
|
hk
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted: Nannestad
|
 |
« Svar #8 på: januar 15, 2012, 21:34:07 pm » |
|
Ja bakplate + deler av inneskjerm er skjært ut, letter ut/inn med motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
raaen
Supermedlem
    
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
 |
« Svar #10 på: januar 17, 2012, 16:29:27 pm » |
|
Lykke til. Du har ikke en 73 mod. Men en 74 mod.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #11 på: januar 29, 2012, 21:13:48 pm » |
|
Tok ut motoren idag! Gikk greit egentlig  Må skifte clutch som jeg vet om hvertfall.. Noen som vet "stor" clutch jeg skal ha? PÅ Unneberg bil så kan jeg velge mellom 160/180/200/210mm. Noen tips og triks ang clutchbytte  ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #12 på: januar 30, 2012, 01:21:34 am » |
|
Tok ut motoren idag! Gikk greit egentlig  Må skifte clutch som jeg vet om hvertfall.. Noen som vet "stor" clutch jeg skal ha? PÅ Unneberg bil så kan jeg velge mellom 160/180/200/210mm. Noen tips og triks ang clutchbytte  ? 200 mm. Kjøp den som passer "nyere bobler". Pass på at den du setter inn ligner brukbart på den du tok ut. Sentrer lamellplaten m.m.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #13 på: januar 31, 2012, 23:25:58 pm » |
|
okei!
eksosanlegget på bilen hadde jo selvsagt aldri vart tatt av før, så det måtte jeg rive av for å få det av :p Men trenger jeg egentlig de "varmepottene" som går fram til varmeaparatet? Eller kan jeg bare kjøpe eksosrør uten det der? Vil bolba bli for varm hvis ikkke jeg har de varmepottene (eller funker det ikke samme som vannkjølt at jo mer varmluft du kjører på varmeaparatet jo mer kjøler det motoren?)
Bobla skal uansett bare brukes på sommeren, og sist jeg sjekket måtte jeg kjøre med alle vinduer åpne for å ikke dø av varme :p
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #14 på: februar 01, 2012, 00:09:28 am » |
|
God varme er veldig greit å ha i bilen. Ikke alle sommerdager som er like varme her til lands. Lær deg eller å justere varmeapparatet - varmen lar seg tross alt justere ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #15 på: februar 01, 2012, 00:24:45 am » |
|
Blit bra dette til slutt :-)
Prosjekttråd er fint! Kan flytte denne tråden til Prosjektgarasjen om du vil?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #16 på: februar 01, 2012, 13:18:06 pm » |
|
Kjekk bil. Personlig synes jeg fargen er den fineste de har puttet på en 1303 ! Har masse deler i den fargen til 03 liggende. Dersom du ikke har tenkt å ta motor inn/ut konstant trenger du ikke lage til avtagbar bakplate! Håper den er så "rustfri" som du sier den ser ut til å være. 03 har en lei tendens til å ruste i krinkelkroker ved innerksjermer foran og bak, samt dempertårn. Min 03 -74 mod har minimalt med rust, men vet at jeg sikkert kommer til å finne overraskelser. Foreløpig (siste 2 år) har den kun vært til glede. Kun skiftet tennkabler og olje, ja + senket en masse da! Lykke til med bilen, og du vet hvor du finner hjelp, tips osv., VWnorge forumet.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #17 på: mars 17, 2012, 00:40:04 am » |
|
Går litt framover nå, selv om det har gått treigt i det siste. har nemmelig kjøpt meg en bmw e60 520D, så den får det meste av kjærligheten fra min side nå hvertfall :p Men tar meg en runde i garasjen for å skru litt boble når jeg gidder også. Karosseriet skal sendes til sandblåsing om ikke lenge (skal ut med ruter osv først da) 
|
|
« Siste redigering: mars 17, 2012, 00:45:27 am av Larsr »
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #18 på: juli 09, 2012, 21:52:16 pm » |
|
Skjedd litt siden sist her nå. Bobla har vært til sandblåsing, og det har kommet fram noe rust.   Hvor får jeg kjøpt disse platene?     Satte opp noen felger jeg har liggende  (De er til salgs btw: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35889862 )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #19 på: februar 08, 2014, 22:33:03 pm » |
|
Drar opp denne igjen. Har ikke gjort noe med bobla siden forrige innlegg desverre! Men har tenkt å bryne meg på dette nå. Noen som vet hvor jeg får kjøpt delene jeg trenger som er opprusta? Sjekk bilder over. Er også intr. i felger og senk om noen selger det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #20 på: februar 08, 2014, 23:33:05 pm » |
|
har noe nye karrosserideler til 1303 som du trenger for å fikse rusta di. har også mye annet til 1302 og 1303. ring meg på 99599148
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #21 på: februar 09, 2014, 23:01:54 pm » |
|
unneberg bil,har ellers alt du trenger
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #22 på: februar 19, 2014, 23:36:36 pm » |
|
Hvordan ser dere forresten at dette er en 74mod og ikke en 73mod som jeg trodde?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #23 på: februar 20, 2014, 00:56:36 am » |
|
Hvordan ser dere forresten at dette er en 74mod og ikke en 73mod som jeg trodde?
Fordi det er en 1303big som begynte i august 1973 altså en overgang til 74' modell. Du kan lese mer om det her: http://www.vvwklubb.no/Sider/VWT1%20Endring.html
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: februar 20, 2014, 02:29:31 am » |
|
Utover det ser man at du har 74 model forstilling, dvs. golf type (med justerbar camber).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #25 på: februar 21, 2014, 00:12:59 am » |
|
Skal begynne med litt innkjøp nå. i første omgang skjermer og støtdempere.
Passer skjermer og dempere på tidligere modeller på min 74 mod? isåfall fra hvilke årstall passer? Er det en fordel å kjøpe glassfiberskjermer med en gang eller er gode gamle blekkskjermer det beste? Får man godkjent bredda skjermer på BT uten noe ekstra dokumentasjon?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #26 på: februar 21, 2014, 02:51:31 am » |
|
støtdempara framme passar ikkje frå tidligare modellar. bak er lik på alle med IRS.
ang skjermar, skal du ha orginal bredde, bruk dei som stod på bilen,eller få tak i nokon andre orginale. nye skjermar er skrot samanlikna med solide orginale. skal du ha breidare skjermar legger du dei orginale på hyllo og får tak i nokon glassfibergreier i rett bredde eller evt "stålbreddar" eit sett med org.skjermar,som forsovidt er veldig mykje arbeid og kun for spesielt intriserte:) godkjenning og dokumentasjon har ingenting med skjermane og gjera, men med dekkdimensjonen du skal ha. reknar med du skal ha nokon feitare hjul sidan du tenker bredding, og når du får godkjent dei hjula, må du ha breidare skjermar og då får du endra fysiske mål på bilen i vognkortet.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Larsr
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Averøy
|
 |
« Svar #27 på: februar 21, 2014, 07:49:39 am » |
|
støtdempara framme passar ikkje frå tidligare modellar. bak er lik på alle med IRS.
ang skjermar, skal du ha orginal bredde, bruk dei som stod på bilen,eller få tak i nokon andre orginale. nye skjermar er skrot samanlikna med solide orginale. skal du ha breidare skjermar legger du dei orginale på hyllo og får tak i nokon glassfibergreier i rett bredde eller evt "stålbreddar" eit sett med org.skjermar,som forsovidt er veldig mykje arbeid og kun for spesielt intriserte:) godkjenning og dokumentasjon har ingenting med skjermane og gjera, men med dekkdimensjonen du skal ha. reknar med du skal ha nokon feitare hjul sidan du tenker bredding, og når du får godkjent dei hjula, må du ha breidare skjermar og då får du endra fysiske mål på bilen i vognkortet.
Takker for svar! Nå vet ikke jeg hva IRS står for da men... Orginalskjermene ble sandblåst, men desverre var de for tynne, så de bøyde seg noe jævlig. passer ikke på bilen lengre 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #28 på: februar 21, 2014, 10:54:49 am » |
|
Du har en bra utgangspunkt for å bygge noe veldig tøft. Stå på og ikke hast! Jeg foreslår at du bruker internett litt aktivt for å bli kjent med bobla. Alt du kjenner ikke til (f.eks IRS) kan du søke opp og få svar ganske kjapt på hva det ene eller det andre betyr, gjør og hvordan ting fungerer. Du lærer ganske mye og veldig fort.
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #29 på: februar 21, 2014, 11:15:12 am » |
|
IRS = Independent Rear Suspension. Det betyr at du ikke har stive akslinger bak på bilen. Kan lese mer om det f. eks her: http://www.vw-resource.com/rear_suspension.html#irs. Dette gir mye bedre kjøreegenskaper på bilen, f eks ved at hjulene ikke heller innover (negativ camber vinkel) når de presses oppover, eller når du senker bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|