Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« på: januar 29, 2012, 16:59:45 pm » |
|
Noen enkle måter å få litt mer trøkk i en orginal 1300AB motor på? Den har org. eksos og org forgasser. Jeg ønsker ikke å dele blokken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #1 på: januar 29, 2012, 17:22:04 pm » |
|
Turbo, cheapostyle 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #2 på: januar 29, 2012, 18:20:36 pm » |
|
Tenkte mer om 1600 eller 1641 passer rett på?(om det e kun skru av og skru på)kan jeg bruke de samme støtstengerosv.? 34 gasser? eksos? evt.osv? hvor mye hk kan en få med dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #3 på: januar 30, 2012, 00:06:09 am » |
|
Jeg har også en AB som jeg sysler med tanken om å oppgradere til 1600. Det gir bare 6 hk mer, men den vil bli merkbart mer seigdradd. 1300DP er ganske OK, men den tåler bakker og passasjerer dårlig. Kunne selvsagt trimmet mens jeg var i gang, men ønsker ikke å åpne "that can of worms". Liker å pusle med det originale.
Jeg har forstått det slik at det som skal til er: * 1600 sylindre/stempler * 1600-topper (1300-toppene kan brukes, men da må de maskineres ut. Sylindrene ikke går inn i toppen. Ventilene er mindre også) * 1600 innsug * 34 PICT-3 forgasser
Kommer også til å bytte til en 1303-gearkasse, siden de krever mindre turtall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #4 på: januar 30, 2012, 20:45:12 pm » |
|
Siden du har det oppe, og ønsker litt mer hk, bør du "høvle" toppene litt også, så du får høyere kompresjon. Krever maskinbearbeiding, og litt beregning på hvor mye du bør ta. På en gatemotor er vel 8-8.5 i komp ganske fint, mot originalt ca 7.
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2012, 22:05:51 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: januar 30, 2012, 21:02:12 pm » |
|
Sveins Autohaus kan jo høvla toppane dine til ganske OK pris isofall
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #6 på: januar 31, 2012, 13:06:12 pm » |
|
Har stående en AD 1600 motor, hvor mye kan enregne med å få kun ved bytte av kam + eksos?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Splitboy
|
 |
« Svar #7 på: januar 31, 2012, 14:00:11 pm » |
|
Denne kan kanskje være interessant lesing: http://vw2you.com/blogg/motor/bolt-on-trimming-av-1300-1600-vw-motor min favorittbok på temaet er "how to hot rod vw engines" av Bill Fisher. Koster ikke mange kronene og forklarer deg alt du har spurt om her - og hvorfor det er sånn =)
|
|
« Siste redigering: januar 31, 2012, 14:06:12 pm av Splitboy »
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: januar 31, 2012, 15:02:15 pm » |
|
Finn et turbodisel vrak og kjør på turbo. Definitivt most bang for the buck. Lås originalfordeler på 24 grader, standard komp og kam fungerer fint. Så øker du fra 44 til 80 hk på et blunk.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|