mai 06, 2025, 03:23:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mer guff i 1300AB motor  (Lest 1664 ganger)
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« på: januar 29, 2012, 16:59:45 pm »

Noen enkle måter å få litt mer trøkk i en orginal 1300AB motor på?
Den har org. eksos og org forgasser.
Jeg ønsker ikke å dele blokken.
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1 på: januar 29, 2012, 17:22:04 pm »

Turbo, cheapostyle Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #2 på: januar 29, 2012, 18:20:36 pm »

Tenkte mer om 1600 eller 1641 passer rett på?(om det e kun skru av og skru på)kan jeg bruke de samme støtstengerosv.?
34 gasser?
eksos?
evt.osv?
hvor mye hk kan en få med dette?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: januar 30, 2012, 00:06:09 am »

Jeg har også en AB som jeg sysler med tanken om å oppgradere til 1600. Det gir bare 6 hk mer, men den vil bli merkbart mer seigdradd. 1300DP er ganske OK, men den tåler bakker og passasjerer dårlig. Kunne selvsagt trimmet mens jeg var i gang, men ønsker ikke å åpne "that can of worms". Liker å pusle med det originale.

Jeg har forstått det slik at det som skal til er:
* 1600 sylindre/stempler
* 1600-topper (1300-toppene kan brukes, men da må de maskineres ut. Sylindrene ikke går inn i toppen. Ventilene er mindre også)
* 1600 innsug
* 34 PICT-3 forgasser

Kommer også til å bytte til en 1303-gearkasse, siden de krever mindre turtall.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: januar 30, 2012, 20:45:12 pm »

Siden du har det oppe, og ønsker litt mer hk, bør du "høvle" toppene litt også, så du får høyere kompresjon. Krever maskinbearbeiding, og litt beregning på hvor mye du bør ta. På en gatemotor er vel 8-8.5 i komp ganske fint, mot originalt ca 7.
« Siste redigering: januar 30, 2012, 22:05:51 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: januar 30, 2012, 21:02:12 pm »

Sveins Autohaus kan jo høvla toppane dine til ganske OK pris isofall
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Leif
Seniormedlem
****
Innlegg: 426
Bosted: Askoy


Vis profil

« Svar #6 på: januar 31, 2012, 13:06:12 pm »

Har stående en AD 1600 motor, hvor mye kan enregne med å få kun ved bytte av kam + eksos?
Loggført
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 31, 2012, 14:00:11 pm »

Denne kan kanskje være interessant lesing:
http://vw2you.com/blogg/motor/bolt-on-trimming-av-1300-1600-vw-motor
min favorittbok på temaet er "how to hot rod vw engines" av Bill Fisher. Koster ikke mange kronene og forklarer deg alt du har spurt om her - og hvorfor det er sånn =)

« Siste redigering: januar 31, 2012, 14:06:12 pm av Splitboy » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: januar 31, 2012, 15:02:15 pm »

Finn et turbodisel vrak og kjør på turbo. Definitivt most bang for the buck.
Lås originalfordeler på 24 grader, standard komp og kam fungerer fint.
Så øker du fra 44 til 80 hk på et blunk.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!