|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #91 på: mars 31, 2012, 20:59:34 pm » |
|
De platene fungerer veldig greit  Veldig enkle å legge med varmepistol 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #92 på: april 01, 2012, 00:09:14 am » |
|
de blir ikke for tunge? ser de skriver at platene har stor egenvekt? må jo tenke litt på vekta og, hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #93 på: april 01, 2012, 00:35:42 am » |
|
har kjøpt meg 5,5" orginalfelger. så skal jeg ha puppeforma kapsler til 4 bolts felger, hvilke dekk bør jeg ha? innpress på ET25 skal også lakkere felgen, hva vil se kulest ut? fargen lik bilen eller røde felger, kapsler og hvit kant på gummien?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #94 på: april 04, 2012, 20:20:22 pm » |
|
Noen som hadde lyst å hjelpe meg med tips? Brukte hammerlakk og malte frenre kant av gulv der hovedsylinder er, fynka bra! eller ble et deler til over 16.000, så har litt å gjøre fremover, begynner snart å monteret nye bremser, men fikk bare et rørsett til en 1302, noen som vet om dette passer eller er det vanskelig å få til?  er i tyskland nå, noen som vet om boble/vw dele butikker her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #95 på: april 04, 2012, 20:40:35 pm » |
|
Hvor i Tyskland er du?
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #96 på: april 05, 2012, 00:10:17 am » |
|
til under baksetet: fjern alt av hår og drit, rust pusser du reint og evt sveiser om da er hol, og so kan du jo mala heile greia med arcanol frå jotun. dette er bedre enn hammarlakk pga att hammarlakk vert steinhardt, og på ein bil av tynnplate vil da vera ein viss fleksing i platene og du vil på sikt oppleva att hammarlakken sprekker og rust utviklar seg bak.. arcanol er mykje seigare og fleksibel har du kjøpt deler til 16tusen so bør du ha ein heil del å gjera på ja!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #97 på: april 08, 2012, 14:45:08 pm » |
|
er arcanolen seig når den har tørket? kan isolasjonsplater legges rett på før det har tørket da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #98 på: april 08, 2012, 14:49:15 pm » |
|
 2012-04-08 14.34.48.jpg (100.45 KB. 640x480 - vist 311 ganger.) malte her med hammerlakk for å se hvordan det var. håper det blir bra
 2012-04-08 14.37.11.jpg (98.51 KB. 640x480 - vist 348 ganger.) her kan dere se at det har vært en skade i bilen(Høyre side), er dette noe jeg MÅ skifte eller klarer jeg meg uten? kan jo være noe skeivheter her og der.
 2012-04-08 14.39.25.jpg (96.86 KB. 640x480 - vist 309 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #99 på: april 14, 2012, 22:15:02 pm » |
|
har tenkt litt på fargevalg nå. tenker på pearl white hovedfarge og en slags mørk gråfarge som en sidefarge. samme mørk gråfarge på felgene. hvordan høres dette ut? blir noe slikt:
 Uten navn.jpg (27.13 KB. 783x386 - vist 244 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #100 på: april 15, 2012, 00:03:52 am » |
|
Hørres ut til og bli en bra fargekombo det 
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #101 på: april 20, 2012, 21:50:46 pm » |
|
på lørdag er planen å begynne på montering av nye bremser  noen tips?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #102 på: april 22, 2012, 18:28:05 pm » |
|
da var det komt på helt nye bremserør, hovedsylinder, bremsesylinder bak, bremsesko osv men oppdaget når jeg skulle begynne på skivene at jeg hadde fått feil hjullager! lagrene så helt like ut men da jeg målte indre diameter på det innerste lageret var det ca 2mm for stort. så det stoppet opp litt der. men får gang på å ringe han jeg kjøpte dem av å sendt de tilbake. en annen ting var å stramme til mutteren utpå trommelen, noen som har et triks der? fikk ikke strammet den nok til at splinten fikk plass i hullet. håndbrekket holdt ikke nok igjen. evt montere ferdig bremser fremme å sette den ned på hjula for så å stramme til?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #103 på: april 23, 2012, 08:53:31 am » |
|
Goe greier dette her! :-) var det grei skuring og legge opp alt av bremser og rør? Skal til og gjøre dette selv snart ser du ;-)
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #104 på: april 23, 2012, 09:45:53 am » |
|
en annen ting var å stramme til mutteren utpå trommelen, noen som har et triks der?
Det med å stramme mutteren har jeg sett et triks der du tar en f.eks. vinkelprofil i stål og borer to hull slik at to bolter av hjul festing kan skrus igjennom. Fest profilstål stag slik at ene enden ligger/peker mot bakken og du får en slags arm som bremser trommel nor du strammer inn mutteren. Håper jeg husker det riktig og at det var forståelig 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #105 på: april 23, 2012, 14:20:38 pm » |
|
Legger en slags tegning for lettere visualisering  
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #106 på: april 23, 2012, 22:23:05 pm » |
|
det var jo egentlig ganske enkelt ja skal se hva jeg får til å lage men skal mutteren strammes helt fast? vil ikke trommelen sitte fast da eller? hadde en liten diskusjon om dette på jobb ser du.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #108 på: april 26, 2012, 15:24:25 pm » |
|
På tirsdag skulle jeg gjøre ferdig bremsene, Fremme: her fikk vi montert skiver, helt nye kalippere og bremseslangene koblet til sylinderen. der var det bare ytterkoppen som ikke ville på pga låsebolten er litt for "stor" hvilken type bolt skal det være der egentlig? Bak: men jeg så det lå en del olje bak med bakakslingen. oljen hadde komt ut fra akslingen, gjennom lageret og ut i trommelen. det luktet og virket som girolje. jeg åpnet opp for å se nærmere, men da jeg tok av trommelfeste(4bolter) rant det mye olje ut, pakningen bak trommelfeste var morken og ødelagt. men hva skjer? kjøpte nye lagre bak, i den nye pakningen lå det et lager, ytterpakning og to forskjellige simmerringer. men kunne ikke finne de gamle simmerringene, hvor ligger disse? så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? skal det være olje i akslingen for en slags smørning? evt hvor kan jeg tette at det renner ut? er jo IKKE bra å ha olje i trommelen, det ødelegger jo bremseskoene på sikt. må jeg av med hele akslingen? fikk av ytre delen av lageret + kulene ved hjelp av vinkelsliper og hammermakt  men indre del sitter igjen på akslingen som dere kan se på bildene. hjelp hjelp! legger ved noen bilder så det blir lettere å forstå, men her trenger jeg sårt tips og hjelp.
 2012-04-24 21.27.53.jpg (98.42 KB. 640x480 - vist 265 ganger.)
 2012-04-24 21.16.30.jpg (98.91 KB. 640x480 - vist 263 ganger.) her ser dere indre delen av lageret sitter igjen.
 2012-04-24 21.27.17.jpg (101.71 KB. 640x480 - vist 270 ganger.)
 2012-04-24 21.27.05.jpg (97.04 KB. 640x480 - vist 250 ganger.) her er deler av lageret som jeg fikk ut.
 2012-04-24 21.16.44.jpg (92.23 KB. 640x480 - vist 265 ganger.)
 2012-04-24 21.27.45.jpg (99.11 KB. 640x480 - vist 298 ganger.) her er resultatet fremme, men ytterkoppen mangler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #109 på: april 26, 2012, 16:37:50 pm » |
|
fikk høre fra Beetlebug at det skulle være olje i akslingen. og vis jeg monterte det riktig ville det ikke lekke ut i trommelen. men hva er det som gjør at det lekker? kun den ytre pakningen? tips til hvordan å få ut den delen av lageret som sitter igjen inni der? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #110 på: april 26, 2012, 20:48:06 pm » |
|
ingen som vil kommentere?  please?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #111 på: april 27, 2012, 02:17:31 am » |
|
eit godt tips er jo att om du hadde hatt ein verkstadmanual so hadde du ikkje trengt å spurd om da:) sjå her: http://store.oldvws.com/PartDiaImages/bug_Rear_Axle2.png øverst der so ser du korleis ting sitter. ja da er olja i akslingane, den kjem frå girkassa og skal smørja lagera. for at da ikkje skal renna ut iolja under arbeid må du jekka opp akslingen sopass att den er over vater, altso den må vera mindre enn 180graders vinkel.. vist du skjønner og for meg so ser da ut som du har fått ut lageret, er ikkje noko meir enn da du har tatt bilde av. ellers har du ei hylsa på akslingen. bak der finn du eine o-ringen. den store o-ringen skal vera rundt mot simringshuset. og simringen er den som held oljo vekke frå bremsane. so den må du byta. bank ut dan gamle og bruk den til å pressa inn den nye i ei skrustikka. du må finna ei fjøl eller noko til å begynna med, og so treng du noko anna so du får simringen heilt på plass. hugs skjevo før simringen. tips til lagerfjerning. snitt deg to solide spor på kvar sida av ytterringen og plasser ein to arma ters på akslingen, med ei tvinga over tersarmane. so skrur du ut lageret. evt bruk skrujern,spitt og litt slit. EVT lagerutrekkar frå biltema:) eller lag ein utrekkar sjølv
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #112 på: april 27, 2012, 06:22:52 am » |
|
takk, men nå har mesteparten av olja ronna ut. prøvde å jekke den opp men hele bilen følgte med. hvor fyller jeg på olje igjen? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #113 på: april 27, 2012, 08:08:57 am » |
|
Du fyller inn i girkassa, tipper jeg  Og når du jekker opp så jekker du bare akslinger, ikke girkassa eller bil - det er litt viktig  Jeg har erfaring bare med IRS men tipper at akslingene burde du kunne løfte med hånd opp slik at de peker litt oppover. Bli ferdig med hele jobben og etterfyll olja da!
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #114 på: april 27, 2012, 11:21:04 am » |
|
ja du må berre jekka opp rett på akslingen til den er over vater. men oljo bør du uansett byta, so du kunne berre ha tappa av kasso. oljo fyller du på ein plugg rett inn i sido på girkasso
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #115 på: april 27, 2012, 12:02:29 pm » |
|
Okei, bilen står nå på 4 bokker, og når jeg prøver å løfte under akslingen følger bare hele bilen med :S kansje noe stiv fjærgang? noe som kan gjøres med det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #116 på: april 27, 2012, 12:19:43 pm » |
|
Du fyller ikke på olje før du har montert begge akslene/tromlene igjen. Ingen vits å forsøke å heve akselen.
Tips: kjøp en bok/manual som Tistlo skriver over her. Da slipper du å bruke så mye tid på å spørre på nett, tid som du kan bruke på å skru istedenfor.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #117 på: april 27, 2012, 14:41:05 pm » |
|
ja, tenkte å kjøpe det  men hvor får jeg kjøpt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Engedal vw67
Seniormedlem
   
Innlegg: 390
Bosted: Sirevåg
|
 |
« Svar #119 på: april 27, 2012, 19:07:38 pm » |
|
takk, off, engelsk.... jaja  ikkje min sterke side men..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|