mai 04, 2025, 17:40:24 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Bore opp sylindere i dreibenk?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Bore opp sylindere i dreibenk? (Lest 3303 ganger)
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
Bore opp sylindere i dreibenk?
«
på:
februar 24, 2012, 01:29:46 am »
Noen som ha erfaring med dette? Ikke brukt dreibenk noe særlig før men er klar for å misshandle litt deler får å lære. Tips om hva og hvordan taes imot med takknemelighet.
Loggført
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Jee
Supermedlem
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #1 på:
februar 24, 2012, 02:43:43 am »
Vanskelig å spenne opp, Men klarer du den kneika er det bare å sette igang. Men hvor mye du skal ta før honing kommer helt ann på hvor fint du klarer å dreie.
Det går nok noen forsøk før du får det til
Loggført
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #2 på:
februar 24, 2012, 09:00:18 am »
Vanskelig å få spennt opp sylinderen så den er 100% i senter mener du? Ser den.. Tenkte å lage til en jigg som jeg kan sette opp i dreibenken så det blir lettere å bytte til neste sylinder.
Er det noe spesielt skjærestål som egner seg bedre enn annet eller er det tut å kjør?
Loggført
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
tmatre
Supermedlem
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #3 på:
februar 24, 2012, 11:47:53 am »
Hei
Jeg har også sett litt etter dette på nett osv...
Dette er vel det eneste jeg har funnet som har vært relevant tror jeg
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=136246
Loggført
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Jee
Supermedlem
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #4 på:
februar 24, 2012, 16:42:24 pm »
Problemet er å få spent den opp rund. Og samtidig få dreid hele lengden.
Karbide tupper til støpegods er normal handelsvare. Men man klarer det vel med HSS hjemmeslip også om man har det i fingrene.
Loggført
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #5 på:
februar 24, 2012, 17:00:11 pm »
Takk for linken! Får prøve å lage til en jig som muliggjør å dreie i hele lengden da. Kanskje jeg lager en liten prosjekt tråd med hvordan resultater blir eller om det blir total fiasko
har noen gamle 1200 sylinder som jeg skal teste på.
Takk for svar!
Loggført
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #6 på:
februar 25, 2012, 10:12:10 am »
Er som Erik også sier litt viktig at sylinderen holdes rund. Derfor den bør spennes fast i stressplater med det momentet som den skal skrues fast med på motoren.
Første bilde her viser også en variant av stressplater.
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1040.0
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
Sv: Bore opp sylindere i dreibenk?
«
Svar #7 på:
februar 25, 2012, 12:47:12 pm »
Veit ihvertfall om folk som har fått ovale sylindere, etter å ha prøvd i dreibenk.
Loggført
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...