mai 04, 2025, 21:22:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bore opp sylindere i dreibenk?  (Lest 3304 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« på: februar 24, 2012, 01:29:46 am »

Noen som ha erfaring med dette? Ikke brukt dreibenk noe særlig før men er klar for å misshandle litt deler får å lære. Tips om hva og hvordan taes imot med takknemelighet.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 24, 2012, 02:43:43 am »

Vanskelig å spenne opp, Men klarer du den kneika er det bare å sette igang. Men hvor mye du skal ta før honing kommer helt ann på hvor fint du klarer å dreie.

Det går nok noen forsøk før du får det til  Osteaktig
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #2 på: februar 24, 2012, 09:00:18 am »

Vanskelig å få spennt opp sylinderen så den er 100% i senter mener du? Ser den.. Tenkte å lage til en jigg som jeg kan sette opp i dreibenken så det blir lettere å bytte til neste sylinder.
Er det noe spesielt skjærestål som egner seg bedre enn annet eller er det tut å kjør?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: februar 24, 2012, 11:47:53 am »

Hei

Jeg har også sett litt etter dette på nett osv...
Dette er vel det eneste jeg har funnet som har vært relevant tror jeg
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=136246

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 24, 2012, 16:42:24 pm »

Problemet er å få spent den opp rund. Og samtidig få dreid hele lengden.

Karbide tupper til støpegods er normal handelsvare. Men man klarer det vel med HSS hjemmeslip også om man har det i fingrene.
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #5 på: februar 24, 2012, 17:00:11 pm »

Takk for linken! Får prøve å lage til en jig som muliggjør å dreie i hele lengden da. Kanskje jeg lager en liten prosjekt tråd med hvordan resultater blir eller om det blir total fiasko Glad har noen gamle 1200 sylinder som jeg skal teste på.

Takk for svar!
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: februar 25, 2012, 10:12:10 am »

Er som Erik også sier litt viktig at sylinderen holdes rund. Derfor den bør spennes fast i stressplater med det momentet som den skal skrues fast med på motoren.
Første bilde her viser også en variant av stressplater.
http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1040.0
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 25, 2012, 12:47:12 pm »

Veit ihvertfall om folk som har fått ovale sylindere, etter å ha prøvd i dreibenk.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!