roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« på: februar 26, 2012, 21:58:49 pm » |
|
Min motor i roadster ble så varm i sommer at lakken på motorluka boblet opp..
selve kjølesystemet ser ut til å være i orden, ikke noe rusk i viftehuset.
Hvordan monterer man ekstern oljekjøler? vill ikke ha stygge rør i motorrom, kan dette gjøres på baksiden av motor?
hva trenger jeg å kjøpe for å få til dette?
eventuelt andre tips for å få ned tempen på motor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: februar 26, 2012, 22:13:08 pm » |
|
har den mye tenning da?
jeg fikk bra varme med 50+ grader fortenning :p
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #2 på: februar 26, 2012, 22:25:32 pm » |
|
usikker på tenning. hvordan sjekker jeg det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: februar 26, 2012, 22:45:20 pm » |
|
stroboskop
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #4 på: februar 26, 2012, 22:58:38 pm » |
|
Får den nok luft inn i kaldsonen i motorommet? Pakning er OK rundt kjøleblekk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: februar 26, 2012, 23:06:57 pm » |
|
er da av typen heilt tett motorlokk og ingen lufting so seier da jo seg sjølv. luftkjølt motor da er snakk om:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #6 på: februar 26, 2012, 23:53:58 pm » |
|
pakkning ok rundt blekk,,
motorluke er det ingen pakkning på så den er ikke fullstendig tett,, men er ikke noe tilrettelagt rundt den for at luft skal komme inn,, heller ikke noe ekstra enn orginalt inni motorrom.
Har kunne tenkt meg en ekstern kjøler bak motor med el vifte med termostat.
Er det mulig å koble seg på i området rundt den orginale kjøleren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: februar 27, 2012, 00:01:15 am » |
|
fullt mulig å laga til ekstra oljekjølar, men sylindarane er jo ganske avhengige av å få kald luftstrøm rundt seg for å leda vekk varmen, olja tar jo ikkje all varmen vekk derifrå. eg ville heller vurdert å fått laga til noko lufting inn til motorromet så den får inn kald luft. du skal kunna ta på oljepinnen når motoren er god og varm og viftehuset skal vera lunkent. da hjelper ofta og opna opp motorlokket litt i nedre kant. så nokon luftehol eller grill der hadde jo funka fint
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #8 på: februar 27, 2012, 00:28:10 am » |
|
kommer inn litt luft under lokket,, men på grunn av det kosmetiske kan det ikke bli noe hull eller grill der. noen annen måte å få inn luft på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: februar 27, 2012, 01:46:12 am » |
|
heller ein oppegåande motor enn oppegåande kosmetikk  korleis er skiltet plassert? om da står på motorlokket og i tilleg er av typen med bokstavane på topp og tala under so går da an å shimsa ut skiltet litt og laga fleire hol bakom, som ikkje visar bakifrå, og som gjer god lufting inn.alternativt er jo sidescoop og slangar inn bak brannveggen, men da er jo større inngrep igjen då
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #10 på: februar 27, 2012, 01:55:04 am » |
|
Termostaten i orden ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #11 på: februar 27, 2012, 12:27:28 pm » |
|
Du skjerer vekk høyre del av det forreste dekslet på motoren rett over starterbolten og ut til høyre.Da suger den kalld luft inn.Eller tykk ventilasjonsrør/slange gjennom torpedoveggen og ut i siden foran bakhjula.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: februar 27, 2012, 13:20:54 pm » |
|
Se hvordan jeg har løst det på www.turboroadster.no -der får jeg problem med å få motoren opp i driftstemperatur... Selv med turbo..  Direktelink til selve kjølinga.. http://www.turboroadster.no/documents/cooling.htmlDer fant jeg 8 mulige forbedringer for kjøling, og gjennomførte alle.  Ikke tenk på at det vil se stygt ut. En roadster er en stygg bil. Men jeg liker dem 
|
|
« Siste redigering: februar 27, 2012, 13:27:34 pm av Formula Vee 8ball »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #13 på: mars 04, 2012, 17:16:31 pm » |
|
Skal sjekke tenning. Bilen er ferdig karoserimessi å blir ingen endringer der. Får litt luft rundt luke. Skiltet henger i nerkant av karoseriet. Noen som har montert ekstra vifte bak viftehuset eller lignende? Kanskje lift VIA varmekanalen er løsningen? Har ikke noe varme fra motor og inn i bilen Så rørene der er ledige.
Kan noen fortelle meg hvordan man monterer en oljekjøler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #14 på: mars 04, 2012, 17:27:30 pm » |
|
Du skjerer vekk høyre del av det forreste dekslet på motoren rett over starterbolten og ut til høyre.Da suger den kalld luft inn.Eller tykk ventilasjonsrør/slange gjennom torpedoveggen og ut i siden foran bakhjula.
Dette var "vanlig" for å forbedre tilgangen av luft! Er dette gjort på denne bilen?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #15 på: mars 04, 2012, 17:43:31 pm » |
|
Nei. Skjønner ikke helt dette med fremste deksel. Tenker du på viftehuset? Bilder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #16 på: mars 04, 2012, 18:58:55 pm » |
|
Nei. Skjønner ikke helt dette med fremste deksel. Tenker du på viftehuset? Bilder?
Tetteblekket - som sitter på motoren (nedenfor torpedoveggen) Dette kan kappes to - på midten - da kommer det lettere luft inn i motorommet. Her et dårlig bilde av dette blekket. Svært viktig at det også er tett (intakt gummipakning) for varm luft fra eksosanlegget. Dvs på motsatt side av det avbildede blekket..Under bakluka
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #17 på: mars 04, 2012, 20:24:27 pm » |
|
Skummelt. Har ikke dette dekslet. Har kun viftehus, dekslnene som er synlige over sylindre, bakerste deksel med inntakt pakninger. Og de små dekslene rundt reimhjul.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #18 på: mars 04, 2012, 21:11:19 pm » |
|
Har motoren virket greit før i denne bilen uten å gå varm? Og hva slags motor er det? Tenker på om det kan ha blitt litt morkne gummier på innsugsrøret og dermed magrere blanding med tiden. Det vil også gi mer varme. Bilder hjelper oss alltid 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #19 på: mars 04, 2012, 23:04:49 pm » |
|
Motoren er en 1700 dobbelporta. Motoren går bare nye deler. Har vært ganske varm siden starten men sist sommer gikk den virkelig helt varm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #20 på: mars 04, 2012, 23:11:22 pm » |
|
Kan du ta bilde av bilen bakfra? Og inni motor rom?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #21 på: mars 05, 2012, 00:16:04 am » |
|
Gummipakningene rundt tennpluggene er der også?
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #22 på: mars 05, 2012, 00:53:48 am » |
|
Har bilder. Hvordan får jeg lagt de ut her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #23 på: mars 05, 2012, 01:01:16 am » |
|
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12661.0.htmlHvis du ikke får det til mail meg bildene på mailen min. Se PM
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #24 på: mars 09, 2012, 03:13:39 am » |
|
Bilder av bilen. Motorombilder finnes ikke pt
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #25 på: mars 09, 2012, 09:18:18 am » |
|
Smett av motorluka, og kjør en tur uten. om den ikke blir varm da vet du problemet..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #26 på: mars 09, 2012, 09:49:00 am » |
|
Var ikke store hulla for å ta inn luft der nei..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1110
Bosted: moss
stæsj hore og hard barket senkepøbel
|
 |
« Svar #27 på: mars 09, 2012, 13:33:23 pm » |
|
men vis du mangler dekslet foran viftehuset ( kommer jo luft inn der) og tenning som er helt sykt så. så ville jeg justert tenningen først, før jeg hadde kappet og herja. så se hva som skjer når det blir litt temp. og byttet olje vis den har vært sykt varm noe jeg ser for meg når lakken bobler på luka.
|
|
|
Loggført
|
 Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
|
|
|
roadstern
Juniormedlem
 
Innlegg: 56
Bosted: trondheim
|
 |
« Svar #28 på: mars 11, 2012, 13:28:29 pm » |
|
Tusen takk for mange Gode svar og hjelp. Fant bilder av motorrommet nå også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|