mai 04, 2025, 14:46:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan behandle/lakkere plata for ultimat rustbeskyttelse?  (Lest 4571 ganger)
laksen
Medlem

Vis profil

« på: mai 11, 2008, 18:06:45 pm »

Hei.

Plata er sandblåst og klar for behandlig/lakkering og jeg trenger gode tips!

Hvordan behandle plata på en måte som gir ultimat beskyttelse og en bra finish? Plata vil få et godt lag med tectyl under uansett, men gulvet innvendig bør ha en god finish.

Har streifa innom pulverlakkering av hele plata, men begynner å bli litt skeptisk da overflaten blir sprø og jeg er redd den kommer til å sprekke forholdsvis raskt. Men hva med vanlig 2k rustgrunning? Owatrol? Arcanol? Epoxygrunning?

På forhånd takk!
Loggført
Race-buggy
Supermedlem

boblekameratene

Vis profil
.
« Svar #1 på: mai 12, 2008, 08:28:21 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:00:14 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
laksen
Medlem

Vis profil

« Svar #2 på: mai 12, 2008, 14:45:03 pm »

Takker så mæget.

Flere innspill er velkomene!
Loggført
Vw1302s
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #3 på: mai 12, 2008, 22:46:39 pm »

Her er det nok mange meninger! Blunker

Det jeg gjorde etter at jeg sandblåste bunnplaten min var, 2 strøk med coroless rustkiller, så 2 lag med arcanol, for så å blande til 3 lag med 50/50 arcanol og owatrol. Det er strøkent enda, og ikke en flekk å se. Det sitter også veldig godt. Jeg har mista fastnøkler og annet diverse på gulvet og gruet med til å se hakket i lakken og metallet, men det sitter enda og ikke en sprekk å se.
Så jeg kan varmt anbefale det.
Glemte å si at jeg la på fiberforsterket understellsmasse fra biltema under! Et godt produkt syntes jeg.

Men som sagt så finnes det vel like mange meninger om dette emnet som det er medlemmer av forumet
Loggført
laksen
Medlem

Vis profil

« Svar #4 på: mai 13, 2008, 10:20:56 am »

Skal vi se. Prøver meg på følgende etter sandblåsing:
1. Ferrobet rustfjerner
2. 2 strøk owatrol
3. 2 strøk arcanol
4. 2 strøk bengalakk
5. Tectyl

Noen innsigelser?
Loggført
Race-buggy
Supermedlem

boblekameratene

Vis profil
.
« Svar #5 på: mai 13, 2008, 11:04:10 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:00:29 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
holmsen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: mai 13, 2008, 12:18:21 pm »

Ser ut som noen bare lakkerer under og Glad
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/440600.jpg
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
laksen
Medlem

Vis profil

« Svar #7 på: mai 13, 2008, 13:28:56 pm »

Da har du neppe et ønske om holdbarhet.

Jeg droppa ferrobetn ja. Nå er alt handlet inn.

Takk for tips Glad
Loggført
Dagfather
Medlem

Rock out with your cock out!

Vis profil
« Svar #8 på: mai 13, 2008, 21:02:13 pm »

Glemte å si at jeg la på fiberforsterket understellsmasse fra biltema under! Et godt produkt syntes jeg.

Kan man bruke dette i hjulbuene også etter at man har pusset de ned?
Har ikke umiddelbar tilgang på sandblåser utstyr og kjenner heller ingen som gjør dette for en rimelig penge..

Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
HaraldL
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #9 på: mai 13, 2008, 23:16:19 pm »

Understellsmasse er vanskelig å få av igjen. Den dagen massen begynner å sprekke opp, vil den samle skitt og fuktighet og fremskynne rusten. Uten at jeg vet hvorvidt Biltema sin understellsmasse er særlig dårligere enn alternativene, vil jeg poengtere at det ikke nødvendigvis er noen god løsning å spare en hundrings eller to på billig understellsmasse. Personlig ville jeg foretrukket et mer anerkjent produkt, enn om det kun gir meg bedre "feeling" for jobben jeg har nedlagt...mulig jeg blir en sucker for produktbygging i det tilfelle - men det får så være Glad Føler det er verdt "forsikringen" om at jobben ble bra.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
HaraldL
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #10 på: mai 13, 2008, 23:46:10 pm »

Kan man bruke dette i hjulbuene også etter at man har pusset de ned?
Har ikke umiddelbar tilgang på sandblåser utstyr og kjenner heller ingen som gjør dette for en rimelig penge..

Understellsmasse = stensprutbeskyttelse
Om du fjerner understellsmasse på en original bil, så vil du finne vanlig billakk og grunning under.
Har du rustangrep så bruker du f.eks. Würth "rustmelk" og deretter grunning (2k epoxy f.eks.) og lakk før understellsmassen.

I ditt tilfelle ville jeg pusset ned all overflaterust så godt som mulig, vasket over med tynner eller silikonfjerner.
Puss rusten ordentlig ned. Det er ingen sovepute at du har kjøpt litt rustmelk...den skal kun nøytralisere den siste lille delen du ikke klarer å fjerne.
Du har altså rustmelken på rustporene. Bland ut litt 2k epoxygrunning (f.eks. Hagmans fra Mekonomen) og mal hele overflaten med pensel, hvis ikke du vil bruke lakksprøyte.
Matt ned grunningen med 400-papir, vask med silikonfjerner, bland ut og mal på lakk.
Det er ingen katastrofe å male lakken på, da det er INNI en skjerm... hold deg unna sprayboks.
Sprayboks er ensbetydende med énkomponent lakk. Den er ikke like god som 2-komponent lakk (hvor du blander inn herder).
Følg alltid instruksjonene til produktet.
Til slutt har du på understellsmassen, hvilket beskytter lakken din mot stensprut, og i tillegg har en viss støydempende effekt.

Ps! Det er inneforstått at produktene får tilstrekkelige tørketid før neste påføres.
Pps! 2k epoxygrunning er ganske så tett, men ikke like tett som LAKK.
Om kyndige har noe å tilføye så skyt... Glad
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Dagfather
Medlem

Rock out with your cock out!

Vis profil
« Svar #11 på: mai 14, 2008, 07:55:45 am »

Takker for utfyllende svar! Glad

Om noen andre har noen gode råd, bare kom med de..
Loggført

Fresh i gamet og eier av 72-1300S
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!