Glemte å si at jeg la på fiberforsterket understellsmasse fra biltema under! Et godt produkt syntes jeg.
Kan man bruke dette i hjulbuene også etter at man har pusset de ned?
Har ikke umiddelbar tilgang på sandblåser utstyr og kjenner heller ingen som gjør dette for en rimelig penge..
Understellsmasse = stensprutbeskyttelse
Om du fjerner understellsmasse på en original bil, så vil du finne vanlig billakk og grunning under.
Har du rustangrep så bruker du f.eks. Würth "rustmelk" og deretter grunning (2k epoxy f.eks.) og lakk før understellsmassen.
I ditt tilfelle ville jeg pusset ned all overflaterust så godt som mulig, vasket over med tynner eller silikonfjerner.
Puss rusten ordentlig ned. Det er ingen sovepute at du har kjøpt litt rustmelk...den skal kun nøytralisere den siste lille delen du ikke klarer å fjerne.
Du har altså rustmelken på rustporene. Bland ut litt 2k epoxygrunning (f.eks. Hagmans fra Mekonomen) og mal hele overflaten med pensel, hvis ikke du vil bruke lakksprøyte.
Matt ned grunningen med 400-papir, vask med silikonfjerner, bland ut og mal på lakk.
Det er ingen katastrofe å male lakken på, da det er INNI en skjerm... hold deg unna sprayboks.
Sprayboks er ensbetydende med énkomponent lakk. Den er ikke like god som 2-komponent lakk (hvor du blander inn herder).
Følg alltid instruksjonene til produktet.
Til slutt har du på understellsmassen, hvilket beskytter lakken din mot stensprut, og i tillegg har en viss støydempende effekt.
Ps! Det er inneforstått at produktene får tilstrekkelige tørketid før neste påføres.
Pps! 2k epoxygrunning er ganske så tett, men ikke like tett som LAKK.
Om kyndige har noe å tilføye så skyt...