Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #60 på: januar 19, 2009, 20:45:17 pm » |
|
Dette er artig lesestoff.
Noen som har noe på 59' T1??
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #61 på: januar 19, 2009, 21:49:39 pm » |
|
Interessant spørsmål! Umiddelbart tenkte jeg - var det i det heletatt noen endringer det året.... Selvfølgelig en totalt idiotisk tanke fra min side.... SELVFØLGELIG var det NOE. Fant en sentral endring i 1959. Konstruksjonen av rammehodet ble endret for å bedre stabiliteten til bilen. Fant dessverre ikke noe dato eller ch.nr for endringen. Dette er artig lesestoff.
Noen som har noe på 59' T1??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #62 på: januar 19, 2009, 22:04:45 pm » |
|
Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 274
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #63 på: januar 19, 2009, 22:15:48 pm » |
|
-Det kom også nytt ratt i 1959 med hornknappen dypere inn i rattet. -Dørene kunne åpnes med trykknapp fra 6.8.59. -Ny polstret solskjerm fra 19.1.59
|
|
« Siste redigering: januar 19, 2009, 22:30:08 pm av Zwitter151 »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #64 på: januar 20, 2009, 00:01:53 am » |
|
Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.
Dette kom på 60 modellen, fra 6.8.59. Så hvis din er produsert høsten 58, er ikke dette med. Samme med ratt og dørlås.
|
|
« Siste redigering: januar 20, 2009, 00:03:47 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #65 på: januar 20, 2009, 00:11:40 am » |
|
-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59
aha, da var det rette solskjermene som fulgte med. Trodde det skulle være sånn i akrylplast
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #66 på: januar 20, 2009, 00:21:25 am » |
|
-Ny polstret solskjerm fra 19.1.59
aha, da var det rette solskjermene som fulgte med. Trodde det skulle være sånn i akrylplast Den skal nok være i akrylplast. Den polstrede kom 11.8.59 (60 mod) på bobla. Den 19.1.59 var det type 131 som fikk polstret solskjerm står det i boka, regner med at det er en trykkfeil og at de mener 141 (KG cab). Men nå skjærer vi litt ut, linken sier one year only.
|
|
« Siste redigering: januar 20, 2009, 00:27:31 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 274
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #67 på: januar 20, 2009, 00:32:21 am » |
|
Vanskelig å finne noe som bare var i 1959 ser det ut til da 
|
|
« Siste redigering: januar 20, 2009, 00:36:26 am av Zwitter151 »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #68 på: januar 20, 2009, 01:09:08 am » |
|
Vanskelig å finne noe som bare var i 1959 ser det ut til da  Bare små detaljer som kom i 59 på 60 modellen, 60 modellen fikk andre fester for styredemperen, de nye dørklinkene fikk en oppgradering, sikkert noen småforbedringer til, men,men.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #69 på: januar 20, 2009, 09:57:00 am » |
|
Fant noen flere; Forsillinga fikk nålelager, stabstag ble std foran, forbedret vifterem og kraftigere clutchfjær.
VolksWorld har noen sider om dette nå og da,vet jeg har bladet med 59 endringer. Farger blir ikke nevnt i noen av innleggene men de byttes jo ved div årsmod.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #70 på: januar 20, 2009, 14:50:37 pm » |
|
Dette begynner å ligne noe  En skikkelig forfriskende originaldiskusjon! Det varmer godt om et Sechs volt-hjerte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #71 på: januar 21, 2009, 22:03:42 pm » |
|
1960 T-1 har et one year only fremre girkassefeste. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #72 på: januar 22, 2009, 22:53:28 pm » |
|
68 var ikke den eneste som hadde fingergrepsuthuling til tanklokket. Dette kom igjenn senere på 70tallet.
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
fatzy
Seniormedlem
   
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund
(O\ ! /O)
|
 |
« Svar #73 på: januar 22, 2009, 23:44:13 pm » |
|
Hadde 67 "one year"felger også?
Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller Og flat kapsel '67 1500 har 4-hulls, skivebremser og 6V anlegg (med flate frontlys), one year only.
|
|
|
Loggført
|
Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #74 på: januar 23, 2009, 20:09:18 pm » |
|
Hadde 67 "one year"felger også?
Ja, hadde den ikke det? 5 bolt med huller Og flat kapsel Både ja og nei.67 kommer i 2 "utgaver" '67 1500 har 4-hulls, skivebremser og 6V anlegg (med flate frontlys), one year only.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #75 på: januar 23, 2009, 20:43:07 pm » |
|
61' T1 har vel en one year only vindusspulerbryter/pumpe.
Arrester meg om jeg tar feil
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #76 på: januar 23, 2009, 22:37:39 pm » |
|
61' T1 har vel en one year only vindusspulerbryter/pumpe.
Arrester meg om jeg tar feil
Ikke nødvendig å arrestere deg. Du har helt riktig!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #77 på: januar 24, 2009, 01:06:37 am » |
|
Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #78 på: januar 24, 2009, 13:20:27 pm » |
|
Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter? Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #79 på: januar 25, 2009, 21:07:29 pm » |
|
Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?
Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #80 på: januar 25, 2009, 21:11:56 pm » |
|
Det er vel også 61 modellen som har "bastard" motoren. Den nye blokka med de gamle typen varmepotter? Om noen skulle være i beita så har jeg en komplett.
Det er nok også utrolig riktig. Ved en opprydning i låven der fatters bil ble funnet så fant vi faktisk bilens orginale motor med matching number og alt. Og denne hadde som JHU sier de gamle pottene på en "ny" blokk med løs dynamofot. Så nå er planen å plukke ut den nyborra og 95% perfekte detaljerte motoren å bytte med denne. Syke mann!
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #81 på: januar 25, 2009, 21:23:59 pm » |
|
Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk Så det må pumpast manuelt?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #82 på: januar 26, 2009, 07:20:24 am » |
|
Jepp. Bare å pumpe for livet 
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #83 på: april 06, 2009, 18:54:06 pm » |
|
Denne tråden kan ikke dø ut igjen. Noen flere one year only detaljer må det være?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #84 på: april 06, 2009, 22:02:58 pm » |
|
Oktober 1952 - ut desember 1953: Eneste boble levert med kombinasjonen 25hk motor, (1131ccm) og forgasser med akselerasjonspumpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #85 på: april 06, 2009, 22:18:45 pm » |
|
Manifold levert bare deler av året i 1954 (129 501c). Denne forveksles gjerne med "cold climate" manifolden (129 501b). Starten av 1954:  Cold climate versjonen: 
|
|
« Siste redigering: april 06, 2009, 22:22:55 pm av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #86 på: april 06, 2009, 22:35:38 pm » |
|
Som vi også har lært på thesamba i det siste, hadde bobla i 1938 - som eneste år - 24 x 2 kjøleribber under bakrutene. Senere ble dette endret til 21 x 2 ribber.
|
|
« Siste redigering: april 07, 2009, 08:15:44 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #87 på: mars 01, 2011, 00:59:59 am » |
|
En real bump  Fargen på min 59' T1 er one year only, L14 Mognonet.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #88 på: mars 01, 2011, 01:28:40 am » |
|
I likhet med bobla har type 3 67 mod en del one year only deler. Dørene er one year only, det samme er vindussveiven.
i tillegg er 68 mod T3 høyre forskjerm one year only pga bensinlokk m/inv. åpning
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #89 på: mars 01, 2011, 08:42:56 am » |
|
Kva skiller den bryter/pumpa frå andre? når det vert sagt, så kan eg ikkje hugsa att eg har fått spylaren til å virka på 61en!?
Det sitter en liten gummibelg på baksiden av bryteren. Først så drar du bryteren ut for å starte viskerene. Når du drar videre på knotten og pumper så er meningen at det skal komme spylerveske på vinduet! Fatter har en NOS bryter av denne typen i sin 61 modell. Og jeg må vel kunne si at denne patenten ikke er spesielt fantastisk Her må jeg arrestere empigutten for villedende informasjon. Vindusspyleren virker som nevnt ved at knotten dras utover og gummibelgen fungerer som ei pumpe. For å skru på vindusviskerne skal knotten i inntrykt posisjon vris en kvart omdreining mot venstre, eller var det høyre.... husker ikke. brukes jo aldri.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
|