HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« på: mai 13, 2008, 21:29:49 pm » |
|
Bobla har endret seg mye og ofte siden den ble lansert, og mange av endringene fra årsmodell til årsmodell er kjente for mange. De fleste endringene forblir også noen år før de endres igjen. Har derfor lyst til å lage en oversikt over hvilke endringer som kun har eksistert det ene året, hvis dere forstår. Mulig en "stick" dette. Jeg kan ikke mange slike "one year only - detaljer" så her er det bare å fylle på. Noen få jeg kjenner til: ( Rett meg hvis jeg tar feil)
1954: Eneste år for oval med profilerte dører. 1958: Eneste år med dreneringsrør i motorrom. 1967: Eneste år med den type dører. 1967: Eneste år med 4*130 boltsirkel og liggende frontlykter (Denne er jeg meget usikker på)
Fyll på folkens!!
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mai 13, 2008, 23:13:32 pm » |
|
1967: Unik bakplate, motorlokk og skiltlysholder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #2 på: mai 13, 2008, 23:19:04 pm » |
|
Artig tema og vinkling....men hvert eneste år blir jo akkurat sånn om du bare fremstiller detaljene riktig...og om du skal bli detaljert nok så må du jo dele opp i måneder og ikke år, om du skjønner...
Man kan lett skrive det slik:
1953: Eneste år med Oval og askebeger uten håndtak og 3 posisjoner på interiørlyset 1954: Eneste år med Oval og håndtak på askebeger og hjertebaklys uten dreneringshull 1955: Eneste år med Oval og hjertebaklys med dreneringshull og luftfilter uten "strap"
...sånn kan du forstette og definere hvert eneste år med hundrevis av detaljer om du vil. Blir litt vanskelig å gjøre det enkelt.... det blir vanskelig å definere hvert år med en eneste detalj... men om du sa kombinasjonen av to detaljer, kunne du definere hvert eneste år
1960: Eneste år med hvite blinklys på framskjermene 1961: Eneste år med "tulipan-ratt" ("dypt" og med fine splines) og små baklys 1962: Eneste år med bensinmåler og stoff taktrekk 1963: Eneste år med "smal skiltnese" og hullete vinyltaktrekk 1964: Eneste år med bredt skiltlys og små vinduer
(Og - profilerte dører var vel med fra tidenes morgen og inn til midt i 55 .... og de dreneringsrørene du skriver om skjønner jeg ikke helt...)
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #3 på: mai 13, 2008, 23:23:17 pm » |
|
Rettelse: Nå forstår jeg hva du mener...beklager. Du vil liste opp den ene detaljen som varte akkurat bare ett eneste år, og ikke noe annet. Skjønner.
Opp til 1955 så ble i utgangspunktet ingen detaljer begrenset til hverken modellår eller kalenderår - selv om noen detaljer varte i en veldig begrenset tidsperiode. For eksempel Zwitter-modellen - Okt52-Mars53. Eller isjaslukene som gikk fra midten av 51 til midten av 52.. Det blir veldig vanskelig å finne detaljer som definerer en årsmodell siden dette var veldig flytende.
Det blir kanskje lettere utover mot slutten av 50-tallet da man ble mer konsekvent, men likevel - ting som bare eksisterte ett eneste modellår er ikke mye.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #4 på: mai 14, 2008, 00:13:01 am » |
|
1964: Motorlokk med "vrier" og bred skiltnese
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #5 på: mai 14, 2008, 07:03:04 am » |
|
Her er det plass til både onyear only enklet detalj og kombinasjoner. Det er rett som dere sier; at det er vel så mange one year only-kombinasjoner. Jeg gleder meg til fortsettelsen. 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
T2man
Supermedlem
    
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog
Termos er bra
|
 |
« Svar #6 på: mai 14, 2008, 07:47:30 am » |
|
Bobla har endret seg mye og ofte siden den ble lansert, og mange av endringene fra årsmodell til årsmodell er kjente for mange. De fleste endringene forblir også noen år før de endres igjen. Har derfor lyst til å lage en oversikt over hvilke endringer som kun har eksistert det ene året, hvis dere forstår. Mulig en "stick" dette. Jeg kan ikke mange slike "one year only - detaljer" så her er det bare å fylle på. Noen få jeg kjenner til: ( Rett meg hvis jeg tar feil)
1954: Eneste år for oval med profilerte dører. Rettelse: Var også på oval som kom i mars 53 og på 55 modellen (frem til aug. da 56 mod. kom). 1958: Eneste år med dreneringsrør i motorrom. 1967: Eneste år med den type dører. 1967: Eneste år med 4*130 boltsirkel og liggende frontlykter (Denne er jeg meget usikker på)
Fyll på folkens!!
|
|
|
Loggført
|
Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #7 på: mai 14, 2008, 09:09:53 am » |
|
1967 - unike innvendige dørhåndtak og bremseveskebeholder
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Superbeetle
Supermedlem
    
Innlegg: 513
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: mai 14, 2008, 10:30:28 am » |
|
1971 - 1302
Eneste året med lave seter og to lufteriller på motorluke.. Eneste året med hvit plast rundt ventilasjonen på insiden av bakruten..(iallefall den typen plast)
|
|
|
Loggført
|
´71 1302S ´12 Yamaha YZF-R6
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #9 på: mai 14, 2008, 10:37:04 am » |
|
1972 (samt andre år?) Spare kafer - uten pyntelist nedover panser, uten lufteriller mellom panser og frontrute, gamle smale fangere, gamle "ovale" baklys, men stående frontlykter. Se f.eks på prosjektet til thomas s før mods..(ser at han hadde liggende frontlykter på 1.bilde...) Det ble gjort mye rare komboer her, men vet bare om 72 modeller, ble de laget andre år også? Gennial tanke, spare boble.. Noen som har kilder her? linker?
|
|
« Siste redigering: mai 14, 2008, 10:39:07 am av haz »
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #10 på: mai 14, 2008, 11:52:26 am » |
|
Oktober 1952 - ut desember 1953: Unik bensinpumpe levert med 6mm gjenger. Samme design som tidligere år bortsett fra gjengene og VW-logoen på toppen av pumpa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #11 på: mai 14, 2008, 12:21:27 pm » |
|
1953: Eneste år med Oval og askebeger uten håndtak og 3 posisjoner på interiørlyset
Dette stemmer ikke helt.. 1. Oval levert i 53 hadde håndtak på askebegeret, men ikke kromring rundt askebegeret. Dette håndtaket er unikt fra mars 1953 - ut desember samme år. Januar 1954 kom et nytt håndtak som ser ganske likt ut. Oval levert i 53 samme år, hadde også et spesielt panserhåndtak i bronse. 2.Zwitteren okt 52 - mars 53, eller oval-dash-split som jeg liker å kalle den (...), hadde ikke askebegerhåndtak. Zwitteren hadde også et spesielt panserhåndtak levert i alu. 3. 65 er vel eneste årsmodell med stooooore vinduer kombinert med kingbolt forstilling?? 64-65 hadde heller ikke halv tutring, men bare trykkbar "bøyle".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #12 på: mai 14, 2008, 12:56:38 pm » |
|
Mange fine opplysninger her  Gleder meg til fortsettelsen!! Når det gjelder 1965 modell er det jo flere ting: Eneste med kingbolt og stort skiltlys.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: mai 14, 2008, 13:27:34 pm » |
|
Mange fine opplysninger her  Gleder meg til fortsettelsen!! Når det gjelder 1965 modell er det jo flere ting: Eneste med kingbolt og stort skiltlys. Nope, det har 64 modellen også...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #14 på: mai 14, 2008, 14:46:32 pm » |
|
Nå klusser jeg det til. Blir det bedre om jeg sier at 1964 mod er eneste modell med små vinduer og stort skiltlys. (Tar jeg feil her gir jeg opp og lar andre gjøre jobben! He he...)
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: mai 14, 2008, 15:01:21 pm » |
|
Det er ikke feil, men det er nevnt i post 3...  1965 Eneste året med firkantet trykk-knapp på dørhåndtaket og håndtak kledd i rustfritt?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #16 på: mai 14, 2008, 17:23:15 pm » |
|
12 v klistremerke i motor-rom var oxo kun et år, men husker ikke hvilket(kanskje noen som vet..)... tror det var 67 eller 68 mod.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #17 på: mai 14, 2008, 18:33:25 pm » |
|
1953: Eneste år med Oval og askebeger uten håndtak og 3 posisjoner på interiørlyset
Dette stemmer ikke helt.. 1. Oval levert i 53 hadde håndtak på askebegeret, men ikke kromring rundt askebegeret. Dette håndtaket er unikt fra mars 1953 - ut desember samme år. Januar 1954 kom et nytt håndtak som ser ganske likt ut. Oval levert i 53 samme år, hadde også et spesielt panserhåndtak i bronse. 2.Zwitteren okt 52 - mars 53, eller oval-dash-split som jeg liker å kalle den (...), hadde ikke askebegerhåndtak. Zwitteren hadde også et spesielt panserhåndtak levert i alu. 3. 65 er vel eneste årsmodell med stooooore vinduer kombinert med kingbolt forstilling?? 64-65 hadde heller ikke halv tutring, men bare trykkbar "bøyle". I LOVE IT! Vintage ruler!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #18 på: mai 14, 2008, 21:11:51 pm » |
|
67 hadde vel også litt spessielle knotter til lys og slikt, med slike innover bulker istede for lansgående riller (var det noen som forstod den?)
67 (us mod) stående lykter, horngriller og den gamle fangeren.
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #19 på: mai 14, 2008, 22:34:46 pm » |
|
Nydelig tråd! 
|
|
« Siste redigering: januar 17, 2009, 16:33:43 pm av Bj?rn »
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
anders.
Supermedlem
    
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
 |
« Svar #20 på: mai 14, 2008, 23:12:17 pm » |
|
67 panser , små hull til list så noe jeg er litt usikker på 1500cc luftfilter 67, det er jo masse med den 67 modellen men kommer ikke på no mer nå
|
|
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
    
Innlegg: 796
Bosted: Skien
Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #21 på: mai 14, 2008, 23:48:55 pm » |
|
1964: Motorlokk med "vrier" og bred skiltnese
Jeg har foresten et slikt lokk med komplett lykt og vrider (uten nøkkel) Rustfritt!! Send pm hvis det kan friste.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #22 på: mai 15, 2008, 00:01:17 am » |
|
Liker 61-modeller. Eneste året med klassiske ting som små baklys, bensinkran og stofftaktrekk kombinert med forbedringer som 34 hk, fullsynkronisert girkasse og styredemper. 1968 er eneste året med utsparring for åpning av utvendig bensinlokk (åpnes innenfra på 69 og nyere). 1966 er eneste året med lyse interiørdetaljer som dasknotter osv kombinert med sort ratt. 1967 har så mange unike detaljer at det krever en egen tråd..
Det er et hav av forskjeller hele veien, hadde vært artig og satt opp en mest mulig detaljert oversikt i kronologisk rekkefølge. Vet det er gjort mange ganger før, men de er alltid ufullstendige eller fulle av feil..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #23 på: mai 15, 2008, 08:57:57 am » |
|
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #24 på: mai 15, 2008, 09:03:21 am » |
|
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??
Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp 
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #25 på: mai 15, 2008, 09:15:43 am » |
|
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??
Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp  Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta. Det ble påtide med modellforandring rett og slett.. Vi snakker jo tross alt om ett år som er faretruende nært 60tallet 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #26 på: mai 15, 2008, 09:25:04 am » |
|
"Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."
Eller de to små rutene;
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #27 på: mai 15, 2008, 09:40:56 am » |
|
Øi! Ikke diss splittbobla. Den er hellig  "Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."
Eller de to små rutene;
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #28 på: mai 15, 2008, 10:24:39 am » |
|
Øi! Ikke diss splittbobla. Den er hellig  "Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta."
Eller de to små rutene;
Jeg er temmelig sikker på at det ble valgt delt rute siden bøyd glass var dyrt... splitt = nødløsning... Type 1 av gamletypen ble ikke fullendt før i August 63... på høyde med det beste fra utlandet!? All ære til dere som tar vare på de første forsøkene på å få det riktig...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #29 på: mai 15, 2008, 10:31:59 am » |
|
Correct me if i am wrong - er ikke 57 modellen eneste oval med friskluftsuttak 20 cm lengre bak ved pedalene, slik som nyere??
Selvsagt. Det er også den eneste ovalen de lyktes med. De gav seg mens de var på topp  Jeg tror heller det var pga at brukerundersøkelser viste at mange - gjennom flere år - klaget på den lille ruta. Det ble påtide med modellforandring rett og slett.. Vi snakker jo tross alt om ett år som er faretruende nært 60tallet  Jeg har et svensk motor-blad fra 1955 som jeg kjøpte på vänertreffet. Der er det 2 sider om hva bobleeierne synes om bilen sin. De fleste ønsket seg større bakrute ja. Samt større frontvindu og mer bagasjeplass. Det var mange som klaget på blindsonen. Ellers var de kjempefornøyde, og den luftkjølte motoren og den flotte og fleksible girkassa var vel det som fikk mest skryt. Artig med slike gamle artikler 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|