mai 05, 2025, 09:15:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremser - nå gir jeg snart opp. Problemet løst :)  (Lest 3232 ganger)
Ove A
Medlem

Vis profil

« på: juli 07, 2012, 21:25:40 pm »

Har fulgt alle kloke ord , lett i tråder ..... men er like lite klok  Flau

Anser meg selv for forholdsvis oppegående - men nå begynner jeg å lure .....

Saken er det at jeg hadde nye bånd og sylindere til fronten liggende , så jeg mente det var en god idè
å skifte på min -68 T1 - selv om de ikke var så veldig slitte .

Alt funket greit , tok litt skjevt når pedalen var på sin vandring inn , men når først båndene lå imot bremset den snorrett.

Hadde oppe og byttet sylindre og bånd , satte det sammen igjen , la ut båndene og luftet baut rundt.

Begynte som foreskrevet i store-kloke-bok og luftet hjul lengst ute i kretsene , og endte opp med v.f.

IKKE PEDAL ! Men pumpe jeg 4-5 ganger kom trykket , og det var stabilt - ikke synkende pedal .
Pedal blir sluppet opp , venter noen sekunder og på samme viset .

Ok tenker jeg , her har jeg dritt meg ut og kjørt hovedsylinder i bunn og ødelagt pakningene i stempel .

Ny hovedsylinder og tank kjøpes inn fra Unneberg , monteres og fylles opp med veske .

Trommelene åpnes og kvalitetssjekker jobben jeg gjorde , alt OK.

Forsiktige pump på pedalen m/alle luftenipler åpne slik at jeg får fylling av hovedsylinder , og fortsetter
slik til veske kommer ut av alle 4 niplene.

Stenger av alle bortsett fra h.b , og begynner lufteprosedyren igjen.
Ingen resirkulering av veske , her skal alt byttes ut .

Lufter ferdig , og nå snakker vi om at jeg har flushet igjennom 3-4 liter ny bremseveske tilsammen .....
Garantert luftfritt i systemet, alle bånd både forran og bak er lagt ut - samt lagt ut igjen etter å ha pumpet
trykk mange ganger .

Slangene er ikke gamle , og de "blåser" seg ikke opp heller .

MEN LIKE FORBANNET ER PEDALEN LIK SOM VED 1.GANGS OPPSTART.

Må bygge opp trykket med å pumpe 3-4 ganger , men da er trykket konstant ....

Kan den nye hovedsylinderen være defekt ved levering?

Og husk , det var ikke noe problem før jeg byttet bånd og sylindere.

HJELP !! Noen kloke ord for å hjelpe meg ut av dette ??
« Siste redigering: juli 09, 2012, 00:18:28 am av Ove A » Loggført
Einic
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juli 07, 2012, 21:32:10 pm »

Bremseband ligger for langt fra tromlene. Må legges inntil. Bremse litt og legg etter igjen.
Loggført
Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 07, 2012, 21:57:51 pm »

Mulig jeg missforstår deg..

"Forsiktige pump på pedalen m/alle luftenipler åpne slik at jeg får fylling av hovedsylinder , og fortsetter
slik til veske kommer ut av alle 4 niplene.

Stenger av alle bortsett fra h.b , og begynner lufteprosedyren igjen.
Ingen resirkulering av veske , her skal alt byttes ut ."

Men ut ifra det du beskriver her har du kun luftet høyre bakhjul..  Hæ

Loggført

Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #3 på: juli 07, 2012, 22:06:03 pm »

Kanskje klønete forklart av meg :
"Stenger av alle bortsett fra h.b , og begynner lufteprosedyren igjen."
Begynte h.b - fortsatte selvf rundt hele.
Altså : h.b - v.b - h.f - v.f .

Og alle bånd lagt ut på alle tromler , gjentatt etter å ha pumpet trykk til alle tromler .... og gjentatt igjen .
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juli 07, 2012, 22:16:18 pm »

Kanskje klønete forklart av meg :
"Stenger av alle bortsett fra h.b , og begynner lufteprosedyren igjen."
Begynte h.b - fortsatte selvf rundt hele.
Altså : h.b - v.b - h.f - v.f .

Og alle bånd lagt ut på alle tromler , gjentatt etter å ha pumpet trykk til alle tromler .... og gjentatt igjen .

og du holder på alene?
Loggført
nobrakes
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: juli 07, 2012, 22:48:14 pm »

er ikke for kort staget mellom pedalen og hovedsylinderen da ? ellers, så høres det ut som at bånda ikke ligger skikkelig uttil tromlene, er det på samme måten om du drar på brekket og pumper opp pedal, for så å vente litt å tråkke på pedalen igjen for å se om den synker like mye. regner med at du har slakka håndbrekkwaierene før du justerte bånda bak ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: juli 07, 2012, 23:31:23 pm »

Det bør være to stykker til å lufte bremser...en til å holde trykk på pedalen, å en til å åpne å stenge lufteskruen. -Lufteskruen skal stengest igjen FØR man pumper opp trykk igjen, ellers drar man inn ny luft igjen. alle andre jallamåter er tull. (serlig for nybegynnere) Man holder lufteskruene stengt og lufter en og en hjul, å begynner med den lengst fra mastersyl. 
-Dersom en ikke "justerer etter" bremsebåndene etter førstegangsbremsing ...kan det hende at noen bremseband ikke ennå har funnet sin plass i trommelen. Da vil bilen skeivbremse og en har heller ikke full pedal.
« Siste redigering: juli 07, 2012, 23:35:40 pm av ovalt » Loggført
Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #7 på: juli 08, 2012, 01:59:40 am »

Som sagt tidligere , bånd legges ut og etterjusteres , og underveis kontrollerer jeg også at båndene subber imot tromlene.

Luftinga gjøre på en og en nippel .

Men jeg bruker en 3m 4mm slange på nippel under lufting , og trykker med jevne bevegelser veske igjennom hele slangen.

Klare det å lekke litt luft inn i setet på nippelen , vil en se dette ved neste pumpetrykk i form av luftblærer som kommer ut .

Nå må jeg også legge til at dette med bremser ikke er helt fremmed for meg , holder på å bygge opp min 3. løpsbil.

Vi bygger bilene våre helt fra bunn av , starter med en motor og 2 aksler , og bygger ramme, karosseri, bur og alt det tekniske selv.

Og når det gjelder bremser , er dette klassen der vi har styrebrems enten med line-lockers eller som jeg gjør nå - bygger om en ABS der jeg bruker pumpa og trykkfallsventilene til å styre bremsene helt uavhengig av hverandre.

Så ja - har vært litt borti bremser før ....  Blunker

Da er det for jævli å sitte fast på en såpass enkel konstruksjon som T1 Osteaktig

Må legge til en opplysning - jeg kjenner tydelig på pedalen at der blir flødet ut veske til sylinderene , dvs de står tomme før pedal blir aktivert.
Og hadde det vært luft , burde ikke når jeg har bygget opp trykket pedalen være fjærende ?

Loggført
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #8 på: juli 08, 2012, 07:42:08 am »

Pedalen er fjerende når det ligger luftboble,r en eller annen plass i systemet. Pedalen er fast når alle boblene i alle rør å hjørner av bilen er ute- For å få br.vesken i systemet til å starte luftinga åpner jeg opp lufteskruen litt til det begymnner å bli antydning til veske. Grunnen til at jeg kommenterer disse detaljene er fordi du skrev at du hadde kjørt igjennom flere liter...
Du forstår tydeligvis det meste ang bremser, men du har fortsatt en lekkasje noen plass. Er bremsene tette...er også pedalen stabil.
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem

SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!

Vis profil
« Svar #9 på: juli 08, 2012, 08:53:27 am »

har du snudd justerings skruene riktig veg ?  inni det sportet bremse bånda står i justerings skruen er det ''skrå bunn'' hvis skruene står feil veg, får du luftet men ingen pedal uten å måtte pumpe noen ganger
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #10 på: juli 08, 2012, 10:26:04 am »

har du snudd justerings skruene riktig veg ?  inni det sportet bremse bånda står i justerings skruen er det ''skrå bunn'' hvis skruene står feil veg, får du luftet men ingen pedal uten å måtte pumpe noen ganger

Supert  Blunker Blunker tror også at det er en feil inni systemet en plass.
Loggført
Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #11 på: juli 08, 2012, 10:32:26 am »

Bremsene ER uten luft , det er sikkert . Ingen lekkasjer , ingen fjærende pedal .

Men muligens Unneberg har løsningen .
Det ble dessverre ikke observert godt nok når ting ble demontert , slik at jeg rakk ikke å se hvilken vei skråsporet skulle stå.
Jeg regnet med at den dypeste delen av sporet skulle peke utover og den høyeste delen inn - slik at sporet laget en ekspanderende kraft på båndet utover mot trommel .
Men det var kanskje feil vei det ?
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem

SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!

Vis profil
« Svar #12 på: juli 08, 2012, 10:59:21 am »

flata inni skruene skal steme overens med anleggs flata på bånda  Blunker
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #13 på: juli 08, 2012, 11:22:13 am »

Og det gjør de også , i mer eller mindre grad .
Båndene er ikke org.VW  , så 100% tilpasning her dem ikke ....
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #14 på: juli 08, 2012, 12:46:55 pm »

Og det gjør de også , i mer eller mindre grad .
Båndene er ikke org.VW  , så 100% tilpasning her dem ikke ....

Båndene skal egentlig legges ned i trommelen, og slipes til riktig form. Nye band er beregnet på nye tromler (og knapt nok det...).
50 år gamle tromler har som regel endel slitasje.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BERGER
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 08, 2012, 13:06:14 pm »

Når du skriver at du har justert ut bånda, har du da gjort det så langt det går? Eller bare til de subber? Det er viktig å justere de helt ut en gang, slik at de står dønn. Da er du sikker på at sylindrene er i bunnen. Så justerer du de litt tilbake slik at de subber.
Loggført

This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Gaffel
Supermedlem

That's what she said..

Vis profil
« Svar #16 på: juli 08, 2012, 15:43:07 pm »

Bånda er ikke lagt skikkelig til. Garantert.

Stramm banda så alle hjula er låst, så setter du deg i bilen å bremser hardt som faen. Gjenta prosedyren, og til slutt løsser du bånda så du hører de subber i tromlene.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
ovalt
Supermedlem

Vis profil

« Svar #17 på: juli 08, 2012, 15:55:53 pm »

Eg ville nok sjekket alle 8 justeringsskruene, slik U. B.mente, en gang til... skråkanten er så stor i disse at det utgjør stor forskjell dersom bare en står feil.Det er vel to i hver trommel på 68 modeller og?
« Siste redigering: juli 08, 2012, 16:06:11 pm av ovalt » Loggført
Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #18 på: juli 08, 2012, 23:37:24 pm »

Da har jeg lært noe i dag også  Glad

Først og fremst : kloke ord er til å høres på !
Deretter : luft i bremsesylinder trenger nødvendigvis IKKE å gi fjærende pedal .
Jeg fikk hjelp av guttungen , og vi prøvde oss fram endel .
Problemet ble lokalisert til v.f sylinder , og selv ikke metoden pumpe-trykk-holde-inne-slippe-opp-trykk-på-lufteskrue-stenge-den-igjen
klare å eliminere problemet mitt.
Men å ta av trommel og løsne indre skjold (3 bolter) , sette på trommel igjen og snu alt slik at luftenippel ble absolutte høyeste punkt ,
DA kom siste rest av luft ut og jeg fikk pedal igjen  Gliser
Gjentok dette også på h.f , og fikk ut litt der også .....

Så nå ble far fornøyd igjen , bobla maler som en katt og bremser ble som ... ja nye  Glad

Helt til jeg skulle prøve 2. tur ....... da røk selvf clutch-wire'n  Øyerulling

Men uansett , takker så mye for tips og hjelp  Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!