atufte
|
 |
« på: juli 27, 2012, 18:45:37 pm » |
|
Driver og monterer bremser på 55 panelen min, men har egentlig bare byttet bremsesko før så lurer på ett par ting. Hva skal jeg med disse, når jeg har brukt alle mulige åpninger på pumpene.
 24.JPG (101.54 KB. 640x480 - vist 163 ganger.) 1. Montering fra pumpe til pumpe 2. Uttak til bremseslange, skrues rett på pumpa
 23.JPG (131.12 KB. 640x480 - vist 173 ganger.) Det som gjenstår da er pumpe nr.2, der er det bare ett hull med gjenger, tilsvarende det som man kobler bremseslangen på, men man skal jo bare ha ett uttak, så må dette hulle tettes med ett eller annet, eller er det tett helt til noe skrues inn der..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #1 på: juli 27, 2012, 19:17:38 pm » |
|
Driver og monterer bremser på 55 panelen min, men har egentlig bare byttet bremsesko før så lurer på ett par ting.
Hva skal jeg med disse, når jeg har brukt alle mulige åpninger på pumpene.
[ Vedlegg ]
1. Montering fra pumpe til pumpe 2. Uttak til bremseslange, skrues rett på pumpa
[ Vedlegg ] Hei Alex, lufteniplene som du holder i handa sitter i det andre holet på utsida av bremseskjoldet. det skal vere to hol på "utsida" et for bremseveskeslangen og et for luftenippelen. Med to bremsesylinrar som på bussen din, vil eg tru at det skal vere slange inn på den ene...forbindelse til den siste sylinderen og så luftenippel der i det "siste holet" da.
Det som gjenstår da er pumpe nr.2, der er det bare ett hull med gjenger, tilsvarende det som man kobler bremseslangen på, men man skal jo bare ha ett uttak, så må dette hulle tettes med ett eller annet, eller er det tett helt til noe skrues inn der..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #2 på: juli 27, 2012, 20:23:31 pm » |
|
Takk Mikkel, men dette kan ikke stemme, se bilder... Her er den ene utgangen fra pumpe, med bremseslange montert:
 27.JPG (118.56 KB. 640x480 - vist 173 ganger.) Og her er den andre utgangen fra pumpe 2, her er det ikke plass noe som helst:
 28.JPG (114.83 KB. 640x480 - vist 206 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
smeen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #3 på: juli 27, 2012, 20:28:30 pm » |
|
Dette er vel fordi du har snudde spindler, Org skal vel slange være skrudd i toppen og luftingen i bunn, Har du sjekket om du kan snu/vri om bremseskjoldet så du får klaring.
ØS
|
|
|
Loggført
|
Øyvind Solberg Fjelly 1820 Spydeberg Tlf:95 46 40 21
Selv små ting tar tid......
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #4 på: juli 27, 2012, 20:32:26 pm » |
|
byttet om høyre og venstre bremseplate? lufte nippel bør være på topp...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #5 på: juli 27, 2012, 21:00:19 pm » |
|
Bytte om høyre og venstre en poengløst da de er helt like...  Eneste løsning jeg ser på dette, er og vri som man ser på bilde under, også lage to nye hull og tette igjen der hvor de gamle er, kan jo bruke to av hullene...på denne måten får jeg fin tilgang på begge utgangene/pumpene... Men jeg har aldri hørt at noen har måtte gjøre dette før, så vil gjerne ha bekreftet/avkreftet at dette er måten og gjøre det på...  På forhånd takk
 29.JPG (105.65 KB. 640x480 - vist 185 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #6 på: juli 28, 2012, 00:58:16 am » |
|
Ingen som kan svare på dette...? Trodde det var fler enn meg som har flippa spindler på bussen sin? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #7 på: juli 28, 2012, 07:49:20 am » |
|
Ingen som kan svare på dette...? Trodde det var fler enn meg som har flippa spindler på bussen sin?  Det er helt sikkert at bremseslangem skal inn i ene pumpa, (derefor må du vri bremseskjoldet pga spindlene som nå er montert) -Har tegning av dette i instuksjonsboka til splitten min. (av vanleg spindel) - (1) pumpe i baktrommelen, to pumper i framtrommelen m forbindelsesrør, bremseslangen inn i den ene pumpa og ut m luftenippel i den andre. På bildet slik du har montert ser ein jo at du ikke har fjernet den plastpluggen som sitt i holet m luftenippelgjenger. (dersom det hadde vore muligt å få luftet desse bremsene så ville den plastpluggen fort komme ut når du trødde på pedalen...) Vel, vel, du må iallefall snu på bremseskjpldet så mykje at luftepluggholet har klaring til toppen av spindelen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #8 på: juli 28, 2012, 09:09:14 am » |
|
her er bilder av bremseplater som har sitti på 58 splitt med flippa spinndler, dette er 64-67 bremser hvist jeg ikke tar feil.. men da kansje du klarer og finne ut av det 
 DSC_0380 (Custom).jpg (135.52 KB. 1100x619 - vist 193 ganger.)
 DSC_0378 (Custom) (2).jpg (114.12 KB. 1100x619 - vist 177 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #9 på: juli 28, 2012, 10:06:20 am » |
|
her er bilder av bremseplater som har sitti på 58 splitt med flippa spinndler, dette er 64-67 bremser hvist jeg ikke tar feil.. men da kansje du klarer og finne ut av det  [ Vedlegg ] [ Vedlegg ] Takk, men ser ikke dette helt vanlig ut, jeg ser ingen mods på dette oppsettet? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #10 på: juli 28, 2012, 16:47:27 pm » |
|
ser ut som platene mine ikke har de store hullene rett ovenfor hverandre slik som dine har....(bremseslange hull /luftenippel) eller??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #11 på: juli 28, 2012, 16:48:05 pm » |
|
du har ikke to høyre bremseskjold da? synes det jeg ... 
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #12 på: juli 28, 2012, 18:24:54 pm » |
|
Jeg vet nå hva som er problemet, og det er følgende...  Dette problemet oppstår fordi spindlene og skjoldene er fra 55', dette gjør at de har litt anderledes design enn "nyere" fra 59 og oppover, de er bl.a (spindlene) er breiere i toppen, som skaper dette problemet, de har også litt anderledes plassering på skjoldet... Men jeg vet at det mange med busser eldre enn 59' som har både flippa spindler og luftenippel, men klarer ikke og finne ut hvordan de har løst dette, har letet overalt på nett, sittet på thesamba og saumfart hver eneste tråd som har med dette tema og gjøre i mange timer uten og finne noe som helst, så om noen vet hvordan dette løses blir jeg MEGET glad...på forhånd takk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #13 på: juli 28, 2012, 18:25:58 pm » |
|
du har ikke to høyre bremseskjold da? synes det jeg ...  Nei, demonterte fra en komplett satt sammen forstilling selv, så dette er ikke mulig...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #14 på: juli 28, 2012, 19:20:36 pm » |
|
du skulle ikke brukt nyere bremseplater da?? ser av bildene du har tatt at hullet til lufte nippelen skulle ha vært litt til høyre som nyere bremseplater....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: juli 28, 2012, 20:17:12 pm » |
|
Du har et bilde av riktig montering av pumper og bremsebånd i først innlegg. Så nær som på en ting, det sitter på feil side av forstillingen. Stempelet som flytter på det fremre båndet skal sitte oppe, da henger bremsebåndet seg fast i trommelen og dytter mot justerings skruen nede, en form for bremse servo kan vi kalle den funksjonen. Derfor må du flytte plate og pumper over på andre siden, og da tror jeg resten av problemene forsvinner også. 
|
|
« Siste redigering: juli 28, 2012, 20:34:37 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #16 på: juli 28, 2012, 20:57:05 pm » |
|
Du har et bilde av riktig montering av pumper og bremsebånd i først innlegg. Så nær som på en ting, det sitter på feil side av forstillingen. Stempelet som flytter på det fremre båndet skal sitte oppe, da henger bremsebåndet seg fast i trommelen og dytter mot justerings skruen nede, en form for bremse servo kan vi kalle den funksjonen. Derfor må du flytte plate og pumper over på andre siden, og da tror jeg resten av problemene forsvinner også.  Tusen takk, føler meg EKSTREMT dum, men det er dette man lærer av, hehe...  En annen ting, når jeg fester bremserør/nippler til pumpene, er det bare og stramme til så blir det tett eller må jeg bruke pakning/kobberpasta i mellom...? Har som sagt overlatt akkurat bremser til verksted alltid, så dette kan jeg virkelig ikke, hehe... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: juli 28, 2012, 21:28:31 pm » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #18 på: juli 28, 2012, 21:33:39 pm » |
|
tja... det er jo h/V øvre og nedre pumper 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #19 på: juli 28, 2012, 21:45:47 pm » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
Hmm, dette skjønner jeg ikke, hva er grunnen til at jeg ikke kan ha bremseslange ut oppe, og nippel nede, som standard, er jo god plass? Prøver meg også på denne igjen: En annen ting, når jeg fester bremserør/nippler til pumpene, er det bare og stramme til så blir det tett eller må jeg bruke pakning/kobberpasta i mellom...? Har som sagt overlatt akkurat bremser til verksted alltid, så dette kan jeg virkelig ikke, hehe...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #20 på: juli 28, 2012, 21:51:47 pm » |
|
når du skal lufte bremsene finner du ut hvorfor det er lurt og ha lufte nipplen øverst, nipplen/bremserør skrus bare fast uten fett...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #21 på: juli 28, 2012, 22:00:46 pm » |
|
når du skal lufte bremsene finner du ut hvorfor det er lurt og ha lufte nipplen øverst, nipplen/bremserør skrus bare fast uten fett...
Takk, men dette betyr da at det er vanskeligere og lufte bremser på en original bil det da, eller? Er ikke noe stress for meg og ha luftenippel oppe, men når folk sier at du får dårligere bremser av og gjøre dette så blir jeg skeptisk, veteran vw bremser er jo ikke akkurat "top notch" i utgangpunktet, så vil gjerne ha det meste jeg kan få ut av de bremse jeg har... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #22 på: juli 28, 2012, 22:05:44 pm » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #23 på: juli 28, 2012, 22:09:57 pm » |
|
jeg byttet til skivebremser foran på splittbussen jeg hadde og ble skuffet i forhold til tromlene...(måtte tråkke mye hardere en trommlene) MEN skiver fader ikke så lett,,,, dreide og riktig justerte trommelbremser funker...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #24 på: juli 28, 2012, 22:41:48 pm » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda Slik?
 30.JPG (141.42 KB. 640x640 - vist 209 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #25 på: juli 28, 2012, 22:43:49 pm » |
|
jeg byttet til skivebremser foran på splittbussen jeg hadde og ble skuffet i forhold til tromlene...(måtte tråkke mye hardere en trommlene) MEN skiver fader ikke så lett,,,, dreide og riktig justerte trommelbremser funker...
Har nye pumper, nye bremsesko, og nydreide trommler, burde bli bra dette da.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #26 på: juli 29, 2012, 09:25:38 am » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda Slik? [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ] ser bra ut det der.. da gjenstår det bare og kante båndene litt...(file begynelsen og slutten på bånd skrått)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #27 på: juli 29, 2012, 09:41:07 am » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
Hmm, dette skjønner jeg ikke, hva er grunnen til at jeg ikke kan ha bremseslange ut oppe, og nippel nede, som standard, er jo god plass? Prøver meg også på denne igjen: En annen ting, når jeg fester bremserør/nippler til pumpene, er det bare og stramme til så blir det tett eller må jeg bruke pakning/kobberpasta i mellom...? Har som sagt overlatt akkurat bremser til verksted alltid, så dette kan jeg virkelig ikke, hehe... - Hei Alex, alle bremseslanger og luftenipler er laget med kon som tetter når en har skrudd til (normal-skrudd)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #28 på: juli 29, 2012, 09:54:01 am » |
|
Tja, nå viser det seg at jeg har ikke rett jeg heller, pga flippingen av spindelen må du montere plata og pumper opp ned når du har flytted den til andre siden av bilen.
Og vips vet vi at vi får dårligere bremser av å flippe spindler... Lærer noe hver dag...
du får vel ikke dårligere bremser ved å snu bremse skjoldet oppned det som er viktig her er jo att øvre sylinder ska skyve forrover og nedre skyver bakover, da vil rotasjonen trekke med seg bånda Hvis man kan montere pumpene normalt på et skjold som er opp ned, da skjønner jeg ikke vitsen med å sette skjoldet opp ned som wagenwest skriver på sidene sine. Pumpa har ikke utgang/inngangen sentrert over boltene.
|
|
« Siste redigering: juli 29, 2012, 10:04:11 am av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #29 på: juli 29, 2012, 10:45:27 am » |
|
ser bra ut det der.. da gjenstår det bare og kante båndene litt...(file begynelsen og slutten på bånd skrått) [/quote] Er gjort allerede fra produsenten...
 31.JPG (91.69 KB. 640x480 - vist 158 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|