Oljesystemet: hvordan virker det

<< < (3/4) > >>

Roy Grelland:
ja sånn jeg forstår det i alle fall,

det betyr at min eksterne sandwich-plate gjør samme nytten som den interne relief-valven, og reduserer trykket ved å kjøle ned olja (?)

Trenger jeg da den interne relief-valven?

Innser at det ikke er mange som har erfaring med Porsche-kjøling her, så dersom moderator ønsker det, kan vi gjerne skille denne diskusjonen ut som et eget tema.

JTWE:
Øker trykket ved å kjøle ned oljen blir vel resultatet.

Nei, jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell utover hvor godt/enkelt den gjør det, samt at man kanskje blir mer fri-stilt til å justere/modifisere etc.
En elektrisk styrt solenoide-ventil burde jo kunne lages, styrt av en temp-sensor så man blir kvitt trykk/temperatur koblingen, f.eks en bryter slik som styrer vifteinnslaget samt en ventil som gir god flow forbi/gjennom

Hot Owl:
Sitat fra: JTWE på mai 24, 2008, 23:14:51 pm

Interessant lesing: Dual relief oiling system. How it works

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293


Bump!
Denne tråden bør man lese til det sitter før man stiller seg til doms over original systemet.

Roy Grelland:
har lest den, og jeg stiller meg ikke til doms over noe, bare lurte på hvordan jeg best bør gjøre dette med porsche vifte....

Hot Owl:
Sitat fra: grelland på september 22, 2010, 10:36:16 am

har lest den, og jeg stiller meg ikke til doms over noe, bare lurte på hvordan jeg best bør gjøre dette med porsche vifte....


Veldig enkelt. Plugg igjen hullene til oljekjøler, plugg igjen "bleed" hullet under "termostat" stempelet (eller kjøp CSP's geniale bolt-on fitting) kast fjær og stempel.
Og så legger du opp fullflow med oljetermostat med påhengt celle oljekjøler hengende ved siden av girkassen. Til slutt kan du brodere med et stillbart stempel ved svinghjulenden for å stille trykket til det som passer deg.

Du kan se det i praksis i Sandefjord. Har hatt det slik siden 2003.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side