Porsche har ingen løsning for å holde på olje fra tanken. Over tid vil motoren fylles opp med olje.
Men jo mere slitt oljepumpa er jo fortere slipper den igjennom.
Oljepumpa "tetter" ganske bra så sikker derfor det ikke finnes noe ventil som lukker.
Har forsket en del på 911 motoren jeg har i 412'n.
Til tider har den stått i månedsvis uten å bli startet og da kommer det blå røyk.
Det er helt normalt etter veldig lang tid.
Men når bilen er i bruk ofte er ikke dette noe problem.
Jeg trodde det var noe feil, men både Rønning og Autotuning sier det er helt normalt
Det er anbefalt og la motoren gå et par minutter på tomgang etter lang tid med stillestans
Nå tåler 911 motoren å startes opp med motoren full av olje.
Er vel kanskje ikke like heldig på en VW motor.
På min brors rallycross motor i gamle dager monterte vi en kuleventil.
Dette var en anbefaling fra Kjell Aaen.
Jeg monterte en mikrobryter på kuleventilen som hindret at motor startet hvis man skulle glemme og åpne.
Ble et langt innlegg som kanskje også er litt offtopic
