Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« på: november 06, 2012, 14:17:38 pm » |
|
Blir bruksbil på sommer hvor det blir turer på treff rundt omkring å Danmark. Hva ville dere anbefale av 1835 el 1915? Ønsker noe som tåler kjøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: november 06, 2012, 14:35:30 pm » |
|
størrelsen betyr nok mindre. da som gjelder er om bygginga er gjort grundig eller ikkje OG sjølvsagt kvaliteten på delene
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: november 06, 2012, 14:58:00 pm » |
|
Det kommer veldig an på resten af innmaten også.  Men det koster dig det samme om det er en 1915 eller en 1835, så jeg ville gå for 1915 for å ha mulighet for ekstra muskler 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: november 06, 2012, 15:49:18 pm » |
|
92mm sylindere er ikke det aller beste å bruke på en motor som skal brukes daglig. Spesielt ikke om du skal ha ut litt effekt. Skriv litt om hva du ønsker, så er det lettere å gi ett bra svar! 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #4 på: november 06, 2012, 17:14:54 pm » |
|
ønsker en motor med litt ekstra kraft men samtidig som funker til daglig bruk og litt turer uten å måtte gå over motor regelmessig eller risikere at den skjærer seg langt hjemmefra. har en som kjører bilcross som kan oppbygging bra,og har en 1915 i sin bruksboble,men tar gjerne imot gode råd. å gjerne råd som ikke koster all verden,visstnok mange som bytter/styrker ting som er unødvendig,denne skal ikke brukes på drag race uansett. ønsker bare en pålitelig motor med litt ekstra. blir lav komp ihvertfall å rundt 80-90 hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: november 06, 2012, 17:30:57 pm » |
|
80-90hk så hadde jeg bygd en 1915 med org topper. Portet og fikset toppene, kjørt med 40IDF og ordentlig eksos.
250-260gr durasjon på 0,05" løft. 12-13mm løft på ventilen holder plenty.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #6 på: november 06, 2012, 17:36:35 pm » |
|
40 IDF? har både weber,dellorto fassere å velge i,noen forslag om hva som er best? har disse liggende vettu,så tenkte igrunn å bruke det jeg allerede har. mener det var 2 dobble 40 weber. har en 1600 AS og AD motor liggende som jeg tenkte bygge utifra,noen tips om hvilke av de som er best? enkelte snakker om at en av de er bedre enn den andre.? er det noe bildetråd/framgangsmåte inne her som jeg kan snoke litt på mens jeg bygger? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #7 på: november 06, 2012, 17:54:33 pm » |
|
helt fersk i dette jeg så dere er klar over det. så spør sikkert om mye dumt  har ikke skrudd/trimmet motorer siden moped tiden,men har heldigvis noen rundt meg som kan hjelpe,men greit å hvite litt eksakt hva jeg skal få tak i av deler osv før de hjelper meg  å kanskje jeg prøver meg selv på den andre motoren jeg har liggende  greit å ha noe å gjøre på vinteren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Volkswagen
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted: Maura
|
 |
« Svar #8 på: november 07, 2012, 11:45:16 am » |
|
Hvis du bor på Jessheim er det jo bare å stikke bort til Jee. Han kan gi den mange tips og råd 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
stjernelada
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Frekhaug
|
 |
« Svar #9 på: november 07, 2012, 12:15:43 pm » |
|
Hei ! Holder på å skal bygge noe helt tilsvarende. Jeg ringte til Unneberg Bil ( http://www.unneberg-bil.no/ ) Der var det utrolig mye god info og hjelp og hente. Anbefaler å ta en prat... Spennende å se hva dette blir til slutt :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #10 på: november 07, 2012, 12:47:59 pm » |
|
sendt han en mld  bare ålreit å høre flere forslag/ideer,å hvis fler sier det samme så føler jeg meg "tryggere".  å når jeg får hvite hva de fleste mener jeg burde gjøre så skal jeg undersøke nærmere steg for steg å hva jeg trenger/mangler av deler så er det bare å sette igang  satser på en 1915 trur jeg med lav komp,lite hk,rundt en 80 hk-100hk maks trur jeg. har original 1600 med 50 hk nå å det er jo igrunn helt greit,men føler jeg mangler litt. skal se om jeg lager en prosjekt tråd når jeg begynner,både av motor og "nye" 54 modellen jeg bytter til meg som skal gås over litt,lages rat av 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: november 07, 2012, 12:48:33 pm » |
|
Er vel ikke uvanlig å bruke bygge 1776 heller. En 1600 bygd på rette måten er jo også morsom...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #12 på: november 08, 2012, 16:48:33 pm » |
|
1776,1835 eller 1915 som er valgene. å har som sagt 2 dobble 40 weber liggende jeg tenkte bruke,men temmelig blank videre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #13 på: november 10, 2012, 22:04:48 pm » |
|
1776 har normalt sett de tykkeste sylinderveggene - det kan være en fordel for holdbarhet.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #14 på: november 10, 2012, 22:38:01 pm » |
|
1776,1835 eller 1915 som er valgene. å har som sagt 2 dobble 40 weber liggende jeg tenkte bruke,men temmelig blank videre.
Ta telefonen på mandag og ring mellem 9 og 16 på 33330606 eller send en mail på mail@unneberg-bil.no 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #15 på: november 11, 2012, 00:52:20 am » |
|
Mitt forslag.
1. 1915. Finnes jo en haug med gromme motorer der ute med 94 borring. 2. 1835. Tykkveggede 92 sylindere har vært tilgjengelig lenge. 3. 1776. Her er det "bare" 90.5 borring.
Gå for volum. Ikke stor prisforskjellen på disse settene.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: november 21, 2012, 17:30:00 pm » |
|
Min 1915 med 98,7 på hjula var meget bra. Ble kjørt "drag" med nesten daglig, god motor. Nå er den bygget om til turbo.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #17 på: november 22, 2012, 03:02:10 am » |
|
Takk for svar Hva er pris på 1915 sylindre,stempler? Hvordan gassere brukte du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rofferen
Supermedlem
    
Innlegg: 820
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: november 22, 2012, 23:27:10 pm » |
|
jeg handla mahle stempler av hot shop.1915.jeg kjører mini d topper 35.5.eksos innsug 40 ..44 idf gassere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #19 på: november 23, 2012, 01:04:08 am » |
|
Tenkte holde meg til 40 gassere,ikke alltid størst er best. Har en som kan å bygge til å hjelpe meg,men greit med gode råd 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #20 på: november 23, 2012, 02:33:54 am » |
|
1776 ccm, w100 kam, portede orginal topper med std ventiler, 2x40mm gassere er en sikker vinner om det er pålitelighet du er ute etter. Med std alu støtstenger og std fjærer drar en slik ca 6200 rpm før den flyter. Og hvis det er gjort riktig har du 100+ hk i mange år.
Jeg velger 90,5 borring fremfor 94 på en dailydriver pga mengden gods det blir igjen i blokka. De normale 92 satsene er crap og leveres ikke på en motor jeg setter sammen.
En slik havner rundt 35000,- fra meg, ferdig portet og bremset. Blokk, veiv, svinghjul, råder, topper blir gjenbrukt fra din donor. Resten nytt. Kjøleblikk monterer jeg ikke! Da dette er noe alle kan klare selv.
Om du ønsker større volum, bedre tenning eller eksos er det bare å legge til delekostnaden. Jobben blir den samme. Endring til 1915 kontra 1776 gir ingen kostnadsøkning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #21 på: november 23, 2012, 14:21:04 pm » |
|
Ok Blir å bygge selv med hjelp,greit å lære seg  Takk for gode råd 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|