mai 04, 2025, 11:39:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Girkasse til 2,0 liter motor  (Lest 2074 ganger)
Skjeberg
Nybegynner
*

Vis profil

« på: mai 27, 2008, 00:56:01 am »

Hei

Jeg har en 69mod boble med en lett trimmet 1600 maskin i. Jeg tror det står i orginal girkasse, men nå skal jeg etter planen bytte motor til en 2,0 liter.

Spørsmålet mitt er da; ossen girkasse burde jeg invistere i går at det skal stå i stil med toliteren?

Har hørt noe om at noen porsche-kasser passer, og noe om at 1303 kasser tåler mer. Vet ikke om det stemmer, men vet allikevel ikke hva jeg skal se etter.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 27, 2008, 01:01:10 am »

Holder sikkert med den originale, med mindre du trenger tilgang til hastigheter over de norske... En 1300S kasse gir deg litt mer fred og ro på motorvei, men du mister kanskje noen tideler ut av lyskryss med den høyere utvekslingen på girene.
Loggført
larrizz
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #2 på: mai 27, 2008, 21:53:31 pm »

Bra at det var flere en meg som lurer.
Skall også ha en 1976ccm( luftkjølt fra T25), som skall brukes til og kjøre på vei(fartsgrenser og litt over det)

Hvilke kasser bruker de som har WBX i boblene?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com

Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 28, 2008, 23:20:45 pm »

Dette temaet er nesten like omfattende som "hvordan skal jeg trimme motoren min?"... Det er ikke enkelt å gi noe entydig svar på dette, for det er nesten like mange parametre å ta med i regnestykket. Tvilende
Begynn med å finne ut hvor mye penger du vil bruke på girkasse.

Du kan kjøpe en brukt kasse her på forumet for noen hundrelapper - derfra kan du gå via diverse Porsche-kasser og ombygde originalkasser til racingkasser som koster like mye som en pent brukt familiebil.

Skal du ha Porsche-kasse kan du vite at du da må bygge om hjulopphenget bak til såkalt IRS "firleddet", med mindre bilen kom med automatgir (eller er importert fra USA). En "norsk" 69-modell har ikke dette, men svingaksel eller pendelaksel som det også kalles. Porsche-kasse er en omfattende og kostbar jobb om du må sette det bort (spesialistarbeid og ditto verktøy) og brukte girkasser koster masse penger, gjerne fra 5-20000+ alt etter hva du velger.

En original VW-kasse fra denne perioden er relativt solid, med mindre du har tenkt å rivstarte ut av alle lyskryss... det er det få girkasser som liker uansett. Skal du ha 1303 (eller 1302) kasse så må du likevel gå via IRS, og disse kassene er ikke noe sterkere enn den du allerede har.

Et alternativ er å få bygget om din egen kasse med andre drev, forsterkede sideplater, osv. Det finnes noen her på forumet som har ord på seg for å være dreven i dette (f.eks. "Karmann"?) men det koster nok noen kroner... En annen mulighet er å kjøpe en ferdig girkasse fra USA som er overhalt og tilpasset dine ønsker.

Hva DET er blir din neste oppgave - du må fortelle leverandøren hvilken bil og motor den skal jobbe sammen med, hvor høy hastighet den skal kunne takle, hvor "tettsteget" den skal være for å utnytte kraften i motoren, osv.

I ulike former racing brukes også busskasser ("091") fra T3-bussene som så modifiseres og forsterkes. Igjen er vi tilbake til IRS... Bruk søkefunksjonen og søk på "girkasse" så får du i det minste hentet ut litt om hva som har vært diskutert her på forumet før. Det er i alle fall en som omhandler Porsche 915-girkasse som er kombinert med en Subaru-boxer her inne - merk at denne ble satt inn i en 1302 som har IRS fra før. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2089.0.html
Gir deg kanskje et inntrykk av hva det går i? For alt jeg vet er du kanskje av "Turbo Haraune"s kaliber, da fikser du dette greit!
Litt mer her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4013.0.html
Lykke til! Glad
Loggført
Holmen
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 28, 2008, 23:29:31 pm »

Kan nevne at det kjøres bilcross med STD 1300 kasser sammen med 2.6 liters motorer på opp mot 200 hk.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
larrizz
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #5 på: mai 29, 2008, 00:20:51 am »

Jeg var ikke ute etter drevingen, men holder.
Vil ikke ha en bil som spiser kasse etter kasse.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!