Dette temaet er nesten like omfattende som "hvordan skal jeg trimme motoren min?"... Det er ikke enkelt å gi noe entydig svar på dette, for det er nesten like mange parametre å ta med i regnestykket.

Begynn med å finne ut
hvor mye penger du vil bruke på girkasse.
Du kan kjøpe en brukt kasse her på forumet for noen hundrelapper - derfra kan du gå via diverse Porsche-kasser og ombygde originalkasser til racingkasser som koster like mye som en pent brukt familiebil.
Skal du ha Porsche-kasse kan du vite at du da må bygge om hjulopphenget bak til såkalt IRS "firleddet", med mindre bilen kom med automatgir (eller er importert fra USA). En "norsk" 69-modell har ikke dette, men svingaksel eller pendelaksel som det også kalles. Porsche-kasse er en omfattende og kostbar jobb om du må sette det bort (spesialistarbeid og ditto verktøy) og brukte girkasser koster masse penger, gjerne fra 5-20000+ alt etter hva du velger.
En original VW-kasse fra denne perioden er relativt solid, med mindre du har tenkt å rivstarte ut av alle lyskryss... det er det få girkasser som liker uansett. Skal du ha 1303 (eller 1302) kasse så må du likevel gå via IRS, og disse kassene er ikke noe sterkere enn den du allerede har.
Et alternativ er å få bygget om din egen kasse med andre drev, forsterkede sideplater, osv. Det finnes noen her på forumet som har ord på seg for å være dreven i dette (f.eks. "Karmann"?) men det koster nok noen kroner... En annen mulighet er å kjøpe en ferdig girkasse fra USA som er overhalt og tilpasset dine ønsker.
Hva DET er blir din neste oppgave - du må fortelle leverandøren hvilken bil og motor den skal jobbe sammen med, hvor høy hastighet den skal kunne takle, hvor "tettsteget" den skal være for å utnytte kraften i motoren, osv.
I ulike former racing brukes også busskasser ("091") fra T3-bussene som så modifiseres og forsterkes. Igjen er vi tilbake til IRS... Bruk søkefunksjonen og søk på "girkasse" så får du i det minste hentet ut litt om hva som har vært diskutert her på forumet før. Det er i alle fall en som omhandler Porsche 915-girkasse som er kombinert med en Subaru-boxer her inne - merk at denne ble satt inn i en 1302 som har IRS fra før.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2089.0.htmlGir deg kanskje et inntrykk av hva det går i? For alt jeg vet er du kanskje av "Turbo Haraune"s kaliber, da fikser du dette greit!
Litt mer her
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4013.0.htmlLykke til!
