Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7580
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: desember 04, 2012, 00:23:59 am » |
|
Heisann
Jeg planlegger tørrsumpsmøring på oxy-boxeren, og har planer om å få laget en tank som passer i innerskjermen på ghian.
men det jeg lurer på er hvor mye olje må en slik tank romme? Jeg ser at CB sin rommer 12 quarts, som er omtrent det samme som 12 liter, men det er jo ikke vanlig å fylle en slik tank smekkfull av olje, men allikevel, hvor mye er "nok"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: desember 04, 2012, 21:04:54 pm » |
|
Bør man ikke legge seg på linjen: mest mulig olje og at oljen for lov til å roe seg før den suges ut igjen.?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7580
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: desember 04, 2012, 22:56:35 pm » |
|
joa, men som med all annen engineering så er det snakk om kompromisser, og jeg har ikke ubegrenset med plass der hvor jeg planlegger å ha tanken, så derfor lurer jeg på om det er en tommelfingelregel på størrelse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #4 på: desember 05, 2012, 00:33:25 am » |
|
På motorsykler med tørrsump, er det ikke mer olje enn tilsvarende motorer med våtsump. Så jeg tror ikke du vil trenge voldsomt mye mer enn 4-5 liter?. Kommer vel litt an på kapasiteten til oljepumpa også, og hvor fort olja returnerer.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #5 på: desember 05, 2012, 07:25:54 am » |
|
Hei Tror du kommer langt med 10-15 ltr V S motor Trøgstad skaffer og Anders Ringsatd hadde noen fine her om dagen med inlagt varme husker ikke hvor stor denne var Hvor skal den plaseres?
Mvh Kåre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7580
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: desember 05, 2012, 11:09:08 am » |
|
skal plassere den i innerskjermen på en Ghia. Altså inni motorrommet, men ut mot skjermen bak bakhjulet. Kan ta et bilde hvis det er uklart. 10-15 l er mye. Tenker på at ei vaskebøtte er 10l... Blir dyrt å skifte olje nå skjønner jeg... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #7 på: desember 05, 2012, 11:10:35 am » |
|
Er nok i den strl. orden tanken til Terje også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: desember 05, 2012, 11:15:44 am » |
|
Porsche brukte 8 liter tank på den gamle Carrera 4 - motoren fra 50-tallet. Den var jo bygd for racing.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #9 på: desember 05, 2012, 11:31:31 am » |
|
Jo mer olje.. desto lenger tid tar det å varme den opp, men fordelen er at oljen får "luftet" seg lenge før gjenbruk. En tom tank uten "baffler" (i mangel på ett godt norsk ord for det) trenger lenger tid på luftingen enn en med baffler. Jo høyere sylinderform desto mindre skvalp og luft i bunn ved uttak. Vanskelig å få plassert en god tank i innerskjerm uansett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #10 på: desember 05, 2012, 11:37:17 am » |
|
holder nok med 6-7 liter
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: desember 05, 2012, 12:19:25 pm » |
|
Man skal ikke fylle tanken mer enn halvfull eller trekvart full uansett... Oljen må ha tid og plass til å klistre seg til baffler og vegger for så å renne rolig ned langs noe til oljespeilet. Deretter avhenger dimensjoneringen hvor fort motoren din tar til seg olje på full pupp... for eventuelle tysklandsreiser. Det klarer vel du å regne ut? Når du vet den mengden så må du inn med sikkerhetsmargin for full pupp... men samtidig så skal det være plass igjen til å ha mesteparten i tanken for lunking på tomgang. Når du stenger av motoren fordeler oljen seg mellom sump og tank... derfor bør tanken plaseres lavt, men ikke lavere enn at kammen din står under olje når bilen står lengre perioder. Ellers må du til med ventiler og slikt... kanskje ikke like kult å huske på. Jeg ville ha satset på i hvertfall 10 liters tank, og så smal og høy som mulig. Fråga: Om du har dobbelt så mye olje og samme bruken(motoren), bytter du da etter samme intervall?
|
|
« Siste redigering: desember 06, 2012, 01:39:47 am av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #13 på: desember 05, 2012, 12:45:52 pm » |
|
Ok Erik bare see hva Porsche Bruker du,jeg har et par tanker fra de en fra Porsche 914/6 og en 911 og de tar ca 8liter på en 6 motor å ja dette er det en Formel på -Utregning på pågrunn skvalpe plater i den da og kopplingen også.er jo ca 25mm på Porsche. å ja de koster flesk bare til 914 kosta den 10lapper 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #14 på: desember 05, 2012, 13:27:03 pm » |
|
Du sier det selv... "Porsche" og 10000,- kroner sier sitt om tanken. Og kan ikke sammenlignes med noe man snekrer sammen selv uten kammer og baffler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7580
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #15 på: desember 06, 2012, 00:32:57 am » |
|
mye bra info her nå, og planen er å ha bafler (årets norske ord i 2013, nå som NAVing er oppbrukt) innvendig.
Et par funderinger: -det sies at man skal passe på at oljen får god til til å få ut alle luftbobler, og at man trenger mye volum for å få nok tid, men i en originalmotor så er det ikke bare lite olje, men også ei veiv som roter rundt i sumpa. Kan det være såååå viktig med disse luftboblene da?
-og så dette med stengeventil og oljenivå og lagring. Her har jeg vurdert å legge inn en ventil som styres av tenninga, slik at den stenger så snart motoren stopper (evt med et lite delay) men det meste elegante hadde jo vært å designe det slik at nivået stabiliseres på rett sted... Må tenke og måle litt her ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #16 på: desember 06, 2012, 00:39:26 am » |
|
Å få bort disse luftboblene er hele hensikten med tørrsump smøring. Om du tillater luft. Kan du like godt kjøre våtsump.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7580
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #17 på: desember 12, 2012, 23:16:22 pm » |
|
landet visst en slik, så da får vi ta det derfra:
 porsche sump.jpg (32.31 KB. 419x500 - vist 176 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|