mai 05, 2025, 20:22:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Størrelse tørrsumptank  (Lest 2933 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: desember 04, 2012, 00:23:59 am »

Heisann

Jeg planlegger tørrsumpsmøring på oxy-boxeren, og har planer om å få laget en tank som passer i innerskjermen på ghian.

men det jeg lurer på er hvor mye olje må en slik tank romme? Jeg ser at CB sin rommer 12 quarts, som er omtrent det samme som 12 liter, men det er jo ikke vanlig å fylle en slik tank smekkfull av olje, men allikevel, hvor mye er "nok"
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: desember 04, 2012, 20:56:44 pm »

spør hva slags olje folk bruker, får man 200 svar på et blunk, men hvor mye, da ble det stille gitt  Osteaktig
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 04, 2012, 21:04:54 pm »

Bør man ikke legge seg på linjen: mest mulig olje og at oljen for lov til å roe seg før den suges ut igjen.?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: desember 04, 2012, 22:56:35 pm »

joa, men som med all annen engineering så er det snakk om kompromisser, og jeg har ikke ubegrenset med plass der hvor jeg planlegger å ha tanken, så derfor lurer jeg på om det er en tommelfingelregel på størrelse.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2012, 00:33:25 am »

På motorsykler med tørrsump, er det ikke mer olje enn tilsvarende motorer med våtsump. Så jeg tror ikke du vil trenge voldsomt mye mer enn 4-5 liter?. Kommer vel litt an på kapasiteten til oljepumpa også, og hvor fort olja returnerer.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #5 på: desember 05, 2012, 07:25:54 am »

Hei
Tror du kommer langt med 10-15 ltr
V S motor Trøgstad skaffer og Anders Ringsatd hadde noen fine her om dagen med inlagt varme husker ikke hvor stor denne var
Hvor skal den plaseres?

Mvh Kåre
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: desember 05, 2012, 11:09:08 am »

skal plassere den i innerskjermen på en Ghia. Altså inni motorrommet, men ut mot skjermen bak bakhjulet. Kan ta et bilde hvis det er uklart.

10-15 l er mye. Tenker på at ei vaskebøtte er 10l... Blir dyrt å skifte olje nå skjønner jeg... Blunker
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #7 på: desember 05, 2012, 11:10:35 am »

Er nok i den strl. orden tanken til Terje også.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: desember 05, 2012, 11:15:44 am »

Porsche brukte 8 liter tank på den gamle Carrera 4 - motoren fra 50-tallet. Den var jo bygd for racing.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 05, 2012, 11:31:31 am »

Jo mer olje.. desto lenger tid tar det å varme den opp, men fordelen er at oljen får "luftet" seg lenge før gjenbruk. En tom tank uten "baffler" (i mangel på ett godt norsk ord for det) trenger lenger tid på luftingen enn en med baffler. Jo høyere sylinderform desto mindre skvalp og luft i bunn ved uttak. Vanskelig å få plassert en god tank i innerskjerm uansett.
Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 05, 2012, 11:37:17 am »

holder nok med 6-7 liter
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 05, 2012, 12:05:29 pm »

Ha ha.. les hva jeg skrev. 6-7 liter holder ikke på en firkantet flat tank uten baffler. Alt kommer ann på tanken og diameter ved uttak.

Om en bruker ett 200 liters oljefat stående uten skillevegger eller baffler. Må det minst 40 liter til for å holde uttaket forsvarlig uten luft

Om en bruker en tank på 20 cm i diameter med baffler og swirls kan det lett holde med 4 liter.

En tank... er ikke en kun en tank når det kommer til tørrsump. Det er en grunn til at de kjente produsentene tar opp mot 3500,- og oppover for en tank.

Får du denne i innerskjermen http://www.ebay.com/itm/Lefthander-Oval-Craft-Dry-Sump-Oil-tank-3-gallon-Moroso-Peterson-Joes-Patterson-/121005364997?pt=Race_Car_Parts&hash=item1c2c7b5705&vxp=mtr
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: desember 05, 2012, 12:19:25 pm »

Man skal ikke fylle tanken mer enn halvfull eller trekvart full uansett... Oljen må ha tid og plass til å klistre seg til baffler og vegger for så å renne rolig ned langs noe til oljespeilet.  Deretter avhenger dimensjoneringen hvor fort motoren din tar til seg olje på full pupp... for eventuelle tysklandsreiser. Det klarer vel du å regne ut? Når du vet den mengden så må du inn med sikkerhetsmargin for full pupp... men samtidig så skal det være plass igjen til å ha mesteparten i tanken for lunking på tomgang.

Når du stenger av motoren fordeler oljen seg mellom sump og tank... derfor bør tanken plaseres lavt, men ikke lavere enn at kammen din står under olje når bilen står lengre perioder. Ellers må du til med ventiler og slikt... kanskje ikke like kult å huske på.

Jeg ville ha satset på i hvertfall 10 liters tank, og så smal og høy som mulig.

Fråga: Om du har dobbelt så mye olje og samme bruken(motoren), bytter du da etter samme intervall?  Blunker  
« Siste redigering: desember 06, 2012, 01:39:47 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 05, 2012, 12:45:52 pm »

Ok Erik
bare see hva Porsche Bruker du,jeg har et par tanker fra de
en fra Porsche 914/6 og en 911 og de tar ca 8liter
på en 6 motor
å ja dette er det en Formel på -Utregning på pågrunn skvalpe plater i den da
og kopplingen også.er jo ca 25mm på Porsche.
å ja de koster flesk bare til 914 kosta den 10lapper Sjokkert
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 05, 2012, 13:27:03 pm »

Du sier det selv... "Porsche" og 10000,- kroner sier sitt om tanken. Og kan ikke sammenlignes med noe man snekrer sammen selv uten kammer og baffler.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: desember 06, 2012, 00:32:57 am »

mye bra info her nå, og planen er å ha bafler (årets norske ord  i 2013, nå som NAVing er oppbrukt) innvendig.

Et par funderinger:
-det sies at man skal passe på at oljen får god til til å få ut alle luftbobler, og at man trenger mye volum for å få nok tid, men i en originalmotor så er det ikke bare lite olje, men også ei veiv som roter rundt i sumpa. Kan det være såååå viktig med disse luftboblene da?

-og så dette med stengeventil og oljenivå og lagring. Her har jeg vurdert å legge inn en ventil som styres av tenninga, slik at den stenger så snart motoren stopper (evt med et lite delay) men det meste elegante hadde jo vært å designe det slik at nivået stabiliseres på rett sted... Må tenke og måle litt her ja.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 06, 2012, 00:39:26 am »

Å få bort disse luftboblene er hele hensikten med tørrsump smøring. Om du tillater luft. Kan du like godt kjøre våtsump.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: desember 12, 2012, 23:16:22 pm »

landet visst en slik, så da får vi ta det derfra:

* porsche sump.jpg (32.31 KB. 419x500 - vist 177 ganger.)

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!