mai 05, 2025, 18:30:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke regler er det egenlig som gjelder?  (Lest 1607 ganger)
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« på: desember 10, 2012, 20:37:32 pm »

Med utgangspunkt i denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50481.0.html
... hvilke regler er det egenlig som gjelder? Hadde vært genialt å fått dette samlet i en og samme tråd.
Hva krever papirer, hva krever ikke papirer? Besvar gjerne spørsmålet mitt nederst i tråden det er linket til Glad

Kan man smalne forstilling, eller er det kun puma som blir godkjent?
Det finnes papirer på at 1600 er OK i en oval, men er det OK med 80hk når man har CSP bremser som er TUV-godkjent med nesten 90hk?
Er det slik at loven fra 1942 gjelder, og at man ikke behøver TUV-godkjenning på noe som helst?
Blir helt forvirra...

Tenker her på å få modifikasjoner inn i vognkort. Ikke ute etter å høre om folk som fikk gjennom litt av hvert selv om det ikke står i vognkort.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: desember 10, 2012, 20:51:03 pm »

At det ikke skulle være krav til dokumentasjon og at det er en lov fra 1942 som gjelder virker litt rart.
Står jo i forskriftene:

Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Men hva betyr "med rimelighet"?

Jo mer jeg leser jo mer forvirra blir jeg. Ikke rart de fleste ikke godkjenner senking, motor etc...
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 10, 2012, 21:47:14 pm »

Rimeligheten er oppi hodet til kontrolløren Gliser
Man skal kunne dokumentere at delene man monterer tåler den belastning de blir påført under normal bruk.
Du kan f.eks sette på bremser fra en annen bil på en boble og få det godkjent om du kan dokumentere at bremsene er dimensjonerte for bilens vekt og effekt.

Ganske så snedig egentlig, for så lenge du kan bevise at delene tåler den påkjenning de får montert på den aktuelle bilen skal det være mulig å få godkjent.

Regelverket er ikke lett. F.eks kan et godkjent bilverksted dokumentere at delene som er påmontert tåler påkjenningen (satt litt på spissen)

TUV f.eks er et uavhengig laboratorium, derfor er det veldig ålreit å ha papirer fra de som sier det er godt nok.
På amerikanske bildeler er det oftest sett på at deler som er merket med "For road use" kan godkjennes.
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #3 på: desember 11, 2012, 02:20:08 am »

Sitat
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret

den der "regelen" er berre bullshitt. eg lagde kufangar til min syncro som eg tenkte å få godkjent, fordi sånne modifiseringar er svartelista og vistnok er farlige og står bak eit ganske høgt og ukjent antal drap av fotgjengara nedi AUropa.. kufangaren vart bygd etter EU sin eigen paragraf anno 95 eller noko, og følgde alle dei målene som dei ville ha. prøvde fyrst å godkjenna den med bakgrunn av at syncroen var regga som minibus og at da ikkje var forskrifter for montering av kufangar på da...neidå måtte bruka bil reglane.. etter mykkje om å men fant kontroløren ut att kufangar var ettermontering og att dei siste reglane måtte følgast. som på kufangar betyr att da skal vera eit støtabsorberande system og mykje plastikkdilldall sånn att ikkje skjøre fotgjengara skal bli påkjørt og drept (av kufangaren), når dei hoppar ut i vegen i ei 80grensa..... so endra han meining igjen og sa att eg måtte ha papir frå eit uavhengig laboratorium, utan att han viste om noko sånt her i landet. tuv var da einaste som var godt nok meinte han. etter diverse krangling fekk eg han tildels til å forstå att da ikkje bør vera nødvendig med papir på nokon samansveiste stålrøyrer og att da i praksis ikkje endrar noko som helst om da står ditt eller datt på eit papir. er fortsatt kun nokon stålrøyrer.

og til slutt prøvde eg å få godkjent den med att det RIMELIGT kunne kontrolerast av "regionkontoret" ettersom kufangaren tilfredstilte alle mål i forskrifta, pluss att den verken bygde meir foran bilen, eller ut til sidene.....men akk nei. dei kunne ikkje godkjenna eit SO stort inngrep i bilen utan papir.. Øyerulling Øyerulling papir papir papir..  sikkert ikkje utan grunn att dei ikkje lenger kallar seg bilsak-kyndige ..fordi dei nemlig ikkje er kyndige lenger, og so er dei livredde for å mysta jobben dersom ein godkjenning skulle av ein eller an grunn slå tilbake på dei seinare..håplaust!

forståelig att da er mangen bilar som er modifiserte og ikkje godkjente på vegane i norge, og vil dei gjera noko med da, må dei gjera noko med seg sjølv!! og ikkje følga trenden og tilsetta lassevis med nye regelverk kvart bidige år!

når da gjeld da fenomenet med att du ikkje treng papir på bilar som følger da gamla regelverket , er eg veldig spent på om nokon kan hosta opp noko konkrete paragrafar eller liknande. da hadde vore til stor hjelp for mange
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JanneT2
Seniormedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 11, 2012, 05:26:45 am »

Hej.
Fick detta av en kamrat som jobbar på BT.
Detta säger loven:

http://www54.zippyshare.com/v/4164889/file.html
Loggført

// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #5 på: desember 12, 2012, 03:26:55 am »

den ligger ogso her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2828.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vespaape
Seniormedlem

Mopeden min

Vis profil
« Svar #6 på: desember 12, 2012, 08:33:42 am »

Finner vel det meste om dette på lovdata. Kjøretøyforskriften. (Forskrift om krav til kjøretøy).
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!